Page 103 - 1 Cilt
P. 103
na bölünmüştür. Sütunların gövde çaplarıyla, gövdeleri zikzaklar yapan şeritlerle yivlenmiş-
başlıkların biçim ve çapları arasındaki uyum- tir ve baklava dilimi şeklindeki başlıklarla ni-
suzluk, başlıkların devşirilmiş olduğuna işaret hayetlendirilmiştir.
etmektedir. Sütun başlıklarından güneydoğu Minber ve vaaz kürsüsü orijinal değildir.
taraftaki korint tarzındadır. Diğerleri dor tar- Harimin kuzey cephesi boyunca giriş sahanlı-
zındadır. Batı taraftaki sütunların üzerindeki ğına kadar uzanan ahşap mahfil sonradan ya-
başlıklar esasen devşirilmiş sütun kaideleri- pılmıştır.
dir. Güney cephede mihrabın iki yanında birer Caminin üst örtüsü, sütunlar üzerine doğu-
mazgal pencere bulunmaktadır. Doğu ve batı batı doğrultuda atılan yuvarlak kemerlerin
duvarlar, orta sahın doğrultusunda açılan birer duvarlarına kuzey-güney doğrultuda yerleş-
mazgal pencereyle boşaltılmıştır. Bu pencere- tirilmiş ahşap kirişler üzerine düz toprak dam
lerden doğu cephede yer alanı, sonradan cami- iken 1970’li yıllarda yapılan bir onarımla be-
nin doğu duvarına bitişik olarak yapılan Kur’an tonarmeye çevrilerek kırma çatıyla kapatılmış-
Kursu ve imam evinin çatısına açılmaktadır.
tır. Harim mekanı doğu ve batı cepheye açılan
Güney cephe ortasındaki mihrap 3.37x2.50 birer, güney cepheye açılan ikişer pencereyle
m. ebadındadır ve iç duvardan çok az çıkıntı aydınlatılmıştır.
yapmaktadır. Üç cepheli olarak tasarlanan mih- Süslemesi : Yapıdaki en önemli bezemeler
rap, yanlardan yarım daire profilli sütuncelerle mihrapta bulunmaktadır.
sınırlandırılmış olup 75 cm. derinliğe sahiptir.
Tepeliğin bulunmadığı mihrap, genişlikleri Malzeme ve teknik : Düzgün olmayan kes-
farklı üç bordürle üç yönden çerçevelenmiştir. me taş ve moloz taş malzeme kullanılmıştır.
Düz profilli dış bordür, altı köşeli yıldızların Kitabe, sütun ve sütun başlıklarında mermer
yarısının oyulmasıyla meydana gelmiş geo- kullanılmıştır.
metrik kompozisyonla bezenmiştir. İçe doğru Kitabesi : Kitabesi H.668/M.1269-70 ta-
meyillendirilmiş ikinci bordür düz profilli üç rihlidir. Bu kitabeden yapıyı III.Gıyaseddin
şeridin alt-üst geçmeler yaparak oluşturduğu
geometrik kompozisyonla süslenmiştir. Mihra-
bı en içte kuşatan ve diğerlerinden daha geniş
tasarlanan üçüncü bordür, sekizgen ve düzgün
olmayan altıgen gibi poligonlar ve kırık çiz-
gilerle oluşturulmuş sekiz ve dört kollu yıl-
dızlardan meydana gelen geometrik bezemeyi
içerir. Kompozisyonlar alçak kabartma olarak
işlenmiştir. Mihrap kemeri yüzeyinde bordür-
lere nazaran daha yüksek kabartma olarak iş-
lenmiş bitkisel süslemeler gözlenir. Kompozis-
yon gövdeleri uzatılmış üç dilimli palmetlerin,
çanak yaprakları birbirine değecek şekilde yan
yana dizilimiyle oluşmaktadır. Mihrap kavsa-
rası beş sıra mukarnastan oluşur. Mukarnaslar-
dan bir, iki ve dördüncü sıradakilerin yüzeyi
istiridye kabuğu şeklinde dilimlenmiştir. Mu-
karnas sırasının altında, kûfi hatla aynı kelime-
nin tekrarlandığı bir yazı kuşağı bulunur. Bu
yazı okunamamıştır. Mihrap nişinin orta cep-
hesinde kavsara başlangıcına kadar yükselen
sivri kemer kabartması görülür. Kemer yüzeyi,
iki şeridin oluşturduğu dörtlü güğümlerin yan
yana dizilmesiyle süslenmiştir. Sütuncelerin (Yıldıray Özbek’ten)
Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri 87