Page 187 - 1 Cilt
P. 187
ESERİN ADI : ALİ HOCA
CAMİSİ
İnceleme Tarihi : Eylül 2006
Yeri : Danacılar mahallesi,Yuvak sokakta
bulunmaktadır.
Bugünkü durumu : Mescit halen ibadete
kapalıdır
Tarihi : M.1708
Plan ve mimari özellikleri : Cami enine dik-
dörtgen planlı küçük bir mahalle mescididir Cami
yakın geçmişte yeniden restore ettirilmiştir. (İ. Özkeçeci’den)
Caminin son cemaat mahalli yoktur. Kuzey-
batı köşesinde minber minare vardır. Minareye
20 basamaklı taş merdivenle çıkılır. Minarede
dört adet yekpare, sekizgen ,kesme taş sütun bu-
lunmaktadır. Sütun kaidesi kare formunda kai-
desi kare bir zemin üzerine oturmaktadır. Sütun
başlıkları baklava dilimi biçimindedir. Kemer
düzenlemesi Sivri ve S biçiminde bir kemer
formuna sahiptir. Kemer aynalarında birer yu-
varlak pul kabartama vardır. Kare kaide köşe-
lerinden üçgen biçiminde kırılarak(pahlanarak)
sekizgene dönüşmüş bir peteğe sahiptir.Kalın-
lıkları bir ve beş cm arasında değişen beş sıra
sıra silmeden sonra çokgen(sekizgen) pirami- Mihrab nişi dilimlerinin mukarnasa bağlan-
dal külah yer almaktadır. Alemi küp,armut ve dığı yerde sivri kemercikler içerisinde, kabart-
hilal bölümlerinden oluşmaktadır.Demirden ma ve geçmeli beş kollu yıldızlar, spiraller ve
yapılmış yeşil boyalı armut bölümünün ortasın- çok kollu çiçekler görülür. Mukarnaslar sivri
da oyma olarak “Lafza-i Celal”(Esma-i Hünsa- kemerli bir uç nokta ile son bulur. İki köşede
lardan) yazılı olan eski alemin yerine 2005 te yuvarlak rozetler vardır.
yapılan restore sırasında yerleştirilmiştir. Mihrabın üzerindeki kitabeliği boştur. Bun-
Camiin giriş kapısının üzeri iç kısımda siv- ların iki kenarında kabartma işlenmiş, fakat
ri kemerle hareketlenmiştir. Kapının dışındaki bozul muş çiçek motifleri farkedilir.
kitabede dört satırlık bir celi sülüs yazı bulun- Arkadaki ahşap kafesli mahfel dört adet
maktadır. ağaç desteğe basmakta olup. buraya sağ kö-
Betonla kaplı üst örtüsünü içerideki kare şedeki on bir basamaklı ahşap bir merdivenle
plânlı iki beton ayak taşımaktadır. Kıble yönün- çıkılmaktadır.
de; üç pencere vardır. Bunların birisi mihrabın Süslemesi : Mihrap taştan yapılmış ve niş
üzerinde ve yatay, diğer ikisi de mihrabın yanın- kısmı beş sıralı mukarnastan oluşmuş ve yedi
dadır. Doğusu kapalı olan caminin batısında bir köşeli iç oygusu ile şekillerle üç askılı kandil
pencere, kuzeydeki giriş kapısının iki yanında görülmektedir. Mihrabın iki kenarında iki sü-
büyük ve kapı üstünde küçük basık kemerli üç tunce bulunmaktadır. Mihrabın üzerinde iki
pencere daha vardır. Buna göre, kuzey cephesi tane kitabe yeri vardır Mihrapta yeşil ve beyaz
hariç diğer pencereler sonradan açılmadır. renkler hakim durumdadır.
Kesme taştan inşâ edilmiş olan mihrab ye- Malzeme ve teknik : Duvarları kesme taş-
şil ve krem renkli yağlıboya ile boyanarak ka- lardan yapılmıştır.
patılmıştır. Mihrab nişi, beş sıralı zaril mukar- Kitabesi : Kapının dışındaki kitabede dört
nasdan oluşur, iç oygusu yedi köşeli ve sivri satırlık bir celi sülüsle şunlar yazılıdır:
kemerli taksimata ayrılır. Burada üç kabartma “Edüp camiil?} Hacı Mehmed sarfı makdûr
selvi ve üç de askılı kandil görülmektedir. İki eyledi”
kenarda burmalı iki de sütunçe mev cuttur. “Himmeti bu camiin tecdidine etdi temam”
Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri 171