Page 209 - 1 Cilt
P. 209

Güney  cephenin  batı  köşesindeki  minber
           leri  ve  tavanı  çimentolu  harçla  sıvanıp  üzeri   orijinal olmayıp, sunta malzeme ile yakın bir
           badanalanmıştır.  Harimin  beden  duvarlarının   tarihte yapılmıştır.
           tamamı kapı açıklığı hariç, zeminden 1 m. yük-      Kuzey  cephenin  tamamını  kaplayan  oriji-
           sekliğe  kadar  ahşap  lambrilerle  kaplanmıştır.   nal mahfil günümüze ulaşamamıştır. Bugünkü
           Lambri kaplama,  taşıyıcı direklerde 2 m. yük-   mahfil, harimin kuzey cephesinin doğu tarafın-
           sekliğe  kadar  uygulanmıştır.  Harimin  zemini   da yer almakta olup, alt kısmı imam odası şek-
           tamamen ahşap döşemelidir.                       linde düzenlenmiştir.
              Mihrap,  harimin  güney  duvarı  ortasına  ko-   Özellikle üst örtüde orijinal yapısını kaybe-
           numlandırılmış olup 2.54 x 3.41 m. ölçülerinde-  den mescitte özgün haliyle günümüze ulaşabil-
           dir. Mihrabın niş derinliği duvar içinde kalmak-  miş unsurlar olarak yalnızca taçkapı ile mihrap
           ta, duvar dışına taşmamaktadır. Taş malzemeyle   dikkat çekicidir.
           yapılan mihrabın altı cepheli olarak düzenlenen     Süslemesi  :  Yapıda  harim  giriş  kapısı  ve
           nişi alçıyla sıvanmış, ancak sıvaların büyük kıs-  mihrab çevresinin silmelerle biçimlendirilmesi
           mı dökülmüştür.  Tepelik elemanının bulunmadı-   dışında süs unsuru bulunmamaktadır
           ğı mihrabı genişlikleri farklı altı bordür kuşatır.
           Birinci ve üçüncü bordürler yarım daire profilli    Malzeme ve teknik : Moloz taş malzeme-
           kaval silmelerdir. İkinci bordür ise yarım daire   den yapılmıştır.
           profilli iç bükey olarak düzenlenmiştir. Dördün-    Kitabesi  :    Kemer  üzerindeki  alınlıkta  iki
           cü bordür düz silme şeklinde olup bezemesizdir.   kitabe  yer  almaktadır.  Bunlardan  büyük  olan
           Mihrabı  kuşatan  en  geniş  bordür  olan  beşinci   kitabede  muhakkak  hattıyla  “Ed-dünyâ  dâr-ı
           bordür düz silmelidir. Bordür yüzeyi koyu ye-    merâr ve mihen ve’l-âhiretü dâr-ı karâr ve se-
           şil  boya  üzerine  sarı  boyayla  yazılmış Ayet-el   ken ed-dünya” ibareleri yazılıdır. Alınlığın üst
           Kürsi’yle  bezenmiştir.  Bu  beş  bordür  mihrabı   bölümünde yer alan ve diğerine göre daha kü-
           üç yönden çerçevelemektedir. Mihrap alınlığını   çük (15x22 cm) olarak iki satır halinde sülüs
           yanlardan kuşatan altıncı bordür de düz yüzey-   hatla  düzenlenen  kitabede    “İnnema  ya’müru
           li  olup,  sıva  üzerine  boyalı  nakışla  süslenmiş-  mesâcid’allahi men âmene billâhi/ ve’l-yevm’il-
           tir.  Bordür  yüzeyi  birbirleriyle  dikey  eksende   âhir sene H.1212” ibareleri yer almaktadır. Bu
           düğüm oluşturan ve birer palmetle sonuçlanan     kitabeden  mescidin  H.1212/M.1797  yılında
           dilimli rumilerin meydana getirdiği bitkisel dü-  inşa edilmiş olduğu anlaşılmaktadır. Ancak ki-
           zenlemenin  tekrarından  oluşan  kompozisyonla   tabeden mescidin banisi ve sanatçısı hakkında
           bezenmiştir. Motifler koyu yeşille, zemin ise sarı   bilgi edinmek mümkün değildir.
           renkle boyanmıştır. Mihrap köşeliğinde ise yeşil    Tarihlendirme  :    Mescidin  inşa  kitabesi
           renkli zemin üzerine sarı boyayla işlenmiş bitki-  1797 tarihli olup bani ve sanatçı kaydı içerme-
           sel bezeme yer alır. Elips biçimli bir çiçeği oval   mektedir. Ancak 1872 tarihli vergi defterinde
           şekilde çerçeveleyen dilimli rumiler ve kenger   Kalpaklıoğlu mahallesindeki mescidin mahalle
           yaprakları  kompozisyonu  oluşturur.  Kenger     halkı tarafından inşa ettirilmiş olduğu kayıtlı-
           yapraklarının  ucundan  aşağıya  sarkmış  birer   dır. 1901 tarihli Şer’iye Sicili kaydında da ma-
           palmet motifi dikkati çeker. Mihrap alınlığında   hallelinin  Hacı  Mutafa  bin  Osman’ı  mescide
           ise siyah renk zemin üzerine sarı boyayla işlen-  mütevelli tayin ettikleri öğrenilmektedir.
           miş yazı kompozisyonu görülür. Dikdörtgen bir
           pano  olarak  düzenlenen  kompozisyonda  Al-i       Kaynakça:
           İmran suresinin 37.ayeti yazılıdır. Yazı panosu-    Cömert,  Hüseyin,  19.Yüzyılda  Kayseri,
           nun köşelerinde elips biçimli çiçek ve rumili ba-  Kayseri, 2007.
           sit bezemeler dikkati çeker. Mihrap kavsarası ile
           niş yarım daire profilli bir silmeyle ayrılmıştır.   Işık, Mustafa, Kayseri’de Mimari Eserler-
           Mihrap nişi altı cepheli olup bezemesizdir. Niş   de Geçen Ayet ve Hadisler, Ankara, 2003.
           kenarlarında sütunceler yer alır. Mihrap nişinin    Özgen  Fidan,  Sevinç,  Kayseri  Şer’iyye
           kavsarası yarım daire biçimindedir.              Sicilleri’nde Adı Geçen Yapılar (Günümüze
                                                            Ulaşan ve Ulaşamayan Yapılar), (E.Ü. Sosyal


                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri    193
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214