Page 252 - 1 Cilt
P. 252

ESERİN ADI  :  GERMİR AŞAĞI                  leri farklı üç bordür tarafından çerçevelenmiş-

                                              CAMİSİ                    tir. Dıştaki bordür düğümler oluşturan geçmeli
                                                                        şeritlerden meydana gelmiştir. İkinci bordürde
                                                                        ise  daha  çok  sütun  başlıklarının bezemesinde
                           İnceleme Tarihi  : Eylül 2006                gördüğümüz tarzda baklava dilimleriyle oluş-
                           Yeri : Kayseri ili, Melikgazi ilçesi, Konak-  turulmuş bir süsleme dikkati çeker. Hepsinden
                        lar Mahallesinde bulunmaktadır.                 daha geniş tutulan üçüncü bordürde, birbiriy-
                           Bugünkü durumu : Yapı sağlam ve ibadete      le alt-üst geçmeler yaparak daireler oluşturan
                        açık olarak kullanılmaktadır.                   sapların taşıdığı ve daire içini dolduran yarım

                           Tarihi : Camide tarih verecek kitabe yoktur.    palmetlerden meydana gelen bitkisel düzenle-
                        Ancak 19. yy. sonunda yapılmış olabilir.        me dikkati çeker. Bu bezemede sapların yüzeyi
                                                                        yivlerle hareketlendirilmiş, yarım palmetler ise
                           Plan ve mimari özellikleri : Kuzey-güney
                        doğrultuda dikdörtgen plânlı bir camidir. Cami-  damarlandırılmıştır. Mihrap nişini örten kavsa-
                        nin tek şerefeli minaresi güneydoğu köşede yer   ra, altı kuşak halinde düzenlenmiştir. Kuşaklar-
                        alır. Caminin kuzey cephesinde üç bölmeli son   da mukarnası çağrıştırır çentik kabartmalarının
                        cemaat yeri bulunmaktadır. Son cemaat yeri sü-  yanı sıra geçmeli bezemeleri de görülür. Kav-
                        tunlara atılmış yuvarlak kemerlerden oluşan bir   sara alınlığında yüzeyi yivli şeritlerin geçmeler
                        revak  düzenine  sahiptir  ve  muhtemelen  üzeri   yaparak  meydana  getirdiği  bitkisel  karakterli
                        sonradan betonla örtülmüştür.                   bezeme gözlenir. Bezemeler yüksek kabartma
                                                                        olarak  yapılmışlardır.  Mihrabın  püsküllü  bir
                           Caminin kuzey duvarı ortasına açılan kapısı   mukarnas kuşağından oluşan tepeliği vardır.
                        iki sıra silmeyle çerçevelenerek portal görünü-
                        şüne sokulmuştur. Kapının iki yanında küçük        Süslemesi : Yukarıda anlattığımız mihrabın
                        bir  sütunce  gibi  düşünülen  kaval  silmelerin   dışında yapıda süsleme adına kaydedebileceği-
                        üzerinde yer alan birkaç sıra düz ve yarım daire    miz herhangi bir unsur yoktur.
                        profilli silmeler kapı kemeri üzerinde de devam    Malzeme ve teknik : Genel olarak yapıda
                        ettirilmiştir.  İçeriye  girişi  sağlayan  yuvarlak   düzgün kesme taş kullanılmıştır.
                        kemerin  kilit  taşında  yüksek  kabartma  olarak   Kitabesi : Yapının kitabesi yoktur.
                        yedi yapraklı bir çiçek betimlemesi yapılmıştır.   Tarihlendirme  :  Caminin  yukarı  mahal-
                        Kapı alınlığının üst kısmındaki kitabelik yuvası   le camiinden daha önce yapılmış olduğu yöre
                        boştur.                                         sakinlerince belirtilmektedir. Ancak her iki ya-
                           Caminin içi üst pencerelerin 1 m.  altına ka-  pının da kitabesi yoktur. Bu yüzden doğru ta-
                        dar ahşap lambrilerle kapatılmıştır.  Yapının üst   rihlendirme yapmak zorlaşmaktadır. Mihrabın-
                        örtüsü yenilenmiş olduğundan düz beton dam-     daki barok nitelikli yüksek kabartma bezemeler
                        dır. Caminin doğu cephesi altlı-üstlü olarak dü-  daha çok 19.yüzyılın ikinci yarısında uygula-
                        zenlenmiş altı yuvarlak kemerli pencereyle bo-  malarını gördüğümüz düzenlemelerdendir. Do-
                        şaltılmıştır. Güney cephede mihrabın iki yanın-  layısıyla caminin 19.yüzyılın ikinci yarısında,
                        da ikişer pencere açıklığı görülür.  Caminin en   19.yüzyılın  sonlarında  yapılmış  olabileceğini
                        süslü bölümü muhtemelen ilk camiden kalma-      ileri sürebiliriz.
                        dır. Çünkü bu caminin sonradan genişletilmiş
                        olduğu  ileri  sürülmektedir.  Caminin  mihrabı
                        dört cepheli bir nişe sahiptir. Mihrap genişlik-
















               236     Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257