Page 345 - 1 Cilt
P. 345
ve nişi üç dilimlidir. Mihrabiyelerin oturduğu geometrik ağ, örgülü düğümlü kufi yazı karak-
sekilerin iç yüzeyinde başlayan örgülü bordür, terli bezeme, ince şeritlerin meydana getirdiği
ön yüzü aşarak, kapının yanlarında devam et- girift ağ içerisinde çokgen ve sekizgenler, beş
mektedir. kollu yıldızların meydana getirdiği geometrik
Giriş eyvanının iki yanında bitişik vaziyet- geçmeler, on kollu yıldızlardan gelişen süsle-
te kare odalar bulunmaktadır. Giriş mekanının me, kaval silmeler), Bitkisel (kıvrık dallarla
sağında yer alan bir kapıyla ilk mekana geçil- birbirine bağlanarak ilerleyen palmetler, sütun
mektedir. Güney duvarında dikdörtgen bir nişe başlıklarında yaprak motifleri), Geometrik ve
sahip olan bu mekanın avluya bakan kapısı Bitkisel süsleme bir arada (dikdörtgen pano-
sonradan açılmıştır. Yine aynı mekanın yanın- larda yatay ve dikey çubuklar arasında palmet
daki sivri kemerli bir başka kapıdan onaltı ba- motifleri şeklinde), Figürlü süsleme (taş çör-
samaklı merdivenle dama çıkılmaktadır. Bura- tenlerden bazıları yüzü aslan başı şeklinde bi-
sının da yanında dikdörtgen şeklinde diğerine çimlendirilmiştir,) örnekleri uygulanmıştır.
göre geniş bir mekan vardır. Malzeme ve teknik : Özenli bir kesme taş
Giriş mekanının sol yanında yer alan me- işçiliği görülmektedir. Moloz taş dolgulu du-
kanlar merdiven hariç diğerleri gibi düzenlen- varlar kesme taş kaplamalıdır. Aynı durum örtü
miştir. sistemi için de geçerlidir.
Medresenin yan kanatlarında dikdörtgen Kitabesi : Yoktur.
şeklinde sekizer olmak üzere toplam onaltı Tarihlendirme : Medresenin yapılış tarihi
hücre bulunmaktadır. Hücrelerin girişleri ge- belli değildir. Ancak güney duvarının bir kıs-
nellikle revağa açılan cephenin doğu köşesinde mının cami beden duvarı olarak kullanılması,
yer alır. Hücrelerin içerisinde değişik konum ve 1237 tarihli camiden önce yapıldığını göster-
ölçülerde nişler yer almaktadır. mektedir. Yapım malzemelerine ve tekniğine
Avlu revakında tonozları taşıyan kemerler bakıldığında aralarında fazla zaman farklılığı
üç yönde ayaklara, doğudaki izlerden anlaşıldı- olmadığı anlaşılmaktadır. Camiden kısa bir za-
ğına göre iki sütun üzerine oturmaktaydı. man önce 1235 yılı civarı yapılmış olduğu dü-
şünülmektedir.
Medresenin doğu kanadında, ortada ana ey-
van, kuzeyinde üzeri kubbe ve sivri tonoz gibi
değişik örtü elemanlarından oluşan kare bir Kaynakça :
oda, güneyinde ise birbiri içine geçmiş üç oda Semra Ögel, Anadolu Selçuklularının Taş
bulunmaktadır. Ana eyvanın üzeri beşik tonoz- Tezyinatı, Ankara, 1966.
la örtülmüştür. Doğu duvarının ortasında mu- Gönül Öney, Anadolu Selçuklu Mimari
karnas kavsaralı bir niş yer almaktadır.
Süslemesi ve El Sanatları, Ankara, 1988.
Eyvanın güneyindeki odalara teğet bir ke- Halil Edhem, Kayseri Şehri, (Sadeleştiren:
mer içerisine yerleştirilen, basık kemerli kapı- Kemal Göde) 1000 Temel Eser, No : 93, Anka-
dan girilmektedir. Kapıdan girilen ilk bölümün ra, 1982.
üzeri kuzey-güney yönünde uzanan bir kemerle
ikiye bölünmüştür. İkiye bölünen bu dikdört- Haluk Karamağaralı, “Kayseri’deki Hunad
gen alanın doğudaki kısmı sivri tonozla, batı- Camiinin Restitüsyonu ve Hunad Manzumesi-
daki, girişten sonraki bölümün üzeri sekizgen nin Kronolojisi Hakkında Bazı Mülahazalar”,
bir ışıklığı bulunan çapraz tonozla örtülmüştür. A.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 21, An-
Odanın batı duvarına bitişik olarak yapılan ba- kara, 1976
samaklarla medrese binasının dışında bulunan Mahmut Akok “Kayseri’de Hunad Mimari
türbeye girilmektedir. Külliyesinin Rölövesi”, Türk Arkeoloji Der-
gisi, Sayı 16/1, 1967, Ankara, 1968.
Süslemesi : Taş üzerine sathi oyma tekniğin-
de süslemeler oluşturulmuştur. Yapıda süsleme Suut Kemal Yetkin, İslam Mimarisi, Anka-
taç kapıda yoğunlaşmaktadır. Burada geomet- ra, 1965.
rik (çokgen ve baklavaların meydana getirdiği
Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri 329