Page 345 - 1 Cilt
P. 345

ve nişi üç dilimlidir. Mihrabiyelerin oturduğu    geometrik ağ, örgülü düğümlü kufi yazı karak-
           sekilerin iç yüzeyinde başlayan örgülü bordür,   terli bezeme, ince şeritlerin meydana getirdiği
           ön yüzü aşarak, kapının yanlarında devam et-     girift ağ içerisinde çokgen ve sekizgenler, beş
           mektedir.                                        kollu yıldızların meydana getirdiği geometrik
              Giriş eyvanının iki yanında bitişik vaziyet-  geçmeler, on kollu yıldızlardan gelişen süsle-
           te kare odalar bulunmaktadır. Giriş mekanının    me,  kaval  silmeler),  Bitkisel  (kıvrık  dallarla
           sağında yer alan bir kapıyla ilk mekana geçil-   birbirine bağlanarak ilerleyen palmetler, sütun
           mektedir. Güney duvarında dikdörtgen bir nişe    başlıklarında  yaprak  motifleri),  Geometrik  ve
           sahip  olan    bu  mekanın  avluya  bakan  kapısı   Bitkisel  süsleme  bir  arada  (dikdörtgen  pano-
           sonradan açılmıştır. Yine aynı mekanın yanın-    larda yatay ve dikey çubuklar arasında palmet
           daki sivri kemerli bir başka kapıdan onaltı ba-  motifleri  şeklinde),  Figürlü  süsleme  (taş  çör-
           samaklı merdivenle dama çıkılmaktadır. Bura-     tenlerden bazıları yüzü aslan başı şeklinde bi-
           sının da yanında dikdörtgen şeklinde diğerine    çimlendirilmiştir,) örnekleri uygulanmıştır.
           göre geniş bir mekan vardır.                        Malzeme ve teknik : Özenli bir kesme taş
              Giriş  mekanının  sol  yanında  yer  alan  me-  işçiliği  görülmektedir.  Moloz  taş  dolgulu  du-
           kanlar merdiven hariç diğerleri gibi düzenlen-   varlar kesme taş kaplamalıdır. Aynı durum örtü
           miştir.                                          sistemi için de geçerlidir.
              Medresenin  yan  kanatlarında  dikdörtgen        Kitabesi : Yoktur.
           şeklinde  sekizer  olmak  üzere  toplam  onaltı     Tarihlendirme : Medresenin yapılış tarihi
           hücre  bulunmaktadır.  Hücrelerin  girişleri  ge-  belli değildir. Ancak güney duvarının bir kıs-
           nellikle revağa açılan cephenin doğu köşesinde   mının cami beden duvarı olarak kullanılması,
           yer alır. Hücrelerin içerisinde değişik konum ve   1237  tarihli  camiden  önce  yapıldığını  göster-
           ölçülerde nişler yer almaktadır.                 mektedir.  Yapım  malzemelerine  ve  tekniğine
              Avlu  revakında  tonozları  taşıyan  kemerler   bakıldığında  aralarında  fazla  zaman  farklılığı
           üç yönde ayaklara, doğudaki izlerden anlaşıldı-  olmadığı anlaşılmaktadır. Camiden kısa bir za-
           ğına göre iki sütun üzerine oturmaktaydı.        man önce 1235 yılı civarı yapılmış olduğu dü-
                                                            şünülmektedir.
              Medresenin doğu kanadında, ortada ana ey-
           van, kuzeyinde üzeri kubbe ve sivri tonoz gibi
           değişik  örtü  elemanlarından  oluşan  kare  bir    Kaynakça :
           oda, güneyinde ise birbiri içine geçmiş üç oda      Semra Ögel, Anadolu Selçuklularının Taş
           bulunmaktadır. Ana eyvanın üzeri beşik tonoz-    Tezyinatı, Ankara, 1966.
           la örtülmüştür. Doğu duvarının ortasında mu-        Gönül  Öney,  Anadolu  Selçuklu  Mimari
           karnas kavsaralı bir niş yer almaktadır.
                                                            Süslemesi ve El Sanatları, Ankara, 1988.
              Eyvanın  güneyindeki  odalara  teğet  bir  ke-   Halil Edhem, Kayseri Şehri, (Sadeleştiren:
           mer içerisine yerleştirilen, basık kemerli kapı-  Kemal Göde) 1000 Temel Eser, No : 93, Anka-
           dan girilmektedir. Kapıdan girilen ilk bölümün   ra, 1982.
           üzeri kuzey-güney yönünde uzanan bir kemerle
           ikiye  bölünmüştür.  İkiye  bölünen  bu  dikdört-   Haluk Karamağaralı, “Kayseri’deki Hunad
           gen alanın doğudaki kısmı sivri tonozla, batı-   Camiinin Restitüsyonu ve Hunad Manzumesi-
           daki, girişten sonraki bölümün üzeri sekizgen    nin Kronolojisi Hakkında Bazı Mülahazalar”,
           bir ışıklığı bulunan çapraz tonozla örtülmüştür.   A.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 21, An-
           Odanın batı duvarına bitişik olarak yapılan ba-  kara, 1976
           samaklarla medrese binasının dışında bulunan        Mahmut Akok “Kayseri’de Hunad Mimari
           türbeye girilmektedir.                           Külliyesinin Rölövesi”, Türk Arkeoloji Der-
                                                            gisi, Sayı 16/1, 1967, Ankara, 1968.
              Süslemesi : Taş üzerine sathi oyma tekniğin-
           de süslemeler oluşturulmuştur. Yapıda süsleme       Suut Kemal Yetkin, İslam Mimarisi, Anka-
           taç kapıda yoğunlaşmaktadır. Burada geomet-      ra, 1965.
           rik (çokgen ve baklavaların meydana getirdiği


                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri    329
   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350