Page 359 - 1 Cilt
P. 359
Giriş eyvanının kuzeyinde birbirini takip Tarihlendirme : Kitabelerden her iki ya-
eden iki hücre bulunmaktadır. Hücrelerin ara- pının da aynı usta (Tus’lu Ali oğlu Ebul Kasım)
sında ise sivri kemerli açıklıktan geçilerek tarafından H. 647/ M. 1249 yılında yapıldığı
dama çıkışı sağlayan merdiven yer almaktadır. anlaşılmaktadır.
Kuzey doğu köşede girişi köşeden verilen bir
oda bulunmaktadır.
Kaynakça:
Avlunun kuzey kanadında batıdaki köşe Hüseyin Rahmi Ünal, Osmanlı Öncesi
odası dahil yedi hücre bulunmaktadır. Ana ey- Anadolu Türk Mimarisinde Taçkapılar, İz-
vanın bitişiğindeki hücre hepsinden büyük ola- mir, 1982.
rak planlanmıştır. Metin Sözen, Anadolu Medreseleri, I, II,
Girişin hemen karşısında camekanla ka- İstanbul, 1970, 1972.
patılmış sivri beşik tonoz örtülü eyvan yer al- Aptullah Kuran, Anadolu Medreseleri,
maktadır. Eyvanın üç duvarına da dikdörtgen Cilt: I, Ankara, 1969.
formlu birer niş konulmuştur. Eyvanın hemen Semra Ögel, Anadolu Selçuklularının Taş
kuzeyinde bir mekan daha yer almaktadır. Tezyinatı, Ankara, 1966.
Medrese hücrelerinin hiç birisinin penceresi Ömür Bakırer, XIII. Ve XIV. Yüz Yıllarda
yoktur, ocak yerleri bulunmaktadır. Onarımlar Anadolu Türk Mihrapları, Ankara, 1976.
sırasında bacalar kaldırılmıştır. Alev Çakmakoğlu Kuru, Fetihten Osmanlı
Süslemesi : Medrese taç kapısında; geo- Dönemine Kadar Kayseri’deki Türk Devri
metrik süslemeler, (örgülü geometrik sütunlar, Mimarisi, Ankara, 1998.
düğümlü örgülü geçmeli geometrik süsleme, Albert Gabriel, Monuments Turcs
geometrik geçmeler, geometrik ağlar kabaralar D’Anatolie, I Paris, 1931.
şeklinde), Bitkisel süslemeler; (rumi motifleri, Gönül Öney, “Kayseri Hacı Kılıç Camii ve
palmet motifleri, akantus yaprakları şeklinde), Medresesi”, Belleten, C. XXX, S.119, Ankara,
Geometrik ve Bitkisel Süslemeler bir arada; 1966.
(yıldızların palmet şeklinde sonlandığı rozetler Yasemin Demircan, Tahrir ve Evkaf Def-
geometrik örgüler içerisinde rozetler, şeklinde), terlerine göre Kayseri Vakıfları, Kayseri,
Yazı; (rumi kıvrık dal ve palmetlerin yer aldığı 1992.
yazı kuşağı şeklinde) yer almaktadır. Halil Edhem, Kayseri Şehri, (Sadeleştiren:
Malzeme ve teknik : Cami ve medrese Kemal Göde) 1000 Temel Eser, No : 93, Anka-
bölümleri büyük onarımlar geçirmiştir. Doğu ra, 1982.
cephesi diğer cephelerden farklı olarak düzgün Halit Erkileklioğlu, Kayseri Tarihi, Kayse-
kesme taş kaplamalıdır. ri, 1993.
Kitabesi : Cami ve Medrese taç kapılarında Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Ankara,
kavsaraların hemen altında, taş üzerine, Tevbe 1972.
suresinden “Allah’ın mescitlerini Allah’a, ahi- Mehmet, Çayırdağ, Kayseri Tarihi Araş-
ret gününe inanan, namaz kılan, zekat veren, tırmaları, Kayseri, 2001.
yalnız Allah’tan korkanlar şenlendirir ki, olur Ahmet Nazif Efendi, Kayseri Tarihi,
ki onlar doğru yol bulanlardan olurlar” ayet-i (Mirat-ı Kayseriyye), Sadeleştiren :Mehmet
kerimesi yazılıdır. Palamutoğlu, Kayseri Özel İdare Müdürlüğü
ve Kayseri Belediyesi Birliği Yayınları, No : 2,
Cami taç kapısındaki beyaz mermerden dik- Kayseri, 1987.
dörtgen şeklindeki kitabede; “Bu mübarek mes-
cidin inşasını Sultan-ı Muazzam İzzü’d-dünya
ve’d din Ebulfeth Keykavus bin Keyhüsrev
–Allah’ın kulu ve rahmetine muhtaç olan- Ebu
el Kasım bin Ali El Tusi’ye 647 yılında emret-
ti” yazılıdır.
Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri 343