Page 359 - 1 Cilt
P. 359

Giriş  eyvanının  kuzeyinde  birbirini  takip    Tarihlendirme  : Kitabelerden her iki ya-
           eden iki hücre bulunmaktadır. Hücrelerin ara-    pının da aynı usta (Tus’lu Ali oğlu Ebul Kasım)
           sında  ise  sivri  kemerli  açıklıktan  geçilerek   tarafından  H.  647/  M.  1249  yılında  yapıldığı
           dama çıkışı sağlayan merdiven yer almaktadır.    anlaşılmaktadır.
           Kuzey doğu köşede girişi köşeden verilen bir
           oda bulunmaktadır.
                                                               Kaynakça:
              Avlunun  kuzey  kanadında  batıdaki  köşe        Hüseyin  Rahmi  Ünal,  Osmanlı  Öncesi
           odası dahil yedi hücre bulunmaktadır. Ana ey-    Anadolu Türk Mimarisinde Taçkapılar, İz-
           vanın bitişiğindeki hücre hepsinden büyük ola-   mir, 1982.
           rak planlanmıştır.                                  Metin  Sözen,  Anadolu  Medreseleri,  I,  II,
              Girişin  hemen  karşısında  camekanla  ka-    İstanbul, 1970, 1972.
           patılmış sivri beşik tonoz örtülü eyvan yer al-     Aptullah  Kuran,  Anadolu  Medreseleri,
           maktadır. Eyvanın üç duvarına da dikdörtgen      Cilt: I, Ankara, 1969.
           formlu birer niş konulmuştur. Eyvanın hemen         Semra Ögel, Anadolu Selçuklularının Taş
           kuzeyinde bir mekan daha yer almaktadır.         Tezyinatı, Ankara, 1966.
              Medrese hücrelerinin hiç birisinin penceresi     Ömür Bakırer, XIII. Ve XIV. Yüz Yıllarda
           yoktur, ocak yerleri bulunmaktadır. Onarımlar    Anadolu Türk  Mihrapları, Ankara, 1976.
           sırasında bacalar kaldırılmıştır.                   Alev Çakmakoğlu Kuru, Fetihten Osmanlı
              Süslemesi  :  Medrese  taç  kapısında;  geo-  Dönemine Kadar Kayseri’deki Türk Devri
           metrik süslemeler, (örgülü geometrik sütunlar,   Mimarisi, Ankara, 1998.
           düğümlü  örgülü  geçmeli  geometrik  süsleme,       Albert   Gabriel,   Monuments       Turcs
           geometrik geçmeler, geometrik ağlar kabaralar    D’Anatolie, I Paris, 1931.
           şeklinde), Bitkisel süslemeler; (rumi motifleri,    Gönül Öney, “Kayseri Hacı Kılıç Camii ve
           palmet motifleri, akantus yaprakları şeklinde),   Medresesi”, Belleten, C. XXX, S.119, Ankara,
           Geometrik  ve  Bitkisel  Süslemeler  bir  arada;   1966.
           (yıldızların palmet şeklinde sonlandığı rozetler    Yasemin Demircan, Tahrir ve Evkaf Def-
           geometrik örgüler içerisinde rozetler, şeklinde),   terlerine  göre  Kayseri  Vakıfları,  Kayseri,
           Yazı; (rumi kıvrık dal  ve palmetlerin yer aldığı   1992.
           yazı kuşağı şeklinde) yer almaktadır.               Halil Edhem, Kayseri Şehri, (Sadeleştiren:

              Malzeme  ve  teknik  :  Cami  ve  medrese     Kemal Göde) 1000 Temel Eser, No : 93, Anka-
           bölümleri  büyük  onarımlar  geçirmiştir.  Doğu   ra, 1982.
           cephesi diğer cephelerden farklı olarak düzgün      Halit Erkileklioğlu, Kayseri Tarihi, Kayse-
           kesme taş kaplamalıdır.                          ri, 1993.
              Kitabesi : Cami ve Medrese taç kapılarında       Oktay  Aslanapa,  Türk  Sanatı,  Ankara,
           kavsaraların hemen altında, taş üzerine, Tevbe   1972.
           suresinden “Allah’ın mescitlerini Allah’a, ahi-     Mehmet,  Çayırdağ,  Kayseri  Tarihi  Araş-
           ret  gününe  inanan,  namaz  kılan,  zekat  veren,   tırmaları, Kayseri, 2001.
           yalnız Allah’tan korkanlar şenlendirir ki, olur     Ahmet  Nazif  Efendi,  Kayseri  Tarihi,
           ki onlar doğru yol bulanlardan olurlar” ayet-i   (Mirat-ı  Kayseriyye),  Sadeleştiren  :Mehmet
           kerimesi yazılıdır.                              Palamutoğlu,  Kayseri  Özel  İdare  Müdürlüğü
                                                            ve Kayseri Belediyesi Birliği Yayınları, No : 2,
              Cami taç kapısındaki beyaz mermerden dik-     Kayseri, 1987.
           dörtgen şeklindeki kitabede; “Bu mübarek mes-
           cidin inşasını Sultan-ı Muazzam İzzü’d-dünya
           ve’d  din  Ebulfeth  Keykavus  bin  Keyhüsrev
           –Allah’ın kulu ve rahmetine muhtaç olan- Ebu
           el Kasım bin Ali El Tusi’ye 647 yılında emret-
           ti” yazılıdır.




                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri    343
   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364