Page 395 - 1 Cilt
P. 395

ESERİN ADI : GAZİPAŞA

                                 İLKOKULU


              İnceleme Tarihi  : Eylül 2006
              Yeri  : Kayseri ili, Melikgazi ilçesinde Os-
           man Kavuncu caddesi üzerinde yer almaktadır.
              Bugünkü durumu :  Sağlam durumda olup,
           okul olarak kullanılmaktadır.

              Tarihi :  1914-1918 yılları arasında yapıl-
           mıştır.

              Plan ve mimari özellikleri :  Osman Ka-
           vuncu  caddesi  üzerinde  bulunan  okul,  doğu-
           batı  doğrultuda  dikdörtgen  bir  plânlı  bir  ya-
           pıdır. Okul, zemin kat üzerine tek katlı olarak
           inşa edilmiştir. A.Satoğlu, okulun inşasına 1914
           yılında Vali Zekai Bey ve Belediye başkanı Rı-
           fat  Çalıka  döneminde  başlanıldığı fakat  1918
           yılına kadar bitirilememiş olduğu belirtilmek-
           tedir. Yapının 1918-1922 yılları arasında askerî
           hastane olarak ta  kullanıldığını ileri sürer.   İdari birimlerin kuzeyinde yer alan derslikler,
              Okula  güney  cephenin  ortasına  yerleştiril-  güney kuzey doğrultuda dikdörtgen biçiminde
           miş, dikdörtgen biçimli düz lentolu bir kapıdan   mekanlardır.  Dersliklerden  doğu  taraftakinin
           girilmektedir. Kapı ve birinci katta kapı üzerine   doğu duvarına açılan üç pencereden kuzey ta-
           tekabül eden pencerenin yer aldığı duvar yüzeyi   raftaki kapatılmışken, batı taraftakinin batı du-
           güney cepheden 20 cm. kadar dışa taşırılmıştır.   varına iki pencere açılmış olduğu görülmekte-
           Okulun güney cephesi düzenleme olarak zemin      dir.  Bu dersliklerden doğu taraftakinin kuzey
           ve birinci katlarda simetrik bir görünüme sa-    cephesinde  yer  alan  üç  pencereden  biri,  batı
           hiptir. Giriş kapısının iki yanına ikişer pencere   tarafta da ikisi kapatılmıştır. Koridorun kuzey
           açılmıştır. Pencereler zemin katta düz lentolu   tarafında, üst kata çıkış merdiveninin iki yanın-
           olarak  tasarlanmışken,  birinci  katta  basık  ke-  da birer derslik yer almaktadır. Bunlardan doğu
           merli  olarak  düzenlenmişlerdir. Ancak  güney   taraftaki derslik sonradan yapılmış bir duvar-
           cephenin doğu ve batı kanatlarında yer alan ve   la ikiye bölünmüştür. Bu dersliklerin de kuzey
           ana kütleden güney ve kuzeye doğru taşırılmış    cephelerinde üçer pencere açıklığı yer almak-
           olan mekanların birinci kat pencereleri diğer-   tayken,  birer  pencerenin  kapatılmış  oldukları
           lerinden farklı olarak sivri kemerli şekilde ya-  dikkati  çekmektedir.  Okulun  kuzey  duvarına,
           pılmışlardır ve üçlü düzendedirler. Bunlardan    giriş  ekseni  doğrultusunda  bir  kapı  açılarak
           ortadaki  pencerelerin  yanlardakilerden  daha   sonradan inşa edilmiş olan tuvalet mekanlarına
           geniş ve daha yüksek oldukları gözlenmekte-      geçiş sağlanmıştır.
           dir.                                                Okulun birinci katının zemin katla simetrik
              Giriş  kapısından  geçilen  mekan  doğu-batı   bir plâna sahip olduğu söylenebilir. Zemin kat-
           doğrultuda  dikdörtgen  bir  koridordur.  Bu  ko-  taki iki dersliğin bölünerek ikişer derslik haline
           ridordan doğu ve batıya açılmış ikişer kapıyla   getirilmesinden başka zemin katla bir farklılık
           dikdörtgen biçimli derslik ve idare mekanlarına   yoktur.  Orijinalinde  okulun  tabanının  ahşap
           geçilmektedir.  Bu mekanlardan güney tarafta     döşemeli olduğu, ancak günümüzde ise mozaik
           olan idari birimlerin güney duvarları üçer pen-  betonla kaplanmış olduğu görülmektedir. Gü-
           cere ile boşaltılmış iken doğu ve batı cephele-  nümüz örneklerine göre oldukça yüksek tutulan
           rindeki  birer  pencere  sonradan  kapatılmıştır.   ahşap  tavanların  da  akustik  ve  iklimlendirme



                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri    379
   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400