Page 421 - 1 Cilt
P. 421

bir plan gösterir. Kümbetin sekiz duvarı da içte   dünya  ve  ahiretin  hanımefendisi,  melikelerin
           sivri kemerlidir. İçten sekiz kenarlı bir kubbe   melikesi,  iyilik  ve  bereketin  menşei,  Eyyub
           dıştan piramidal bir külah ile örtülüdür.        ğullarından Meliku’l-Adil Ebu Beki’in kızına
              Bu mekandaki mihrap nişi güney  duvarın-      aittir. Allah her ikisinin kabrini nurlandırsın ve
           dadır.  Dikdörtgen  şeklindeki  mihrap  kısmını   onların ruhlarını ve kokularını temiz kılsın. Bu
           kademeli bir şekilde iki bordür çevrelemekte-    türbenin  yapılmasını  645  senesinde  onun  na-
           dir. İkinci ve geniş bordüründe kabartma ola-    muslu kızları emretti. Allah onları emellerine
           rak yer aldığı bir bezeme bulunmaktadır. Mih-    kavuştursun ve hallerini güzel eylesin”.
           rap kavsarası yedi sıra mukarnastan meydana         Tarihlendirme : Kapısı üzenrindeki kitabe-
           gelmiştir. Mihrap nişi ise üç yüzlüdür. Nişin iki   sine göre H. 645/ M. 1247 yılında yapılmıştır.
           yanında yer alan zar başlıklı sütunceler harap
           vaziyettedir.                                       Kaynakça :

              Süslemesi  :  Türbenin  hem  içinde  hem  de     Halil Edhem, Kayseri Şehri, Sadeleştiren:
           dışında süslemeye rastlanmaktadır.  Taş üzerin-  K.  Göde,  1000  Temel  Eser,  No:93,  Ankara,
           de alçak kabartma olarak yer alan bezemeler;     1982.
           yazı  kuşağı,  (sekizgen  kümbetin  duvarlarını     Alev Çakmakoğlu, Fetihten Osmanlı Dö-
           üstte  sülüs  yazı  olarak  Bakara  Suresinin  ilk   nemine Kadar Kayseri’deki Türk Devri Mi-
           ayeti kerimesi dolaşmaktadır.) geometrik süs-    marisi, Ankara, 1998.
           leme (taçkapının bordürlerinde, kapının geniş       Hakkı Önkal, Anadolu Selçuklu Türbele-
           bordüründe,mihrapta), bitkisel süsleme; taçka-   ri, Ankara, 1996.
           pının sivri kemeri yan yana, tek tek sıralanan      Albert   Gabriel,   Monuments       Turcs
           kabartma  palmet  motiflerinden  meydana  gel-   D’Anatolie, I Paris, 1931.
           miştir.                                             Osman  Turan,  Selçuklular  Zamanında

              Malzeme ve teknik :  Kümbet  tümüyle  kes-    Türkiye, İstanbul, 1971.
           me taştan yapılmıştır. Dolgu malzemesi olarak       Orhan Cezmi Tuncer, Anadolu Kümbetle-
           moloz taş kullanılan duvarlar düzgün bir kesme   ri, C. 3, Ankara, 1992.
           taş işçiliğine sahiptir. Yapıda sadece kapı üzerin-
           deki kitabelerde beyaz mermer kullanılmıştır.       Kara Mehmet Ağazade Kemaleddin, Erci-
              Kitabesi : Korniş altında gövdeyi çepeçev-    yes Kayserisi ve Tarihine Bir Bakış, Kayseri,
                                                            1934.
           re  dolaşan  yazı  kuşağı  Bakara  Suresinin  ilk
           ayetini ihtiva etmektedir. Kapı kemeri üzerin-      Ahmet  Nazif  Efendi,  Kayseri  Tarihi,
           deki beş satırlık kitabede; “Bu türbe, melike,   (Mirat-ı  Kayseriyye),  Sadeleştiren  :Mehmet
           saide, şehide, alime, zahide, din ve dünyanın    Palamutoğlu,  Kayseri  Özel  İdare  Müdürlüğü
           ismetlisi, İslam ve Müslümanların saf kadını,    ve Kayseri Belediyesi Birliği Yayınları, No : 2,
           alemde kadınların efendisi, iyi hasletler sahibi,   Kayseri, 1987.




























                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri    405
   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426