Page 96 - 1 Cilt
P. 96
birer rozet bulunan mihrabiyeler beş yüzlü niş- üç bordürden sonra kalın bir kaval silme mih-
lere sahibtir. rabın teğet kemerini çevrelemekte ve bura-
Mihrabiyeler üstünde yer alan dikdörtgen dan çıkan üçer dik hat köşelerde bir düğüm
şeklindeki panolar kabartma süslemelere sa- meydana getirecek şekilde birbirini keserek,
hiptir. kemerin üstünde düz bir hat teşkil etmektedir.
Mukarnas kavsaranın ön yüzünde rozetler yer
Caminin batı kapısı, batı sahnına açılan,
sivri kemerli bir niş içerisinde basık kemerli almaktadır.
açıklığı ve kesme taş söveleri olan basit kapı Caminin minberi yeni olup, süsleme unsuru
şeklindedir. Üstteki kitabe yeri boştur. taşımamaktadır.
Harim mekanı, kıble duvarına dik uzanan Süslemesi : Yapıda süsleme; taç kapılar ve
sivri beşik tonoz örtülü beş sahından ibarettir. doğu penceresi ile mihrabda toplanmış durum-
Orta sahın yan sahınlardan daha geniştir ve dadır. Bu bezemeler taş üzerine alçak kabart-
mihrab önünde bir kubbeye sahiptir. Maksure ma tekniğiyle yapılmıştır.
kubbesi kıble duvarı hariç çift merkezli, profilli Cami taç kapısında, geometrik süslemeler,
sivri kemerler ve pandantiflerle, “L” şeklinde (örgülü geçmeli motifler, altı kollu yıldızların
iki ayağa, güneyde iki gömme ayağa oturmak- geçme yaparak ilerlemeleri, oniki kollu yıldız-
tadır. Kubbe eteğine kuzey hariç üç yönde pen- ların birbirine geometrik geçmeler , yapmaları,
cereler açılmıştır. Dışta kubbeyi basamaklar eğimli çerçevede iç içe poligon kesitler, kaba-
halinde taş levhalar kaplamaktadır. ralar şeklinde), Bitkisel süslemeler; (kıvrık dal-
Uzunlamasına tonozlar kıble duvarına para- lar, rumi motifleri, palmet motifleri şeklinde),
lel üç sıra sivri kemerle desteklenirken, kuzey Geometrik ve Bitkisel Süslemeler bir arada;
doğu köşede bulunan ve türbe olarak adlandı- (geometrik örgüler içerisinde rozetler, Rumi-
rılan bölümün bulunduğu sahın haricinde dör- ler ve palmetler şeklinde), Yazı; (beyaz mer-
düncü bir sivri kemer sırası da bu destek siste- mer üzerinde çiçekli nesih yazı şeklinde) yer
mini devam ettirmektedir. Kemerler kalın kare almaktadır.
ayaklara oturmaktadır. Malzeme ve teknik : Cami ve medrese
Doğudaki sahnın ikinci bölümüne taç kapı bölümleri büyük onarımlar geçirmiştir. Doğu
açılmaktadır. Bu sahnın kuzeye doğru üçüncü cephesi diğer cephelerden farklı olarak düzgün
bölümü camekan içerisine alınmıştır. Minare- kesme taş kaplamalıdır. Özellikle caminin gü-
ye, doğu kapısıyla camekanlı bölme arasında ney ve batı duvarlarında devşirme taşların yanı
yer alan merdivenlerden çıkılmaktadır. sıra moloz taşlar da kullanılmıştır.
Harimde, taç kapıdan girişte sağ tarafta (ku- Kitabesi : Cami ve Medrese taç kapıların-
zeyde) bulunan ve türbe olarak kullanılan bir da kavsaraların hemen altında, camide mer-
oda dikkat çekicidir. mer, medresede taş üzerine, Tevbe suresinden
“Allah’ın mescitlerini Allah’a, ahiret günü-
Harim kuzeyde iki ayakla desteklenen üç
kemerle bitişiğindeki medrese avlusuna açıl- ne inanan, namaz kılan, zekat veren, yalnız
maktadır. Camekanla kapatılan bu bölümde Allah’tan korkanlar şenlendirir ki, olur ki onlar
orta sahna bir kapı açılarak medrese ile irtibat doğru yol bulanlardan olurlar” ayet-i kerimesi
sağlanmıştır. yazılıdır.
Cami taç kapısındaki beyaz mermerden
Kıble duvarı ortasında, dikdörtgen bir sil-
me içerisindeki mihrap nişinin alt kısmı yarım dikdörtgen şeklindeki kitabede; “Bu mubarek
dairevi, üstü ise yarım altıgen planlıdır. Mih- mescidin inşasını Sultan Muazzam İzzüldünya
rabda sathi bir işçilik dikkati çeker. Mihrab ve Ed din Ebulfeth Keykavus bin Keyhüsrev
nişinin yanlarında bulunan sütuncelerin yüze- –Allah’ın kulu ve rahmetine muhtaç olan- Ebu
yi geometrik motifli geçmelerle süslenmiştir. el Kasım bin Ali El Tusi’ye H.647/M.1249 yı-
Üç bordürün çevrelediği mihrap nişi yedi sıra lında emretti” yazılıdır.
mukarnas kavsarayla örtülüdür . Dışta kade- Tarihlendirme : Kitabelerden cami ve
meli bir şekilde birbirini takip eden bezemeli medresenin aynı usta (Tus’lu Ali oğlu Ebul Ka-
80 Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri