Page 96 - 1 Cilt
P. 96

birer rozet bulunan mihrabiyeler beş yüzlü niş-  üç bordürden sonra kalın bir kaval silme  mih-
                        lere sahibtir.                                  rabın  teğet  kemerini  çevrelemekte  ve  bura-

                           Mihrabiyeler  üstünde  yer  alan  dikdörtgen   dan  çıkan  üçer  dik  hat  köşelerde  bir  düğüm
                        şeklindeki  panolar  kabartma  süslemelere  sa-  meydana  getirecek  şekilde  birbirini  keserek,
                        hiptir.                                         kemerin üstünde düz bir hat teşkil etmektedir.
                                                                        Mukarnas kavsaranın ön yüzünde rozetler yer
                           Caminin  batı  kapısı,  batı  sahnına  açılan,
                        sivri  kemerli  bir  niş  içerisinde  basık  kemerli   almaktadır.
                        açıklığı ve kesme taş söveleri olan basit kapı     Caminin minberi yeni olup, süsleme unsuru
                        şeklindedir. Üstteki kitabe yeri boştur.        taşımamaktadır.
                           Harim  mekanı,  kıble  duvarına  dik  uzanan    Süslemesi : Yapıda süsleme; taç kapılar ve
                        sivri beşik tonoz örtülü beş sahından ibarettir.   doğu penceresi ile mihrabda toplanmış durum-
                        Orta  sahın  yan  sahınlardan  daha  geniştir  ve   dadır. Bu bezemeler taş üzerine alçak  kabart-
                        mihrab önünde bir kubbeye sahiptir. Maksure     ma tekniğiyle yapılmıştır.
                        kubbesi kıble duvarı hariç çift merkezli, profilli   Cami  taç  kapısında,  geometrik  süslemeler,
                        sivri kemerler ve pandantiflerle, “L” şeklinde   (örgülü geçmeli motifler, altı kollu yıldızların
                        iki ayağa, güneyde iki gömme ayağa oturmak-     geçme yaparak ilerlemeleri, oniki kollu yıldız-
                        tadır. Kubbe eteğine kuzey hariç üç yönde pen-  ların birbirine geometrik geçmeler , yapmaları,
                        cereler  açılmıştır.  Dışta  kubbeyi  basamaklar   eğimli çerçevede iç içe poligon kesitler, kaba-
                        halinde taş levhalar kaplamaktadır.             ralar şeklinde), Bitkisel süslemeler; (kıvrık dal-
                           Uzunlamasına tonozlar kıble duvarına para-   lar, rumi motifleri, palmet motifleri şeklinde),
                        lel üç sıra sivri kemerle desteklenirken, kuzey   Geometrik  ve  Bitkisel  Süslemeler  bir  arada;
                        doğu köşede bulunan ve türbe olarak adlandı-    (geometrik  örgüler  içerisinde  rozetler,  Rumi-
                        rılan bölümün bulunduğu sahın haricinde dör-    ler  ve  palmetler  şeklinde), Yazı;  (beyaz  mer-
                        düncü bir sivri kemer sırası da bu destek siste-  mer üzerinde  çiçekli nesih  yazı şeklinde) yer
                        mini devam ettirmektedir. Kemerler kalın kare   almaktadır.
                        ayaklara oturmaktadır.                             Malzeme  ve  teknik  :  Cami  ve  medrese
                           Doğudaki sahnın ikinci bölümüne taç kapı     bölümleri  büyük  onarımlar  geçirmiştir.  Doğu
                        açılmaktadır. Bu sahnın kuzeye doğru üçüncü     cephesi diğer cephelerden farklı olarak düzgün
                        bölümü camekan içerisine alınmıştır. Minare-    kesme taş kaplamalıdır. Özellikle caminin gü-
                        ye,  doğu  kapısıyla  camekanlı  bölme  arasında   ney ve batı duvarlarında devşirme taşların yanı
                        yer alan merdivenlerden çıkılmaktadır.          sıra moloz taşlar da kullanılmıştır.

                           Harimde, taç kapıdan girişte sağ tarafta (ku-   Kitabesi : Cami ve Medrese taç kapıların-
                        zeyde) bulunan ve türbe olarak kullanılan bir   da    kavsaraların  hemen  altında,  camide  mer-
                        oda dikkat çekicidir.                           mer, medresede taş üzerine, Tevbe suresinden
                                                                        “Allah’ın  mescitlerini  Allah’a,  ahiret  günü-
                           Harim  kuzeyde  iki  ayakla  desteklenen  üç
                        kemerle  bitişiğindeki  medrese  avlusuna  açıl-  ne  inanan,  namaz  kılan,  zekat  veren,  yalnız
                        maktadır.  Camekanla  kapatılan  bu  bölümde    Allah’tan korkanlar şenlendirir ki, olur ki onlar
                        orta sahna bir kapı açılarak medrese ile irtibat   doğru yol bulanlardan olurlar” ayet-i kerimesi
                        sağlanmıştır.                                   yazılıdır.
                                                                           Cami  taç  kapısındaki  beyaz  mermerden
                           Kıble duvarı ortasında, dikdörtgen bir sil-
                        me içerisindeki mihrap nişinin alt kısmı yarım   dikdörtgen şeklindeki kitabede; “Bu mubarek
                        dairevi, üstü ise yarım altıgen planlıdır. Mih-  mescidin inşasını Sultan Muazzam İzzüldünya
                        rabda  sathi  bir  işçilik  dikkati  çeker.  Mihrab   ve Ed din Ebulfeth Keykavus bin Keyhüsrev
                        nişinin yanlarında bulunan sütuncelerin yüze-   –Allah’ın kulu ve rahmetine muhtaç olan- Ebu
                        yi geometrik motifli geçmelerle süslenmiştir.   el Kasım bin Ali El Tusi’ye H.647/M.1249 yı-
                        Üç bordürün çevrelediği mihrap nişi yedi sıra   lında emretti” yazılıdır.
                        mukarnas kavsarayla  örtülüdür . Dışta kade-       Tarihlendirme  :  Kitabelerden  cami  ve
                        meli bir şekilde birbirini takip eden bezemeli   medresenin aynı usta (Tus’lu Ali oğlu Ebul Ka-


                80     Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101