Page 430 - 2 Cilt
P. 430

meldir. Minberin korkuluk kısmına ait iki adet   kapının üzerinde Selçuklu Sülüsü ile yazılmış
                        parçadan birincisi 0.61 x 0.36 m. ölçülerinde   Arapça dört satırlık ikinci inşa kitabesi bulun-
                        muhtemelen şerefe korkuluğuna ait olup parça    maktadır;
                        kafes oyma tekniğinde oyulmuştur. İkinci par-      Anlamı:
                        ça  muhtemelen  merdiven  korkuluğuna  aittir      Allah’ın Rahmetine muhtaç zaif kulu Göçer
                        ve diğer parça ile aynı özelliklerde yapılmış-  Arslan oğlu Nasrullah ve Allah’ın rahmeti ve
                        tır. Yan aynalıklara ya da şerefe altı panosuna   rızasına  muhtaç  onun  zaif  cariyesi  Sa’d  Kızı
                        ait bir parça daha bulunmaktadır. Bu parçanın   Sivasti  tarafından  Allah  başarılarını  ihsan  ve
                        üzerinde lotus, palmet ve rumilerden oluşan bir   hayırlarını onlara yâd eylesin 680 yılında....
                        bezeme yer almaktadır.
                                                                           Harime giriş kapısının batısında yer alan iç
                           Harimin giriş sahınının doğu ve batısındaki   çeşmenin ayna taşı üzerinde bir kitabe bulun-
                        bölümleri harim zemininden ortalama 0.40 m.     maktadır.
                        yükseltilmiştir.  Bu  bölümler  günümüzde  ka-
                        dınlar mahfili olarak kullanılmaktadır. Harime     Anlamı:
                        giriş kapısının batısında yer alan iç çeşmenin     Hayrat sahibi Osman sene 117
                        ayna taşı üzerinde bir kitabe bulunmaktadır.       Bu  kitabeden  çeşmenin  H.1117  /  M.  1705
                           Süslemesi  :  Camide  süslemeler  taç  kapı   tarihinde Osman adlı bir kişi tarafından yaptı-
                        üzerinde daha arkaik bir bezeme göstermektey-   rıldığı anlaşılmaktadır.
                        ken, mihrap üzerinde yer alan yüksek kabartma      Tarihlendirme : Ulu Cami birçok defa ona-
                        tekniğiyle  yapılmış  bitkisel  ve  geometrik  be-  rım görmüştür. Osmanlı döneminde en son ola-
                        zemeler devrinin en güzel örneklerinden birini   rak  Başbakanlık  Osmanlı Arşivleri’nde  bulu-
                        teşkil  etmektedir.  Yüksek  kabartma  şeklinde   nan H. 1316 / M. 1896 tarihli belgede mahalle
                        yapılan bu bezemeler bölgede yer alan Seyyid    sakinleri tarafından yapının tamir masraflarının
                        Şerif (1296) ve Hızır İlyas türbelerinin (1252)   karşılanması  istirhamı  yer  almaktadır.  Bu  da
                        mihrap süslemeleri ile yakın benzerlikler gös-  yapının bu tarihte kasaba sakinlerinin karşıla-
                        termektedir. Mihrap üzerinde yer alan palmetli   yamayacağı şekilde bir tadilat geçirdiğini bel-
                        kıvrımdallar genellikle XIII. yy ikinci yarısın-  gelemektedir. Vakıflar Genel Müdürlüğü tara-
                        dan sonra yapılmış yapılarda görülmektedir.     fından da cami, 1963-68 ve 1975 tarihlerinde-
                           Aynı kompozisyon Konya Sadrettin Konevi      ciddi onarıma tabi tutulmuştur. Günümüzde de
                        Camisi (1274)  ve Harput Arap Baba Mescidi      cami esaslı bir şekilde tadil edilmektedir. Ulu
                                                                        Camisi’nin inşa kitabesi iki parça halinde ya-
                           (1279) mihraplarında çini üzerine uygulan-
                        mıştır.                                         zılmıştır. Taç kapı kemerinin üstünde bulunan
                                                                        kitabe  beyaz  mermer  üzerine  yazılmış  ve  bu
                           Malzeme ve teknik : Cami tamamen kesme       kitabede IV. Kılıçaslan oğlu III Keyhusrev’in
                        taştan inşa edilmiştir.
                                                                        caminin inşa edilmesini emrettiği belirtilmek-
                           Kitabesi : Taç kapının köşelik kısmında beş   tedir. Taç kapı eyvan duvarı üzerinde yer alan
                        parça halinde beyaz mermer üzerine Selçuklu     ikinci kitabede de bu isteğin Göçeraslan oğlu
                        Sülüsü ile yazılmış Arapça iki satırlık inşa kita-  Nasrullah ve eşi Sivasti Hatun tarafından ye-
                        besi, bu kısım üzerinde yer almaktadır.         rine  getirildiği  yazılıdır.  İnşa  kitabesinin  iki
                           Anlamı: (Tövbe Süresinin 18. Ayeti) Cami-    parça halinde yazılmasının sebebi yapının ba-
                        leri ancak, Allah’a ve ahiret gününe inananlar,   nileri olan Göçeraslan oğlu Nasrullah156 ve eşi
                        namaz  kılan,  zekâtını  veren  ve  tek Allah’tan   Sivasti Hatun’un bu camiyi III. Keyhüsrev’in
                        sakınanlar inşa eder. Bu mübarek caminin ya-    isteği üzerine yaptırdıklarını belirtmek isteme-
                        pılmasına, Allah mülkünü daim kılsın, iki kıb-  leridir.
                        lenin özlemi ile tutuşan ümmetlerin dizginleri-    Başbakanlık Osmanlı Arşivlerinde yer alan
                        ni elinde bulunduran, din ve dünyanın bereketi   H. 1294 / M.1877 tarihli 23978 nolu evkaf def-
                        Yüce Kılıç Arslan oğlu Keyhüsrev zamanında      terinde Develi ve çevresindeki vakıfların mu-
                        emr edilmiştir.                                 hasebe kayıtları belirtilirken Sivasi Hatun Vak-
                           Harim kısmına girişi sağlayan basık kemerli   fına Develi’de “bir ard yeri” demekle meşhur


               894     Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri
   425   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435