Page 504 - 2 Cilt
P. 504
m. yükseklikte, 0.80 m. genişlikte, 0.37 m. de- Tarihlendirme : Türbe, taç kapı üzerin-
rinliktedir. Mihrap nişinin köşelerinde yer alan de bulunan kitabesine göre Şeyh Muhammed
sütünceler silindirik gövdeli olup üzerleri bur- tarafından Rufa-i tarikatı şeyhi Seyyid Şerif
malıdır. adına 1295-96 yıllarında yaptırılmıştır. Osman-
İç mekânın zemini taş olup mekân içerisin- lı dönemi kayıtlarında türbeden Seyyid Şerif
de ikisi kuzeyde, biri ortada yer alan üç sandu- Zaviyesi olarak bahsedilmektedir. Başbakan-
ka bulunmaktadır. Bu sandukalardan ortadaki lık Osmanlı Arşivlerinde bulunan H. 1294/ M.
Rufai Şeyh-i Seyyid-i Şerif’e aittir. Bunun ba- 1877 tarihli, Develi ve çevresindeki vakıfların
şucunda bulunan kurs biçimli taş günümüzde muhasebe kayıtlarının tutulduğu defterde, Sey-
yapının içerisinde bulunmamaktadır. Tahsin yid Şerif Zaviyesi’nin hademesine gelirlerinin
Özgüç-Mahmut Akok bu taşın sandukanın ödenmesi için Çelebi mezrasındaki bir kıt’a ba-
başucunda bulunduğunu belirtmektedir. Daha ğın vakfedildiğine ilişkin bilgi bulunmaktadır.
sonra türbe hakkında araştırma yapan Hakkı Türbe Rufa-i Tarikatı şeyhlerinden Seyyid
Önkal bu taşın mihrabın sağında duvara dayalı Şerif adına H.695/M.1295-1296 yıllarında inşa
olduğunu belirtmektedir. edilmiş olup 1975 tarihinde Vakıflar Genel
Seyyid Şerif Türbesi’nde iç mekân birçok Müdürlüğü tarafından esaslı bir şekilde restore
Selçuklu türbesinde görülenin aksine, dışa nis- edilmiştir.
petle daha ehemmiyetle ele alınmıştır.
Süslemesi : Süslemeler mihrap ve taç kapıda Kaynakça :
yoğunlaşmaktadır. Kubbe kasnağının ortasın- Sadi Bayram, “Anadolu’da İlk Rufailer ve
dan itibaren kubbeyi tamamen dolaşan silmenin Hz. Zeynel Abidin Ali Er-Rufai Soyu Hakkında
meandır motifleri ile spiral biçimde kilit taşına Yeni Hipotezler”, I. Kayseri ve Yöresi Tarih
kadar uzanan basamaklar üzerindeki meandır Sempozyumu Bildirileri (11-12 Nisan 1996),
motifleri adeta birbirinin tamamlayıcısı olarak Kayseri, 2000, s. 27-33.
tasarlanmıştır. Süslemelerde teknik olarak yük- ÖZGÜÇ, Tahsin-Mahmut Akok,“Develi
sek kabartma ve oyma teknikleri kullanılmıştır. Abideleri”, Belleten, C.XIX.,1975, s 377-384.
Genellikle taş üzerine işlenen bezemeler, taç
kapının üstünde yer alan panoda beyaz mermer ÖNKAL, Hakkı, Anadolu Selçuklu Türbe-
üzerine aynı kalitede işlenmiştir. leri, Ankara, 1996.
ÖNKAL, Hakkı, “Develi Türbelerinin Sanat
Malzeme ve teknik : Tamamen kesme taş-
tan inşa edilmiş ve Kültür Tarihimizdeki Yeri”, Bütün Yönleriyle
Develi I.
Kitabesi : Basık kemerli giriş kapısının üs-
tünde beyaz mermer üzerine üç satırlık inşa ki- Harun Güngör, vd, Kayseri ve Çevresinde
tabesi hak edilmiştir. Ziyaretler ve Ziyaret Yerleri, Kayseri, 1996,
s. 42.
Anlamı: Kabir herkesin gireceği bir ev,
ölüm de herkesin ondan içeceği bir bardaktır. Başbakanlık Osmanlı Arşivleri, Evkaf, Sıra
Bu türbe, Allah kabrini nurlandırsın eren Şeyh No:23978, V.4b.
Seyyid Şerif, Allah akibetini ihsan eylesin, zaif Sultan TOPÇU, Develi’de Türk Eserleri,
kul Şeyh Muhammed’e H. 695 / M. 1296 yılın- Develi 2007, s.78-82.
da yapılmıştır.
968 Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri