Page 135 - 3 Cilt
P. 135

rıldığını  gösteren  kitabe  yer  almaktadır.  Kapı   benin  doğusundaki  ve  batısındaki  mekanların
           açıklığını  yanlara  çerçevelen  silmeler,  üst  kı-  üzerine beşik tonozla örtülüdür. mihrap önünde
           sımda içeri doğru iki kademe yaparak girmekte    bulunan manastır tonozun göbeği bu dönemin
           bir  sivri  kemerle  tamamlanmaktadır.  Bu  sivri   üslubunu yansıtan kıvrık dal ve çiçek motifleri
           kemerin hemen altında bir güneş motifi ve Sul-   ile bezenmiştir. Mihrap nişi üzerindeki pencere
           tan Abdülmecit’in tuğrası yer alır.              kemerinin kenarında ve alınlığında da aynı be-
              Caminin harimi korint başlıklı dört sütuna    zeme görülmektedir.
           atılmış sivri kemerler ile üç sahına ayrılmak-      Caminin  ahşap  minberi,  mihrabı  ve  vaaz
           tadır. Dört sütunun oluşturduğu kare mekanın     kürsüsü yakın bir tarihte yapılan onarım sıra-
           üzeri  kubbeyle  örtülmüştür.  Kubbeye  geçiş    sında yenilenmiştir. Caminin mihrabının tama-
           pandandifle  sağlanmıştır.  Pandandiflerin  or-  mı ahşap lambrilerle kaplanmıştır.
           tasındaki  madalyonların  içerine  dört  halife-    Kadınlar mahfili de yakın bir tarihte yapıl-
           nin isimleri yazılarak etrafı çiçek motifleri ile   mıştır. Giriş önünün sağ ve solunda zeminden
           süslenmiştir.  Oldukça  yüksek  tutulan    kubbe   30 cm yüksek tutulmuş sekiler bulunmaktadır.
           kasnağına alçı şebekeli renkli camlarla süslü 8     Süslemesi  :Yapının  kubbesinde  daha  ön-
           adet pencere açılmıştır. Kubbe kasnağının eteği   ceden var olan bezemeler dışında herhangi bir
           boydan boya dolaşan iki yazı kuşağı ile tezyin   süsleme unsuru yoktur. Saçaktaki silmeler, ki-
           edilmiş  iken  son  yapılan  onarımlarla  bu  yazı   tabe üzerindeki tuğra da bezemelerden birkaçı
           kuşakları  silinmiş  veya  üzerleri  boyanmıştır.   olarak zikredilebilir.
           Bu yazı kuşaklarından  üsttekinde mavi zemin
           üzerine beyaz renkte ayet-el  kürsi,   alttakinde   Malzeme ve teknik :Yapının     tamamında
           ise  beyaz zemin üzerine siyah yazı ile Kuran-ı   düzgün kesme taş malzeme kullanılmıştır.
           Kerimde adı geçen 24 peygamberin isimlerinin        Kitabesi : Kitabe mor zemin üzerine altın
           yazılı olduğu 1990’larda yapılmış bir çalışma-   sarısı ile beş satırlık ikişer mısradan oluşmakta
           dan öğrenilmektedir. Bu isimlerin yazılış sebe-  olup talik yazı ile yazılmıştır. Kitabeden yapının
           binin ise  caminin tamirine geniş halk kitlesinin   Sultan Abdülmecit zamanında H.1277/M.1860
           katılmış olmasından kaynaklanmış olabileceği     yılında onarılmış olduğu anlaşılmaktadır.
           ileri sürülmektedir. Kubbenin oturduğu korint       Tarihlendirme  :    Yapının  1860  yılında
           başlıklı dört sütunun kemerlerinden başta yine   onarılmış olduğu dikkate alındığında, belki de
           sivri kemer tipinde 8 adet daha kemer atılmış-   Bayram  Paşa  vakfiyesinde  (1637)  bahsedilen
           tır. Bu kemerler harimin bütün cephelerinde ve   mescidin bu eser olabileceği ve 18.yüzyılda ye-
           duvarların yüzeyinde 18-20 cm. çıkıntı yapan     nilenerek yeniden inşa edildiği ileri sürülebilir.
           plastırlara oturmaktadır. Bu plastırlar dışarıda
           kuzey cephe hariç bütün cephelerde mevcuttur.       Kaynakça:
           Harimin üst örtüsü üst örtüsü bu kemer atılımı-     K.  Türkmen,  “Talas’ta Türk  Devri Yapıla-
           na göre biçimlenmiş olup mihrap önü ve giriş     rı,”, Vakıflar Dergisi, S.26, (1997) s.153-187.
           kapısı önündeki mekanlar manastır tanozla ör-
           tülüdür.
              Harimin kuzeydoğu, kuzeybatı, güneydoğu
           ve güneybatıdaki mekanlarının üzeri sivri, kub-



















                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri    1141
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140