Page 251 - 3 Cilt
P. 251

ESERİN ADI : SOĞANLI                          ten kubbeli bölümün doğusunda beşik tonozlu

                                KUBBELİ KİLİSE              apsis, kuzeyinde de paraklesion denilen ek hüc-
                                                            reler buraya eklenmiş ve böylece kendine özgü
                                                            bir plan tipi ortaya çıkmıştır. Göreme, Ürgüp ve
              İnceleme Tarihi : Nisan 2007                  Soğanlı çevresindeki kiliselerde görülen bodur
              Yeri : Kayseri ili, Yeşilhisar ilçesi Soğanlı   payelerle  at  nalı  şeklindeki  kemerler  burada
           Köyünde yer almaktadır.                          da aynen uygulanmıştır. Kilisenin doğu yönü-
              Bugünkü durumu :    Büyük  oranda  harap      ne  uzanan  beşik  tonozlu  bölümün  sonundaki
           olup ziyaretçilere açıktır.                      apsis kayalar el vermediğinden dışanya çıkın-

              Tarihi :  Kilisenin inşaasının10. yy. da ol-  tı yapamamıştır. Özelliğini bütünüyle yitirmiş
           duğu ancak son şeklini 15. yy. aldığı ileri sü-  olmasına karşılık günümüze gelebilen izlerden
           rülmektedir.                                     bu bölümlerin fresklerle kaplı olduğu anlaşıl-
                                                            maktadır.
              Plan ve mimari özellikleri : Soğanlı kili-
           seleri  arasında  en  tanınmışı  ve  en  görkemlisi   Süslemesi : Kubbeli Kilisede ibadet yerini
           vadinin  kuzey  yamacındaki  Kubbeli  Kilise-    örten kubbeye Pantokrator İsa betimlemesi yer-
           dir. Soğanlı Vadisi’ne hakim, tüf kayalıklarına   leştirilmiştir. Bugün oldukça zor seçilebilen bu
           oyulmuş, silindirik görünümdeki kilisenin yük-   freskte Hz.İsa taht üzerinde, haç motifli bol bir
           sekliği yaklaşık 50 m.yi bulmaktadır. Yedi katlı   elbise giymiş olarak tasvir edilmiştir. Hz.İsa’nın
           olduğu sanılan bu kilise, sanat tarihçileri tara-  yüzü oldukça bozulmuş bu nedenle de kompo-
           findan yeterince araştırılmamıştır. Günümüzde    zisyon  tam  olarak  seçilememektedir.  Kubbe-
           yalnızca depremlerden geriye kalan 2 kat üze-    yi  destekleyen  kasnakta  ise  incil’den  alınmış
           rinde durulmuştur.                               Yuhannes  ile  ilgili  konulara,  şikayet  ve  vaaz
                                                            sahnelerine  yer  verilmiştir.  Kilise  duvarların-
              Bu kilise X.yüzyılın başlarına tarihlendiril-
           mektedir. Kilisenin alt katında krypta denilen   daki fresklerden çoğu günümüze ulaşamamış-
           bir bölüm bunun üzerine oturtulmuş olan yapı     tır. Batı duvarındaki bezemelerden bazıları ile
           pencereli, kasnağından sonra külah biçiminde     doğudaki uzantılarda bir takım figürler dikkati
           bir kubbe ile tamamlanmıştır. Doğal etkilerden   çekmektedir. Burada Hz.Meryem’in Yusuf ile
           epeyce yıpranmış olmasına karşılık, kubbe kas-   birlikte Betlehem’e gidişi resmedilmiştir. Ayrı-
           nağındaki bezemeler oldukça iyi bir durumda      ca kuzey ve güney tonozlarında da Herodes’in
           günümüze gelebilmiştir. Kilisenin doğu ve gü-    verdiği  ziyafet,  mezar  başında  kadınlar,  teb-
           neye doğru uzanan bölümlerinin üzerinin çatı     şir,  çobanlar,  üç  müneccim, Yusuf  un  rüyası,
           ile örtülü olduğu kalıntılardan anlaşılmaktadır.   Mısır’a  gidiş,  Hz.İsa’nın  doğumu,  çocukların
           Kappadokia  Bölgesi’nde  kayalara  oyulmuş       öldürülmesi, vaftiz gibi İncil’den alınma konu-
           diğer  kiliselerde  görülen  özellikler  burada  da   lara yer verilmiştir.
           karşımıza  çıkmaktadır.  Özellikle  Orta  Bizans    Malzeme ve teknik :  Yapı tüfle kaplı arazi-
           mimarisinin sıkça uygulandığı bir plan şema-     ye oyularak inşaa edilmiştir.
           si olan “Kapalı Yunan Haçı” düzeni burada da        Kitabesi : Yapının kitabesi yoktur.
           uygulanmaya çalışılmış ancak, kayalık alanlar       Tarihlendirme  :  10-15.  yüzyıllar  arasında
           el vermediği için de tam anlamıyla başarılı bir   ek ve ilavelerle genişletilmiştir.
           plan düzeni uygulanamamıştır, ibadet yerini ör-


















                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri   1257
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256