Page 158 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 158
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ HAT / 149 [1109]
talimatını verdi. Bu haber üzerine Nas- HATİPOĞLU, MEHMET EFENDİ
reddin Mehmed Bey Kayseri’nin kendi- İmam-Hatip (Kayseri, 1881 – Kayseri,
sinde bırakılması ve esir olan oğlunun da 1958). Lale Mahallesi*’nde doğdu. Babası
serbest bırakılması için, zevcesi Hatice Hacı Süleyman Ağa, annesi Ayşe Ha-
Hatun’u tekrar Mısır’a gönderdi. Hatice nım’dır. Mahalle mektebinde okuduktan
Hatun kocasının itaatini göstermek için sonra Hasinli Medresesi’ne kaydoldu.
Barsbay’a Kayseri’nin anahtarlarını tak- Çevrilli Mehmed Efendi ve Nisarîzade
dim ettiği gibi, şehrin senelik vergisinin de Hacı İbrahim Efendi’den ilim öğrendi.
gönderileceğini bildirdi. Bu sözler üzeri- “Konyalı Hafız’ın (Osman Nuri) kayınbi-
ne ikna olan Barsbay, Hatice Hatun’un raderi” olarak da bilinirdi.
bütün isteklerini yerine getirerek Feyyaz’ı Medrese tahsili sonunda “seferberlik” Mehmet Hatipoğlu Efendi
serbest bırakıp Maraş’a, Nasreddin Bey’in ilan olunduğunda askere gitti. İstiklal
diğer oğlu Süleyman Bey’i de Kayseri’ye Harbi sonunda Kayseri’ye döndü. Müftü
tayin etti. Hatice Hatun bu arada kocası Ahmed Remzi Efendi (Akgöztürk*) ve
Mehmed Bey’in Kudüs’te, Mescid-i Müftü Hacı Hüseyin Aksakal*’dan ders
Aksa’nın kuzeyinde yaptırmış olduğu aldı. Kayseri ve Yozgat’ın ilçelerinde
Medrese’yi (Kadiriye Medresesi) de tamir imam-hatiplik yaptıktan sonra memleke-
ettirdi. Hatice Hatun bu anlaşmayı yap- ti Kayseri’ye döndü. Evinde ve bazı cami-
masına rağmen Karamanoğlu İbrahim lerde, isteyenlere Arapça ve fıkıh dersi
Bey Kayseri’ye hücum ederek şehri ele okuttu. Lale Mahallesi’ndeki evinde vefat
geçirdi. Şehir, 1463 yılında Fatih Sultan etti ve Şehir Mezarlığına defnedildi.
Mehmed zamanında Osmanlılara geçene Kaynakça: Koçer, Ulemâ, s. 110-111.
kadar da Karamanlılar’da kaldı. Nasred- MUSTAFA IŞIK
din Mehmed Bey Kayseri’de 1432 yılında,
harap olmuş devşirme sütunlara sahip HATİROĞLU ŞEREFEDDİN MESUD
eski bir Danişmendli medresesi kalıntıları Kayseri’de, Anadolu’yu işgal eden Mo-
üzerine kendi adıyla (Nasıriyye) yeni bir ğollara (İlhanlı) karşı 1276’da isyan başla-
medrese yaptırdı. Bu medrese, sürekli tan ve isyanı Moğollar tarafından bastırı-
Kayseri’de kalan ve herhalde onun adına lıp işkencelerle öldürülen Selçuklu emiri.
idarede bulunan Hatice Hatun’dan dolayı Şerefeddin Mesud, kardeşi Ziyaeddin
Hatuniye Medresesi olarak anılmıştır. Bu- Mahmud’la beraber, Anadolu Selçuklu
gün özel şahıslar elinde tamir edilmiş sultanlarından II. Keykavus ve IV. Kılıç
olan medresenin orijinal kitabesi, dört Arslan Dönemi’nde önemli görevlerde
parçaya kırılmış halde Kayseri Müzesin- bulunmuş Emir Hatirüddin Zekeriya’nın
dedir. Bu kitabenin buradan alınıp yerine oğullarıdır. Moğolların Selçuklular nez-
monte edilmesi gerekmektedir. dindeki adamları olan meşhur Vezir Per-
Devletler arası elçiliklerde bulunan ve vane Muineddin Süleyman*’ın yanında
daha önce Eretna Devleti kurucusu Ala- kâtip olarak göreve başlayan Şerefeddin,
addin Eretna’nın hanımı Doğa Hatun gi- 1262’de merkez Beylerbeyi ve Niğde ser-
bi uzun süre Kayseri’de oturduğu anlaşı- leşkeri (vali) oldu. Moğolların onayı ile
lan bu Türk hanım sultanı, herhalde Mı- Selçuklu sultanlarından II. Keykavus’un
sır’a yaptığı bu seyahatler dolayısıyla Mı- tasfiye edilmesi, IV. Kılıç Arslan’ın genç
sır (Mısrî) Hatun ismiyle de anılmıştır. yaşta işkenceyle öldürülmesinde ve
Aynı ismi oğlu Süleyman Bey de kızına Pervane’nin yanında birçok talihsiz ve
vermiştir. zalimane olaylarda aktif olarak görev al-
Kaynakça: Refet Yinanç, Dulkadır Beyliği, dı. Yine bir kısım devlet işlerinde Moğol-
Ankara 1986; H. Edhem, Kayseri (Göde); lara tabi olarak birçok karışık işlerde bu-
Mehmet Çayırdağ, “Kayseri’de Kitabelerinden lundu.
15 ve 16.Yüzyıllarda Yapıldığı Anlaşılan İlk
Osmanlı Yapıları”, Vakıflar Dergisi, S 13; Moğolların mutemet adamları olmaları-
Çayırdağ, KTA. na rağmen onların vahşice baskılarına
MEHMET ÇAYIRDAĞ daha fazla tahammül edemeyerek başta