Page 465 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 465
[1416] 456 / KAR KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
Korosu’nun çalışmalarına da katıldı. Ke- münde Ali Ufkî’nin yazmasından alınmış
mal Batanay’dan usul ve repertuar, 30’u aşkın sözlü ve sözsüz eseri seslen-
Kâmran Erdoğru’dan kemençe dersleri dirdi. Amerikalı müzikolog Walter
aldı. 1976’da Akademiden ayrılıp Edebi- Feldman’ın Osmanlı Saray Musikisi
yat Fakültesinin Felsefe Bölümüne girdi. (Music of the Ottoman Court) başlıklı
1975-1980 arasında Büyük Doğu kitabı için aynı adla bir albüm yapan
Yayınevi’nde kısmi zamanlı olarak Necip Bezmârâ’nın bundan başka yayımlanma-
Fazıl Kısakürek’in asistanlığını yaptı. yı bekleyen Sâzende Faslı adlı bir albü-
1977-1982 arasında Fransız Kültür mü daha vardır. 2005 yılında Tanbûrî
Merkezi’nde Fransızca öğrendi. 1980 İsak adlı albüm çıkardı. Bu son albümde,
sonlarında Hürriyet gazetesine girdi. dünyada ilk kez, III. Selim Dönemi’nin
TRT’nin 1981’de açtığı sınavı “yetişmiş çalgıları olan sinekemanı, santur, tanbur
sanatçı” kategorisinde kazanarak İstan- ve ney bir arada kullanıldı. Bezmârâ’nın
bul Radyosunda kemençe sanatçısı ola- daha sonra Fasl-ı Kadim 1 ve Fasl-ı
rak çalışmaya başladı. Radyodaki görevi- Kadim 2 (2008) dışında Ali Ufkî Bey’in
ni sürdürürken, 1980-1996 yılları arasın- Tanıklığıyla XVII. Yüzyıl İstanbul’unda
da, aralarında Büyük Larousse, Ana Musiki başlıklı üç albümü daha yayım-
Britannica ve Tema Larousse gibi ya- landı. Muammer Karabey’in arşivinden
yınların da bulunduğu birçok ansiklope- Türk Musikisinin Ustaları III başlıklı
di için müzik maddeleri yazdı, Fransızca- albümde, Mustafa Zeki Çağlarman’ın ka-
dan çeviriler yaptı. 1994-1996 yılları ara- yıtlarına da yer vererek bu önemli icracı-
sında “Dünya Çalgıları Ansiklopedisi” nın yeni kuşaklarca tanınması sağlandı.
başlıklı kitabı için çalıştı. Ama bu kitabı Lâle ve Nerkis Hanımlar albümüyle,
tamamlayamadan, Fransız Anadolu A- Türk musikisi meraklılarının dikkatini
raştırmaları Enstitüsünün desteklediği XX. yüzyıl başlarındaki icra üslubuna
Bezmârâ projesi üzerinde yoğunlaştı. çekti. “Bezmârâ”, “suzidil-aşiran”, “dil-
Kantemiroğlu’nun notaya aldığı XVI. ve beste” ve “sabâvend” adlarını verdiği
XVII. yüzyıl Türk musikisi eserlerini, o dört yeni makam düzenleyip bunlara ör-
dönemin unutulmuş çalgılarıyla seslen- nek olmak üzere peşrevler, saz-semaileri
dirmek üzere kurduğu Bezmârâ toplulu- ve oyun-havaları besteledi. Eski Musiki-
ğu için, minyatürlerden ve yazılı kaynak- nin Rüzgârıyla adlı albümde, arkadaşla-
lardan yararlanarak çeng, santur, mıskal rının eşliğinde kendi bestelerini icra etti
ve kemânçe yaptı. Yine görsel ve yazılı Yeni Yüzyıl ve Yeni Binyıl gazetelerinde
kaynaklardan hareketle, şehrud, kopuz, yazıları yayımlanan Fikret Karakaya’nın
eski ud, eski tanbur ve eski kanun için çok yazarlı bazı kitaplarda ve dergilerde
çizimler ve şablonlar hazırlayarak bu çal- makaleleri ve hikâyeleri yayımlandı.
gıları, tanınmış lütiyelere yaptırdı. Kanun “2010 Ali Ufkî Yılı” münasebetiyle iki ki-
tekniğinden yararlanarak bir çeng tekniği tap yazdı: 1. Ali Ufkî Bey; 2. Unutulmuş
geliştirdi. Çeng çaldığı ve yönettiği Osmanlı Sazları. Bir dinleyici kılavuzu
Bezmârâ, ilk kez 16 Ocak 1998’de Fran- olan “Tarih Boyunca Türk Musikisi” baş-
sız Sarayı’nda dinleyici önüne çıktı; daha lıklı kitabı da yayımlanmayı beklemekte-
sonra yurt içinde ve dışında birçok kon- dir. Şimdilerde ise “Türk Musikisinin
ser verdi. Topluluğun Splendours of Perdeleri, Aralıkları, Cinsleri ve Makamla-
Topkapi (Topkapı’nın İhtişamı) adlı ilk rı başlıklı” kitabı üzerinde çalışmaktadır.
albümü Fransa’da yayımlandı. Yitik Se- Sakarya Üniversitesi Devlet Konservatu-
sin Peşinde adlı ikinci albümünün ya- varında kemençe öğretti (2000-2005).
yımlanmasından sonra Ali Ufkî Bey’in Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Kon-
Mecmûa-i Sâz ü Söz adlı yazmasındaki servatuvarında organoloji dersleri verdi
XVI. ve XVII. yüzyıl besteleri üzerinde (2005-2009). Birçok büyük Avrupa
çalışmaya başlayan Bezmârâ, “Mec- kentinin yanı sıra İran, Suriye, Ürdün,
mûa”dan Saz ve Söz adlı üçüncü albü- Tunus, Lübnan, Azerbaycan gibi İslam