Page 443 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 443
[914] 434 / GÜN KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
rihi Anabilim Dalı yardımcı doçentliğine
atandı (1983). Ardından doçent (1988);
profesör oldu (1994). Erciyes Üniversite-
si İlahiyat Fakültesi Dinler Tarihi Anabi-
lim Dalı öğretim üyesidir.
Eserleri: Gagauz Türkleri (Tarihi, Dil,
Folklor ve Halk Edebiyatı, M Argunşah
ile birlikte, 1991); Dünden bugüne Ga-
gauzlar (M Argunşah ile birlikte, 1993);
Başlangıçtan Günümüze Türklerin Di-
Güney Mahallesi-Develi Çeşmesi ni Tarihi (Ü. Günay ile birlikte, 1997);
(S. M. Topçu) Laiklik, Din ve Türkiye (Ü. Günay ve A.
de dolaşmaktadır. Çeşme nişi 1,82 m ge- Vehbi Ecer ile birlikte, 1997); Milli Bü-
nişliğinde ve 0,62 m derinliğindedir. Niş tünlüğümüzün Kaynakları Asya’dan
cephe duvarında, ayna taşının tam üzeri- Anadolu’ya Taşınanlar (A. Küçük ile
ne, 0,75 x 0,55 m ölçülerinde, aşağıdan birlikte); Türk Bodun Bilimi Araştırma-
yukarıya doğru daralan bir niş açılmıştır. ları (1998); Basarabyalı Gagauzların
Tarihi (M Ciachir’den aktarma, 1998);
Çeşme nişinin cephe duvarının üst kıs- Ziyaret Fenomeni Üzerine Bir Din Bi-
mında 1,57 x 0,30 m ölçülerindeki iki lim Araştırması –Kayseri Örneği– (Ü.
satırlık sülüs hatla yazılmış mermer kita- Günay, A. Taştan, H. Sayım ile birlikte,
besi bulunmaktadır 2001); Karşılaştırmalı Mitoloji Işında
İsrail Dini (çev., 2008)
Transkripsiyon: YAYIN KURULU
Güney Mahallesi-Develi Bismillahirrahmanirrahim İnne’l-Ha-
Çeşmesi planı senâte Yezhebne Seyyiate GÜNGÖRMEZ MİNARELİ (PİR MEHMET
(çizim: S. M. Topçu)
Sahibu’l-Hayrat ve’l-Hasenat Abdürra- PAŞA) MESCİDİ
him bin Ebubekir 1183. Kayseri, Melikgazi İlçesi, Pir Mehmet
Paşa Gönhanı (Yenihan), Kapalı Çarşı-
Yol kod’unun zaman içerisinde yüksel- nın güneye açılan kollarından Urgancılar
mesinden dolayı çeşme nişi içerisinde Çarşısı üzerinde (üst katta) bulunur.
yer alan dinlenme sekileri zemine gömü- Güngörmez Minareli Mescid’e güney
lü vaziyettedir. Çeşmenin su yalağı yek- doğudaki bir kapıdan girilir. Merdiven-
pare taştan oyularak yapılmıştır. lerle ikinci kata çıkılır. Orijinal kürsü,
Çeşme üzerinde, ayna taşının üstünde mihrap, minber ve kitabesi bulunmayan
yer alan küçük niş ve bütün cepheleri bu mescid altıgen formlu plan özelliği
dolaşan silme kuşağından başka herhan- göstermektedir. (mescidin mihrabı gü-
gi bir bezeyici öğe bulunmamaktadır. ney-batı köşeye denk gelmektedir). Eser
Kaynakça: Sultan Topçu, Develi’deki Türk yamuk planlıdır.
Eserleri, Develi, 2007, s. 92. Mescidin harîminden önceki bu kısım
SULTANMURAT TOPÇU çarpık bir plana sahip, ikinci cemaat yeri
Harun Güngör gibi düşünülmüş dar bir mekândır. Bu
GÜNGÖR, HARUN bölümün dip kısmı câmekânla kapatıla-
Öğretim üyesi, ilahiyatçı. (Kayseri/Sa- rak küçük bir odacık yapılmak istenmiş-
rıoğlan, 1949- ). Kayseri Yüksek İslam tir. Caminin harimine güneydeki kapıdan
Enstitüsünden mezun oldu (1974). Sarı- girilir. Plân itibariyle düzenli olmayan bir
yer İmam Hatip Lisesi meslek dersleri yapıya sahip olan mescidin mihrabı gü-
öğretmenliğine atandı (1976). Ankara neybatı köşeye sıkıştırılmış bir formika
Üniversitesinde Dinler Tarihi Anabilim mobilya parçası şeklindedir. Bu cephede
Dalında “Gagauzlar (Gagavuzlar)ın Dini yukarı seviyede enine dikdörtgen formlu
İnanışları Üzerine Bir Araştırma” adlı üç adet pencere vardır. Mescidin diğer
çalışmasıyla doktor oldu (1982). Erciyes duvarlarında pencere yoktur. Mescidin
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dinler Ta- diğer duvarlarında pencere yoktur