Page 88 - kayseri_saglik_turizm_calistayi-2019
P. 88

Kayseri Sağlık Turizm Çalıştayı / 28 – 29 HAZİRAN 2019
     88
                 KAYSERİ SAĞLIK TURİZMİ ÇALIŞTAYI 2. OTURUM

            kiye’de özel sağlık kuruluşların sahibi veyahut da  Son bir kısa örnekle sunumumu tamamlayacağım.
            paydaşı olmuştur. Günümüzde artan sayıda yerli  Şöyle düşünün: Yabancı bir hasta, aracı kuruluş vası-
            yatırımcı yurt dışında sağlık sektörüne yatırım  tasıyla farz edelim Kayseri’deki bir hastanede sağlık
            yapmaya başladı.                                  hizmeti almak üzere geliyor. Fakat işler planlandığı
                                                              gibi gitmiyor ve hasta ameliyat esnasında veyahut
            Toparlamaya çalışıyorum efendim. Sağlık turiz-    kendi ülkesine döndükten sonra malpraktis diye
            minin yurt içi ve yurt dışı tanıtımlarında, Türkiye   nitelendirebileceğimiz bazı zararla karşı karşıya
            sadece sayısal olarak hizmet verdiği hasta sayısı   kalıyor. Malpraktis mağduru olan bu hasta davasını
            ile değil, sektördeki etik anlayış ve güçlü hukuki   nerede açabilir? Kendi ülkesinde mi? Sağlık hizmeti
            düzenlemeleri ve içtihatları ile de öne çıkmalıdır,   aldığı Türkiye’de mi? Hemen şunu ifade etmek
            diğer ülkelere örnek olmalıdır. Bunun için sağlık   isterim: Hastanın Türkiye’de dava açma mecbu-
            turizminin aktörlerinin hizmetlerini sunarlarken;   riyeti kesinlikle yok. Hasta milletlerarası yetkiye
            bağlı kalacakları etik ilkeler için bir çerçeve oluştu-  sahip kendi ülkesinde de dava açabilir. Orada kendi
            rulması, sektörün doğru yönetilmesi açısından da   lehine bir karar elde edebilir; yurt dışında açılan
            önemlidir. Uluslararası hastalara hizmet veren sağlık   davanın davalısı olan örneğin Sağlık Bakanlığı veya
            personeli, hastane işleteni, aracı kişi ve kuruluşlar,   özel hastane veya hekim olabilir. Davalının yurt
            uluslararası hastalara hizmet satan diğer kuruluşlar,   dışında icraya kabil bir malvarlığı yoksa uluslararası
            mevzuata uygunluk, dürüstlük, tarafsızlık, güvenir-  hasta kendi lehine elde ettiği mahkeme kararının
            lik, şeffaflık, hasta mahremiyeti gibi pek çok etik   Türkiye’de hukuki değer taşıması için Türkiye’de
            değerleri gözetmeleri gerekmektedir.              tanınma/tenfizi davası açması gerekmektedir.
                                                              Malpraktis davasının doğrudan Türkiye’de açıldığı
            Mevzuatsal açıdan şu iki hususa daha dikkatinizi   durumlarda 2007 sayılı Milletlerarası Özel ve Usul
            çekmek isterim: Şu anda yürürlükte olan Sağlık    Hukuku Hakkında Kanun’un ilgili hükmüne göre
            Turizmi Yönergesi, Sağlık Turizmi Yönetmeliği,    Türk hâkimi hangi ülkenin hukukunun uygulan-
            Ticaret Bakanlığı’nın 2015/8 sayılı Karar, USHAŞ’ın   ması gerektiğini tespit edecektir. USHAŞ’ın yurt
            kuruluşuyla ilgili 663 sayılı KHK’nın Ek madde 2’de   dışı şube veya irtibat ofisleri vasıtasıyla Türkiye’ye
            bulunmaktadır. Bu düzenlemeler bazı konularda     yönlendirilen uluslararası hastaların Türkiye’de
            çelişik hükümler içermektedir. Anayasa’nın 2.     açtıkları malpraktis davaları hastanın yaşam
            Maddesinde yer alan hukuk devletinin temel ilke-  merkezinin bulunduğu ülke hukuku uygulanarak
            lerinden biri “belirlilik”tir. Bu ilkeye göre, kanun   çözüme kavuşturulması gerekmektedir.
            düzenlemelerinin hem kişiler hem de idare yönünden
            herhangi bir tereddüde ve şüpheye yer vermeyecek   Son olarak; sağlık turizminden kaynaklanan
            şekilde açık, net, anlaşılır ve uygulanabilir olması   uyuşmazlıkların arabuluculuk yöntemi ile çözüme
            gereklidir. Hukuk güvenliği açısından bu çelişkilerin   kavuşturulabilir. Bu yöntemi aktif olarak uygulu-
            bir an önce açıklığa kavuşturulmasına ihtiyacı var.   yorum, çok faydalı sonuçlar elde ediyoruz.

                                                              Beni sabırla dinlediğiniz için teşekkür ederim.
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93