Page 338 - 1 Cilt
P. 338
samaklı merdivenle çıkılmaktadır. Ana eyvanın Kısaca Medrese ve Şifahane yukarıda belir-
sağındaki dikdörtgen şeklindeki büyük mekan tilen mekanlardan oluşmaktadır.
kışlık dershanedir. Birbirinden ayrı İki bölüm halinde düşünü-
Batı cephesinde, ortada bir eyvan ve bunun len yapıda, bölümlerin girişi, batı cepheye yakın
iki yanında birer hücre yer almaktadır. Bu me- yapılmıştır. İki bölümde plan olarak birbirine
kanlardan kuzeydekinin bitişiğindeki eğimli benzemekte, yapıları ayıran ortak duvar bulun-
dar bir koridorla medrese şifahaneye bağlan- maktadır. İki bölüm arasında dilatasyon bulun-
maktadır. mamaktadır. Ayrıca her iki yapının kuzeydeki
Medresenin batı cephesine bitişik olarak ya- koridorla birbirine bağlantısı orijinaldir. Bu
pılan şifahane güney cephede medreseden 0.75 hususlar dikkate alındığında bu yapıların iki
m. kadar ileri taşmaktadır. Şifahanenin taçka- bölüm halinde birlikte düşünülüp planlanarak
pısı güney cephenin batı ucuna kaymış durum- inşa edildiklerini göstermektedir.
dadır. Gevher Nesibe Şifahanesi ve Gıyasiye
Şifahane bölümü de ortada açık avlusu ve Medresesi Tıp eğitiminin ve uygulamasının bir
havuzu olan, dört eyvanlı, tek katlı plan düzen- arada yapıldığı, eğitim ve araştırma hastanesi
lemesine sahiptir. şeklinde düşünülerek gerçekleştirildiği bir ör-
Şifahaneye giriş mekanının doğu tarafına bi- nektir. Dört eyvanlı plan şeması iki bölümde de
tişik dikdörtgen şeklinde bir oda ve bitişiğinde, uygulanan, günümüze gelen Anadolu’daki tek
kuzeydeki ana eyvanın karşısına gelecek şekil- yapı örneğidir.
de küçük bir eyvan yer almaktadır. Eyvanın do- Süslemesi : Medrese ve şifahanenin süsle-
ğusunda ise iki mekan daha bulunmaktadır. mesinin şifahanenin taç kapısında yoğunlaştığı
görülmektedir. Taş üzerine alçak kabartma tek-
Şifahanenin güney-doğu köşesinde bulunan
dikdörtgen mekan avlunun doğu revağına açıl- niği ile çeşitli motiflerin bezendiği kapıda; geo-
maktadır. Şifahanenin doğu kanadının ortasın- metrik; (taç kapıyı yanlarda ve üstte çevreleyen
da eyvan ve bu eyvanın her iki yanında dikdört- geniş bordürde, sekiz kollu yıldızların birbirine
gen şeklinde ikişer hücre bulunmaktadır. Doğu üst üste bağlanarak ilerlediği, şifahane kavsara-
cephe ile kuzey cephenin arasında medreseye sında geometrik örgü şeklinde, kemer köşelik-
geçişi sağlayan koridor vardır. lerinde, kavsaranın ve mukarnaslı tablaların ön
yüzlerindeki rozetlerde yıldız ve örgü motifle-
Kuzey cephede ana eyvan ve bunun doğu ri şeklinde) Geometrik ve Bitkisel motifler bir
yönünde, revaka açılan kapıyla girilen, birbiri- arada, Hayvan figürleri (Kitabenin üstündeki
ne bağlı iki odadan oluşan bölüm yer almakta- madalyonların arasında izleri belli olan bir baş-
dır. Eyvanın batı yönünde revaka açılan kapıyla ka madalyonda, daha önceden varlığı bilinen
geçilen, uzunlamasına dikdörtgen mekan ve bu birbirine sarılmış olan iki yılandan sadece bi-
mekana batı yönden açılan üç küçük oda bu- rinin gövde parçası kalmıştır. Kapı nişinin sağ
lunmaktadır.
iç kısmında yer alan bir aslan kabartmasının II
Batı cephe ortasında eyvan yeralmaktadır. Kılıçaslan’ı temsil ettiği düşünülmektedir. Sol
Eyvanın kuzey yönünde dikdörtgen şeklinde iki tarafta bugün yok olduğu farzedilen boğa ka-
mekan, güneyinde küçük bir hücre bulunmak- bartması yapıyı süsleyen motiflerdir.
tadır. Bu küçük mekanın güneyinde, doğu-batı Süsleme bakımından sade olan yapının iç
doğrultusunda bir koridora geçilmektedir. Kori- kısmında bezemeler; genelde çiçek şeklinde ro-
dora güney yönden büyük bir oda açılmaktadır. zetler veya istiridye kabuğu biçimli kavsaralar
Koridorun batı mihverindeki kapı açıklığı ile akıl halinde kapılarda toplanmıştır.
hastanesi olarak belirtilen bölüme geçilmektedir.
Kapı açıklığı ile geçilen bu bölüm; kuzey-güney Malzeme ve teknik : Medrese yapılan resto-
doğrultusunda uzanan bir koridor ve koridorun rasyonlarda oldukça değişikliğe uğramıştır. Bu
iki yanına düzenlenen dokuzar küçük hücre var- günkü haliyle bütünüyle kesme taştan bir yapı
dır. Hücrelerden güney batı köşede bulunandan kompleksi halindedir. Şifahanenin beyaz mer-
hamam kısmına geçilmektedir. mer kitabesi dışında, yine taç kapı kavsarasının
322 Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri