Page 55 - 1 Cilt
P. 55

Süslemesi : Cami ana hatlarıyla çok sadedir.   tarafından  602/1205  senesinde  yapılmıştır”
           Sadece kapılarında ve orijinal taş mihrabında    şeklinde okunmuştur.
           bazı  süslemelerin  dönemine  ait  olabileceği      Caminin kuzey kapısı üzerindeki biri büyük
           kabul  edilmektedir.  Tarihi  süreç  içerisinde   diğeri küçük olan üst üste iki kitabede “yalnız
           birçok onarım geçiren eserde orijinal halinden   Matbah  Emini  değil,  Sultan  suru  Eminidir”,
           çok şey kaybettiği, günümüzde görülen birçok     “Malın  çoğunu  hayra  yöneltmek  herkesce
           unsurların  onarımlar  sırasında  yapıya  ilave   malum  itiyadı.  O  temiz  müstesna  kişi  cümle
           edildiği anlaşılmaktadır.                        alemin Halilidir, dostudur. Serviazadi hayrın gül

              Yapıda ahşap süsleme olarak görülen kuzey     bahçesi denilse layıktır. Arşı asa alan bu ibadet
           kapı  kanatları  Ankara  Etnoğrafya  Müzesine    yeri zelzeleden yıkık halde iken en iyi onarımla
           götürülmüştür.  Bu  kapı  kanatlarının  1205     bu harabe binayı yepyeni yaptı. Güzel kubbesinin
           yılında  Muzafferuddin  Mahmut  tarafından       üst  örtüsü  yıkılmıştı.  Yine  eski  şekil  üzerine
           yapılan  tamir  sırasında  konulduğu  kabul      binası ortaya çıktı. Yüce kabenin nuru, Mescidi
           edilmektedir.  Bu  kapı  kanatları  tamamen      Aksanın  izzeti  hürmetine  vaad  edilen  günün
           rölyefli sahte kündekari tekniğinde yapılmıştır.  azabını  Mevla  ona  göstermesin,  imar  edilmiş
              Caminin  mevcut  minberi  taklid  kündekari   bu eve şöyle yeni bir tarih yazılsın, (Halilin Ulu
           tekniğinde yapılmıştır.                          camisinin binası Kabe gibi oldu” yazılıdır.
              Çini süsleme tuğla minarenin şerefe altında      Tarihlendirme  :  Ulu  cami,  uzunlamasına
           ve kıble duvarında uygulanmıştır.                dikdörtgen  plan  şekli,  mihrab  önü  kubbesi,
              Malzeme ve teknik : Yapının planında ve       eyvan  uygulamasını  devam  ettirme  anlayışı
           malzemesinde  de  farklı  dönemlerde  yapılan    sergileyen  mekanı  ve  avluya  tekabül  eden
           onarımlar  neticesinde  değişiklikler  olmuştur.   orta  mekanı  ile  Büyük  Selçukluların  cami
           Caminin  duvar  örgüsünün  kaba  yonu  taştan    geleneğini Anadolu’da yaşatan ilk örneklerden
           yapıldığı,  kalın  harç  tabakalarının  olduğu   olmaktadır.
           anlaşılmaktadır.  Ancak  yapılan  onarımlar         Yapının  kitabeleri,  plan  şemasının  benzer
           esnasında  bunların  yerini  düzgün  kesme  taş   örneklerle karşılaştırılması, dönem içerisindeki
           kaplamalar almıştır.                             imar  faaliyetleri  dikkate  alındığında  Melik
                                                            Muhammed  Gazi  (1235-42)  zamanında  ve
              Caminin duvarları dışta iç kısma göre daha
           düzgün  bir  işçilik  göstermektedir.  Devşirme   onun  tarafından  yaptırılmış  olmalıdır.  Ulu
           sütunlar,  taş  ve  mermer  gövdeli  olarak      cami için XII. Yüz yılın ikinci çeyreği uygun
           değişmektedir.  Sonradan  yenilenen  mihrabda    görülmektedir.
           ise  beyaz  mermer  kullanılmıştır.  Kubbeler
           dışında düz toprak damlı olan üst örtünün tüm       Kaynakça:
           cephelerine çörtenler yerleştirilmiştir.            Gönül Öney, “Anadolu Selçuklu Mimarisinde
              Camiye  sonradan  ilave  edilen  minarenin    Antik Devir Malzemesi”, Anadolu, Sayı: 12,
           kaidesinde kesme taş, papuç ve gövde kısmında    Ankara, 1970.
           tuğla, petek de ise kesme taş kullanılmıştır.       Gönül  Öney,  “Anadolu’da  Selçuklu  ve
                Kitabesi  :  Caminin  en  eski  kitabesi;   Beylikler  Devri  Ahşap  Teknikleri”,  Sanat
           kuzey  duvarında,  kapının  solunda,  üstte  yer   Tarihi Yıllığı, İstanbul, 1969.
           almaktadır. Dikdörtgen şeklinde beyaz mermer        Mehmet  Çayırdağ,  “Kayseri  Ulu  Cami
           üzerindeki  kalın  sülüs  ile  yazılı  dört  satırlık   Ahşap  Minberi”,  Türk  Etnoğrafya  Dergisi,
           kitabe  araştırmacılar  tarafından,  “Bu  cami   Ankara, 1976.
           Kılıçarslan  oğlu,  büyük  sultan  Keyhüsrev        Ömür  Bakırer,  “Anadolu’da  XIII.  Yüz  yıl
           devrinde  -Allah  onun  yardımı  yüceltsin-  602   Tuğla  Minarelerin  Konum,  Şekil,  Malzeme
           /1206  yılında  Yağıbasanoğlu  Muzafferiddin     veTezyinat Özellikleri, Vakıflar Dergisi, Sayı
           Mahmut onartmıştır ve “Ulu Sultan Keyhüsrev      : IX, Ankara, 1971.
           hmed  Kılıçarslan  devrinde  yardımı  aziz          Ömür  Bakırer,  “Anadolu  Selçuklularında
           olsun,  Bağban  oğlu  Muzefferuddin  Mahmud


                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri     39
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60