Page 63 - 1 Cilt
P. 63

altıncı sahnına açılmaktadır. İkisi oluklu, ikisi   Caminin ahşap minberi kündekari tekniğinde
           düz olan silmeler, sövelerin orta hizasında içe   yapılmıştır.  Minberin  dikdörtgen  şeklindeki
           dönerek kapıyı dışta çerçevelemektedir. Üstteki   kapısı  teğet  kemerlerle  açılmaktadır.  Tarih
           pencerenin  altında  sonradan  yerleştirildiği   kitabesi olmayan minberdeki yazılar Kur’an-ı
           düşünülen  beyaz  mermerden  dikdörtgen          Kerimden alınan ayetleri ihtiva etmektedir.
           şeklinde bir kitabe bulunmaktadır.                  Aynalık  kısmındaki  sekizgen  geçmelerin
              Ayrıca  kapının  sol  tarafında  yedinci      aralarındaki   bezemelerin    büyük    kısmı
           sahna  açılan  pencereden  başka  sağ  tarafta,   dökülmüştür.  Aynalığı  yanda  ve  geometrik
           üstte  yer  alan  dört  penceresi  daha  vardır.  Bu   şebekeli  korkuluk  boyunca  kufi  yazılar
           pencerelerin  Osmanlı  dönemindeki  tamirlere    çevrelemektedir.  Köşkün  alt  kısımları  da
           ait  olduğu  kabul  edilmektedir.  Sivri  kemerli,   aynalıktaki  bezemelere  sahiptir.  Köşkün  yan
           demir parmaklıklı olan pencerelerin söveleri ve   kısımlarında  geometrik  şebekeli  bir  pano
           dikdörtgen şeklindeki alınlık kısımları sıvanmış   bulunmaktadır.   Köşk   ahşap   sütuncelere
           durumdadır.                                      dayanan dilimli sivri kemerlere sahiptir. Yine
              Caminin  minaresi  sonradan  yapılmıştır.     ahşap petek kısmıyla sona ermektedir.
           Minarenin  kaidesi,  caminin  kıble  duvarına       Yazı  şekli  ve  yan  satıhlardaki  geçmelerle
           paralel  sahnlarından  birincisinin  ortasına    Hunad  camisi  minberi  arasında  benzerlik
           tekabül etmektedir. Minareye çıkış kaidesinin    kurulmakta  ve  minberin  XIII.  Yüzyıla  ait
           kuzeyinde yer alan kapıyla gerçekleşmektedir.    olduğu kabul edilmektedir.
              Harimde  diğer  sahnlarla  aynı  genişliğe       Süslemesi  :  Cami  içerisinde  tek  tezyinatlı
           sahip olan orta sahn mihrap önünde kubbe ile     eleman ahşap minberdir. Kündekari tekniğinde
           örtülmektedir.Üçgenlerle  çokgen  bir  kasnağa   yapılan  minberin  aynalıkları,  korkulukları,
           oradan  da  bir  kornişin  sıraladığı  kubbeye   köşk  kısmının  yanları  geometrik  geçmeli
           geçilmektedir.  Kasnağın  üç  yönünde  sivri     süslemelere  sahiptir. Aynalıkta  ve  köşkün  alt
           kemerli,  şebekeli  pencereler  bulunmaktadır.   kısımlarında yer yer harap  olsa da geometrik
           Kubbe dıştan kare şeklindeki gövdesi, köşelerde   geçmeler arasındaki bölümlerde rölyef olarak
           üçgenlerle  pahlanarak  meydana  getirilen  oniki   meydana  getirilen  bitkisel  bezemelere  yer
           yüzlü bir kasnak üzerinde yükselen piramidal bir   verilmiştir.  Kapıda,  köşkün  alt  bölümünün
           külahla örtülüdür. Mihrap önü kubbesinden orta   yan  bordürlerinde  oyma  olarak  tamamen
           kubbeye kadar dikine uzanan beşik tonoz kıble    bitkisel  süsleme  görülmektedir.  Köşkün  alt
           duvarına paralel sahnları keserek ilerlemektedir.  bölümlerinde, aynalığı yanda ve korkuluğu altta
              Orta  kubbe,  yer  aldığı  bölümün  biraz     takip  eden  bordürlerde  yine  bitkisel  kıvrımlı
           genişletilmesi  ile  oluşturulan  kare  alana    zemin üzerinde kufi yazılar yer almaktadır.
           yerleştirilen  “L”  şeklinde  kalın  ayakların      Malzeme ve teknik :    Yapılan    tamirler
           üzerinde  yükselen  profilli  kemerler  ve       sırasında  çok  değişikliğe  uğramış  olan
           pandantiflerle  geçilmektedir.  Etek  kısmına    caminin  bütünüyle  moloz  taş  dolgulu,  kesme
           beş  dikdörtgen  pencere  açılmış  olan  kubbe,   taş  kaplamalı  duvar  örgüsüne  sahip  olduğu
           dıştan çokgen bir kasnak üzerinde taş blokların   görülmektedir. Örtü sistemini meydana getiren
           basamaklar halinde dizildiği piramidal örtüye    tonoz  ve  kubbeler,  kemer  ve  ayaklarda  da
           sahiptir.Kıblie duvarına paralel olarak uzanan   durum aynıdır. Mevcut haliyle yapıda düzgün
           yedişer  sahn beşik tonozla örtülüdür.           işçilik görülmemektedir. Derz araları oldukça
              Güney duvarının ortasında yer alan mihrabı,   belirgindir.
           1968  yılında  Vakıflar  Genel  Müdürlüğü           Taşın dışında ahşap malzemenin itinalı bir
           tarafından  yapılan  onarım  sırasında  Hacı     işçilikle kullanıldığı tek eleman minberdir.
           Kılıç  Camisi  mihrabından  kalıp  alınarak         Kitabesi : Yapı üzerindeki tek kitabe, batı
           yapıldığı belirtilmektedir. Mihrab, yedi dilimli   kapısının üzerinde sonradan yerleştirildiği belli
           kavsaralı,  beş  yüzeyli  nişi  olan  taştan  basit   olan beyaz mermerden, dikdörtgen şeklindedir.
           görünümdedir.                                    Kitabede;  “Esirgeyen,  bağışlayan  Allah’ın



                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri     47
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68