Page 141 - 3 Cilt
P. 141

ESERİN ADI : TALAS ALİ SAİB

                                PAŞA CAMİSİ


              İnceleme Tarihi  : Temmuz 2006
              Yeri : Talas ilçesi Kiçiköy Mahallesinde bu-
           lunmaktadır.
               Bugünkü durumu : Camii bugün  ibadete
           açık bir durumdadır.

              Tarihi : H.1304/M.1886
              Plan ve mimari özellikleri : Kiçiköy ma-
           hallesindeki yer alan cami,  kendi adı ile anı-
           lan  cadde  üzerindedir.  Güney-kuzey  doğrul-
           tuda  dikdörtgen  bir  plana  sahip  olan  camiye
           avlu duvarının batısına açılmış üçgen alınlıklı
           bir  kapıdan girilmektedir. Düzgün kesme taş
           malzemeyle  inşa  edilmiş  olan  caminin  beden
           duvarlarının üst kısmı kademeli üç sıra silme
           ile hareketlendirilmiştir. Köşelerde kabaralarla
           nihayetlenen bir üçgen alınlığın içi, kabartma
           olarak işlenmiş güneş sembolü ve imparatorluk
           arması ile bezelidir. Kapının söveleri oyularak
           yivlendirilmiş, lento yüzeyine ise akantüs yap-
           raklı kıvrıkdal ve  ay-yıldız motifleri işlenmiş-
           tir. Caminin son cemaat yerinin üzeri sonradan
           betonarme ile kapatılmıştır.
              Caminin harim kısmına son cemaat mahali-
           nin kuzey duvarının ortasından açılan kapıdan
           girilir. Bu kapı üzerinde H.1304 (m 1886) tarih-
           li 65x120 cm. ölçülerindeki kitabe yer almakta-
           dır. Kitabe,  yeşil zemin üzerine altın sarısı ile
           yazılmış olup ikişer mısralık altı satırdan oluş-
           maktadır.  Küçük  ebatlı  konsol  ve  silmelerle
           çevrelenen mermer kitabenin üzerinde kabart-
           ma olarak işlenmiş lale ve kıvrıkdal motifleri
           yer almaktadır. Harim planı kuzey güney isti-
           kametinde dikdörtgen şekildedir. Harim meka-
           nı dört sütunla atılmış sivri kemerlerle üç sahna                           (Kerim Türkmen’den)
           ayrılmıştır. Bu sütunlar gerek aşağıdan yukarı
           doğru incelişleri gerekse başlıklar ile dor niza-  poligonal  yüksek  kasnağın  her  cephesine  se-
           mını anımsatmaktadır.                            kizgen biçimli pencereler açılmıştır. Bu pence-
                                                            reler alçı şebekeli olup renkli camlarla tezyin
              Sütunlara oturan sivri kemerlerin oluşturdu-  edilmiştir. Pandandiflerin etrafı turkuaz renkli
           ğu merkezi mekanın üzeri kubbe ile örtülmüş-     şeritle sınırlandırılmış olup ortadaki madalyon-
           tür. Diğer sahınlardan daha geniş tutulmuş orta   ların içerisinde dört halifenin isimleri yazılıdır.
           sahnın  merkezine  yerleştirilen  kubbeye    pan-  Pandandiflerin  kubbe  ile  birleştiği  silme  ve
           dandiflerle geçilmiştir. Kubbe ağırlığını duvar-  pandantifin  merkezindeki  madalyonların  çev-
           lara aktarmak için duvarlarla sütunlar arasına   resi sarı renge boyanmış olup yaprak ve çiçek-
           sivri  kemerler  atılmıştır.  Kubbenin  oturduğu
                                                            lerle bezelidir.


                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri    1147
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146