Page 145 - 3 Cilt
P. 145
mekanlıdır. Bu kısım sivri kemerler üzerine lenmiştir. Ve özellikle korint tarzı sütun başlığı
oturan bir kubbe ile örtülüdür. Kubbeyi taşıyan ve başlık üzerindeki vazo da bulunan detaylar
sivri kemerler duvar köşelerinde, duvara bağlı daha da belirgindir. Vazo içerisinde tomurcuk
bodur ayaklar üzerine oturmaktadır. Kubbeye ve açmış halde gül ve sümbül çiçeği tasviri
geçiş pandandiflerle sağlanmıştır. Camii kub- bulunur. Mihrap nişinin üzerinde ve yuvarlak
besini taşıyan sivri kemerlerin oturduğu ayak- pencerenin altında kıvrık dallarla çerçeveye
ların bodur olması, pandiflerin daha aşağıdan alınmış madalyon içerisinde gül tasviri bulun-
başlamasına neden olmuştur. Bu durum camii maktadır. Bununla beraber bu kıvrık dalların
iç mekanına masif bir görünüş kazandırmıştır. arasından çıkmış asma tasviri görülmektedir.
Harimin doğu ve batı duvarına üçer, kuzey ve Asmanın gövdesi kahverengi, üzüm salkımları
güney duvarına ise ikişer pencere açılmıştır. Bu ise mor renge boyanmıştır.
pencereler içeride yuvarlak kemerli nişler içe- Caminin tamamen ahşaptan yapılmış min-
risine alınmış dışarıda dikdörtgen çerçevelerle beri, harimin güneybatı köşesinde yer almak-
sınırlandırılmıştır. Caminin bütün cephelerinde tadır. Minberin ahşap aynalık kısmı üzerine üç
askı kemerlerinin kilit taşları altına gelecek şe- adet değişik boyutlardaki şemse motifi kabart-
kilde pencereler açılmıştır. ma olarak işlenmiştir. Minberin korkulukları
Kubbenin oturduğu yüksek kasnak üzerine da tamamen ahşaptan yapılmıştır. Şerefenin alt
on iki adet yuvarlak kemerli pencere açılmıştır. kısmı önde ve arkada yer alan ikişer sütun üze-
Pencerenin tam ortasına gelecek şekilde kasnak rine oturmaktadır. Kare bir plan üzerine oturan
duvarının üzeri vazodan çıkan çiçek ve kıvrık taht köşkünün, yukarısı oktogonal bir kasnağın
dal motifleri ile tezyin edilmiştir. Kasnağın alt taşıdığı pramidal bir külahla örtülmüş olup te-
etekleri ise boydan boya üçgen dilimlerden olu- pesinde alem bulunmaktadır.
şan plastik süs kuşağı ile dekore edilmiştir. Bu Kuzey yönde sivri kemerin gerisinde yer
plastik süs kuşağının altındaki silme boydan alan kadınlar mahfilinin harime açılan yönü in-
boya çiçek motifleri ile süslenmiştir. Köşeler- san boyutundan yüksek olarak yapılmış ahşap
deki pandandiflerin çevresi birbirini takip eden bir kafesle kapatılmıştır.
çiçek motifleri ile kuşatılmış olup, pandandifin Süslemesi : Yapının özellikle harim meka-
alt kısmına bir çiçek, ortasına gelecek şekilde- nında sıva üzerine kalem işi olarak yapılmış
ki dört madalyonun içerisine de dört halifenin bitkisel bezemeler görülür. Ayrıca bu bezeme-
isimleri yazılarak bu madalyonların çevresi de lerde malakariyi çağrıştıran alçılı uygulamalar-
çiçek ve bitki motifleriyle süslenmiştir. Ana da dikkati çeker. Camide sütun başlıkları dışın-
örtünün yükünü taşıyan kemerlerin üzeri kirli da taş bezeme olarak dikkati çekecek uygulama
beyaz, pembe ve açık yeşil renklerle dönüşüm- yoktur.
lü olarak boyanmıştır.
Malzeme ve teknik : Caminin tümünde düz-
Harimin güney cephesi diğer cephelere gün kesme taş malzeme kullanılmıştır. Minber,
oranla daha fazla tezyin edilmiştir Yarım daire vaaz kürsüsü ve zemin katın üst örtüsü ahşap
şeklinde güney duvara oyulmuş mihrap nişinin malzemeyle yapılmıştır.
üst kısmı mavi rengin hakim olduğu perde ve
Kitabesi : Kapı kemeri üzerinde yer alan
kandil motifleri ile dekore edilmiştir. 117x101cm. ebadındaki iki mısralık yedi sa-
Mihrap nişinin zeminden 1m kadar yuka- tırdan oluşan kitabe beyaz mermer üzerine al-
rısında malakari havası verilmiş kıvrıkdal ve tın sırmalı olarak cel-i sülüs ile yazılmıştır. H.
kenger yaprağı motifi bir şerit olarak işlenmiş- 1326 (M.1899) tarihlidir. Kitabe alt kısmının
tir. Bu şeridin üst kısımları bugün çoğu silinmiş sağında ve solunda kabartma olarak gülbezek
olan stilize edilmiş çiçek tasvirleri ile bezen- biçimli kabaralar yerleştirilmiştir. Caminin ki-
miştir. Mihrap nişinin doğu ve batısındaki pen- tabesinden banisinin müsteşar Derviş Efendi
cerelerle, mihrap nişi arasında kalan duvarlarla olduğu öğrenilmektedir.
sütun üzerine yerleştirilmiş vazoda çiçek tas-
virleri mevcuttur. Buradaki bezemeler caminin Tarihlendirme : Eser üzerinde bulunan
diğer bölümlerine göre daha detaylı olarak iş- kitabeden hareketle yapının 1899 yılında inşa
Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri 1151