Page 145 - 3 Cilt
P. 145

mekanlıdır.  Bu  kısım  sivri  kemerler  üzerine   lenmiştir. Ve özellikle korint tarzı sütun başlığı
           oturan bir kubbe ile örtülüdür. Kubbeyi taşıyan   ve başlık üzerindeki vazo da bulunan detaylar
           sivri kemerler duvar köşelerinde, duvara bağlı   daha da belirgindir. Vazo içerisinde tomurcuk
           bodur ayaklar üzerine oturmaktadır. Kubbeye      ve  açmış  halde  gül  ve  sümbül  çiçeği  tasviri
           geçiş  pandandiflerle  sağlanmıştır.  Camii  kub-  bulunur. Mihrap nişinin üzerinde ve yuvarlak
           besini taşıyan sivri kemerlerin oturduğu ayak-   pencerenin  altında  kıvrık  dallarla  çerçeveye
           ların  bodur olması, pandiflerin daha aşağıdan   alınmış madalyon içerisinde gül tasviri bulun-
           başlamasına neden olmuştur. Bu durum camii       maktadır.  Bununla  beraber  bu  kıvrık  dalların
           iç mekanına masif bir görünüş kazandırmıştır.    arasından  çıkmış  asma  tasviri  görülmektedir.
           Harimin doğu ve batı duvarına üçer, kuzey ve     Asmanın gövdesi kahverengi, üzüm salkımları
           güney duvarına ise ikişer pencere açılmıştır. Bu   ise mor renge boyanmıştır.
           pencereler içeride yuvarlak kemerli nişler içe-     Caminin  tamamen  ahşaptan  yapılmış  min-
           risine alınmış dışarıda dikdörtgen çerçevelerle   beri, harimin güneybatı köşesinde yer almak-
           sınırlandırılmıştır. Caminin bütün cephelerinde   tadır. Minberin ahşap aynalık kısmı üzerine üç
           askı kemerlerinin kilit taşları altına gelecek şe-  adet değişik boyutlardaki şemse motifi kabart-
           kilde pencereler açılmıştır.                     ma  olarak  işlenmiştir.  Minberin  korkulukları
              Kubbenin oturduğu yüksek kasnak üzerine       da tamamen ahşaptan yapılmıştır. Şerefenin alt
           on iki adet yuvarlak kemerli pencere açılmıştır.   kısmı önde ve arkada yer alan ikişer sütun üze-
           Pencerenin tam ortasına gelecek şekilde kasnak   rine oturmaktadır. Kare bir plan üzerine oturan
           duvarının üzeri vazodan çıkan çiçek ve kıvrık    taht köşkünün, yukarısı oktogonal bir kasnağın
           dal motifleri ile tezyin edilmiştir. Kasnağın alt   taşıdığı pramidal bir külahla örtülmüş olup te-
           etekleri ise boydan boya üçgen dilimlerden olu-  pesinde alem bulunmaktadır.
           şan plastik süs kuşağı ile dekore edilmiştir. Bu    Kuzey  yönde  sivri  kemerin  gerisinde  yer
           plastik  süs  kuşağının  altındaki  silme  boydan   alan kadınlar mahfilinin harime açılan yönü in-
           boya çiçek motifleri ile süslenmiştir. Köşeler-  san boyutundan yüksek olarak yapılmış ahşap
           deki pandandiflerin çevresi birbirini takip eden   bir kafesle kapatılmıştır.
           çiçek motifleri ile kuşatılmış olup, pandandifin    Süslemesi : Yapının özellikle harim meka-
           alt kısmına bir çiçek, ortasına gelecek şekilde-  nında  sıva  üzerine  kalem  işi  olarak  yapılmış
           ki dört madalyonun içerisine de dört halifenin   bitkisel bezemeler görülür. Ayrıca bu bezeme-
           isimleri yazılarak bu madalyonların  çevresi de   lerde malakariyi çağrıştıran alçılı uygulamalar-
           çiçek  ve  bitki  motifleriyle  süslenmiştir.   Ana   da dikkati çeker. Camide sütun başlıkları dışın-
           örtünün yükünü taşıyan kemerlerin üzeri kirli    da taş bezeme olarak dikkati çekecek uygulama
           beyaz, pembe ve açık yeşil renklerle dönüşüm-    yoktur.
           lü olarak boyanmıştır.
                                                               Malzeme ve teknik : Caminin tümünde düz-
              Harimin  güney  cephesi  diğer  cephelere     gün kesme taş malzeme kullanılmıştır. Minber,
           oranla daha fazla tezyin edilmiştir Yarım daire   vaaz kürsüsü ve zemin katın üst örtüsü ahşap
           şeklinde güney duvara oyulmuş mihrap nişinin     malzemeyle yapılmıştır.
           üst kısmı mavi rengin hakim olduğu perde ve
                                                               Kitabesi  :  Kapı  kemeri  üzerinde  yer  alan
           kandil motifleri ile dekore edilmiştir.          117x101cm.  ebadındaki  iki  mısralık  yedi  sa-
              Mihrap  nişinin  zeminden  1m  kadar  yuka-   tırdan oluşan kitabe beyaz mermer üzerine al-
           rısında  malakari  havası  verilmiş  kıvrıkdal  ve   tın sırmalı olarak cel-i sülüs ile yazılmıştır. H.
           kenger yaprağı motifi bir şerit olarak işlenmiş-  1326  (M.1899)  tarihlidir.  Kitabe  alt  kısmının
           tir. Bu şeridin üst kısımları bugün çoğu silinmiş   sağında ve solunda kabartma olarak gülbezek
           olan stilize edilmiş çiçek tasvirleri ile bezen-  biçimli kabaralar yerleştirilmiştir. Caminin ki-
           miştir. Mihrap nişinin doğu ve batısındaki pen-  tabesinden  banisinin  müsteşar  Derviş  Efendi
           cerelerle, mihrap nişi arasında kalan duvarlarla   olduğu öğrenilmektedir.
           sütun  üzerine  yerleştirilmiş  vazoda  çiçek  tas-
           virleri mevcuttur. Buradaki bezemeler caminin       Tarihlendirme  :  Eser  üzerinde  bulunan
           diğer bölümlerine göre daha detaylı olarak iş-   kitabeden hareketle yapının 1899 yılında inşa


                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri    1151
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150