Page 357 - kappadokia_kralligi
P. 357
K- ROMA DÖNEMİ KAİSARİA SİKKELERİ
sanat eseri olarak tasarlanmıştır. Bazı türlerde, zirvenin üstünde bir yıldız
gösterilir. Çoğu zaman da Hilal, ışınlarla taçlandırılmış güneş tanrısı, asa
ile bir dağ tanrısı veya bir kartal vardır. Argaios’un üzerindeki veya altında
ve iki ilâ dört sütunlu tapınaklar (Septimius Severus) bir adam tarafından
taşınan Argaios veya Argaios’un iki fil tarafından çekilen bir arabada görül-
düğü çok nadir görülen tipler de mevcuttur. Argaios’u başında kale duvarı
taçla taşıyan bir Tyche gibi çok çeşitli tasarımlar görürüz.
AE. Archelaos AE. Macrinus
Dört sütunlu Tyche Tapınağı Dört sütunlu Serapis Tapınağı
Yukarıda belirtilen Argaios, eski zamanlardan beri büyük öneme sahip
olmasına rağmen, MÖ 101 tarihinden son kral Archelaos’a kadar antik
dönemde bundan bahseden sikkeye rastlanmamıştır. Ne zaman ki Roma’yla
siyasi ittifak tamamlanmış o zaman MS I. yüzyılın ilk senelerinden itibaren
Argaios’lu paraları ortaya çıkmıştır. Muhtemelen, kültün, Romalılar tara-
fından Kapadokyalıları Roma üçlüsü Jüpiter-Helios-Serapis›e yaklaştırmak
ve onları Summus Deus inancının yaygınlaştırılması amacına uygun olarak
değişen kültürün bir tezahürü olarak bu sikkeler basılmaya başlanılmıştır.
Argaios, Kapadokya›da Zeus›un kendisi veya bu en büyük Roma tanrısının
oturduğu mekân olarak tasavvur edilmiştir.
Üçüncü gurubu bronz sikkeler teşkil eder. Bunlar Kayseri darphanesinin
yanında bazen Tyana ve Kybistra darphanelerinde de darp edilmişlerdir.
Kayseri baskıları ikinci guruptaki Eyalet sikkeleri tarzındadır. Diğer yüzle-
rinde ise şehrin ünvanları ve önemli olayları belirten ibareler yer alır.
Dördüncü gurup ise bir nevi hatıra sikkeleri olup, duble sestertius ve
madalyon görünüşünde idiler. Meselâ Gordianus III ve karısı Trankulliana’nı
357