Page 181 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 181

[1614] 172 / KEŞ                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    telif  edilen  eserlerin  bilinenlerinden  en   12. Kâinatın ötesinde boşluk (hala) oldu-
                                    eskisi olup eseri, İbn Kemal olarak bili-  ğunu  iddia  eden  kelâmcıların  iddiaları-
                                    nen İlyas b. Ahmed el-Kayserî 1101-1105   nın reddi hakkında,
                                    yılları arasında Farsça olarak Kayseri’de   13.  Dünyanın  iklim  kuşaklarına  göre
                                    kaleme aldı. İbn Kemal bu eserini Daniş-  sınıflanması hakkında.
                                    mendliler*  Devleti’nin  kurucusu  Emir   İkinci  bölüm  iki  başlık  altında  incelen-
                                    Gazi* Melik Ahmed’e (Gümüştekin) ithaf   mektedir:  Birinci  başlık  Peygamberlerin
                                    etmiştir. Eserin şu ana kadar bilinen tek   şehadet ve ittifakları, ikinci başlık filozof-
                                    nüshası  İstanbul  Süleymaniye  Kütüpha-  ların görüş ve iddialarının izahı ve âlemin
                                    nesinde 5426 nu. ile kayıtlıdır. Eser, 1327   genel şekli hakkındadır. Üçüncü bölüm
                                    yılında Şeyh Ali b. Dusti Huda el-Ankaravî   ise  nefs-i  natıkanın  mahiyetine  dairdir.
                                    tarafından istinsah edildi (çoğaltıldı).  Bu bölümde filozofların görüşleri karşı-
                                    Eserin  müellifi  olan  İlyas  b.  Ahmed   laştırılarak  Aristoteles’in  görüşleri
                                    el-Kayserî  hakkında  detaylı  bilgi  bulun-  benimsenmektedir.  Dördüncü  ve  son
                                    mamaktadır.  Kendisinin  Kayseri  şehri   bölüm  ise  nefs-i  natıkanın  mutluluk  ve
                                    muhafızı olduğu düşünülmektedir.     mutsuzluk konusuna ayrılmıştır.
                                    Keşfü’l-Akabe’nin yazıldığı yıllarda Kay-  Eserdeki  iki  âlem,  ruh  ve  ruhun  bir
                                    seri, Danişmendlilerin* hâkimiyeti (1071-  âlemden diğer bir âleme yükselmesi bağ-
                                    1164) altında bulunuyordu.           lamındaki  edebî  ve  felsefi  tasarımlar  ile
                                    Kitabın  asıl  konusu  felsefe  (hikmet)   cennet ve cehennem tasvirleri gerçekten
                                    olmasına rağmen coğrafya ve astronomi   çarpıcıdır.  Bu  görüşleriyle  Ebü’l-Alâ
                                    ile  ilgili  bilgilere  de  yer  verilmektedir.   el-Ma’arrî (973-1057), İbnü’l-Arabî (1165-
                                    Eser  dört  bölümden  oluşmaktadır.  İlk   1240), Dante (1265-1321) gibi düşünürler-
                                    bölümde 13 başlık bulunmaktadır:     le kıyaslanabilecek yetkin görüşler ortaya
                                    1. Âlemin küre şeklinde olduğu, dünyanın   koymaktadır.
                                    da küre şeklinde olup kâinatın merkezin-  Selçuklular  Dönemi*’nden  (1026-1300)
                                    de olduğu ileri sürülmekte ve ispata çalı-
                                    şılmaktadır,                         itibaren İslam dünyasında birtakım şart-
                                    2.  Dünyanın  yuvarlak  olduğunun,  ay   lar sonucu felsefi ve bilimsel tefekkürün
                                    tutulması olayının çeşitli bölgelerde fark-  yavaş  yavaş  zayıflamaya  başladığı  bir
                                    lı saatlerde görülmesi ve ispatı hakkında-  vakıadır.  Bununla  birlikte  Gazzâlî  ve
                                    dır,                                 onun  çizgisindeki  Kâdı  Abdülmecid
                                    3.  Dünyanın  dörtte  üçünün  su  ile  kaplı   Herevî,  Emîr  Kemaleddin  Kâmiyar  gibi
                                    olduğu  ve  su  yüzeyinin  küre  şeklinde   kelam  ve  fıkıh  bilginleri  bu  dönemde
                                    olup  karaların  denizden  çıkış  sebebinin   dikkat  çekmiştir.  Fahreddin  er-Râzî’nin
                                    ise güneşin cazibesi olduğu hakkındadır,  öğrencileri ise Konya ve Kayseri medre-
                                    4.  Su  küresini  örten  hava  tabakası  hak-  selerinde  tedrisat  yapmışlar,  Kadı  Sıra-
                                    kında,                               ceddin  Urmevî,  Kadı  İzzeddin  Urmevî
                                    5. Hava tabakasının da ateş ile kaplı oldu-  gibi âlimler felsefe ve mantık alanlarında
                                    ğu hakkında,                         eserler yazmıştır.
                                    6.  Dünyada  meskûn  olan  ve  olmayan   Keşfü’l-Akabe,  Türklerin  XII.  yüzyıla
                                    yerler hakkında,                     kadar  ilimle  meşgul  olmadıkları,  daha
                                    7. Dünyanın yüzölçümü hakkında,      çok  fütuhatla  uğraştıkları  iddialarına
                                    8. Batlamyus’un dünyadaki iklim kuşak-  karşı Türklerin ilimle meşgul olduklarını
                                    ları  ve  bu  kuşaklarda  bulunan  belde  ve   göstermesi  bakımından  önemlidir.  İbn
                                    kavimler hakkında,                   Kemal’in eserini ithaf ettiği Melik Ahmed
                                    9.  İklim  kuşaklarının  boyutları,  gece  ve   Gazi’nin  etrafında  fazıl  ve  filozoflar
                                    gündüz  farkının  iklim  kuşaklarındaki   bulunduğunu,  hükümdarın  bunların
                                    durumu hakkında,                     görüşlerine  itibar  ettiğini  belirtmesi  de
                                    10.  Meskûn  olmayan  kuzey  ve  güney   Anadolu Selçuklularının ilim ve düşünce
                                    kutuplarda gece ve gündüz durumları ve   hayatını  göstermesi  bakımından  dikkat
                                    iklim şartları hakkında,             çekicidir.  Eser  ayrıca  Danişmendliler
                                    11. Dünyanın hareketsiz oluşunun izah ve   hakkında birinci elden bilgiler sunması, o
                                    ispatı hakkında,                     günkü  bilim  ve  felsefe  anlayışını  yansıt-
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186