Page 236 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 236
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ KİT / 227 [1669]
ran bir mimar olarak kabul etmek müm-
kündür. Projelerini yaptığı İstanbul’da
Beykoz, Paşabahçe ile Bağlarbaşı Mar-
mara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Camileri, klasik özelliklerini Mimar
Sinan’ın Atik Vâlide, Azapkapı Camii
gibi örneklerle ortaya koyduğu tarzın
günümüzde başarılı sayılabilecek uygula-
maları olarak dikkate değer. Projelerine
imza attığı Van Merkez ve Akyazı Cami-
leri ise onun abidevi boyutlarda inşa
ettiği camilerde eriştiği çizgiyi gösterir.
Ayrıca hat sanatıyla da ilgilendi ve bu
alanda özellikle kûfi yazı üzerinde yoğun-
laştı. İstanbul Yüksek İslam Enstitüsünün
müsennâ lafza-i celâlden meydana gelen Gülük Camii tamir kitabesi
rozeti ile Diyanet İşleri Başkanlığı yayın-
larının amblemi de onun çalışmaların- melerinden sonra başlayan tarihî çağlar-
dandır. dan bugüne, birçok yazılı vesika (ilk
Manzum ve mensur eserleri dönemin zamanlarda pişmiş toprak tabletler) ve
İslâmın Nuru (1951-1953), İslâm (1956- taşlar üzerine yazılmış mezar taşı, kilo-
1964), Diyanet (1976, 1987), Altıno- metre (mil) taşları ve bina kitabeleri inti-
luk (1986-1989) gibi mecmualarında kal etmiştir. Hititler* ve Geç Hitit*
“Mahmud Kirazlı” ve “Ömer Kirazlı” Dönemlerinde Hititlerin kullandığı hiye-
isimleriyle yayımlanmıştır. Ayrıca Mah- roglif yazısı ile yazılmış mezar taşları,
mud Sami Efendi’nin eserlerinin yayım- kitabeler, yol boylarında kayalar üzerine
lanmasında önemli hizmetleri geçmiştir. yapılmış tanrı ve kral tasvirleri, bunlara
Eserleri: İslamiyet, Fatih ve Fetih ait hiyeroglif yazılar Kayseri Müzesi’nde
Camii Ayasofya (Konya 1966); Birinci toplanmış veya yol boylarında bulun-
İstişare (İstanbul 1975); İkinci İstişa- maktadır. Bütün bunlar yerli ve yabancı
re (İzmir 1980); 93 Harbinde Plevne uzmanlar tarafından incelenmiş ve yayın-
Müdâfaası ve Gazi Osman Paşa (Ali lanmıştır.
Hüsrevoğlu’yla birlikte; İstanbul Kayseri tarihi ve Türk tarihi üzerinde
1980); Üçüncü İstişare - Hak Elçisi çalışan uzmanlar yayınladıkları kitap ve
Hazret-i Muhammed Sallallahu Aleyhi makalelerinde Kayseri’nin Türk-İslam
ve Sellem (İstanbul 1981); Güzel Ahlak dönemine ait kitabeleri ve bu dönemler-
(İstanbul 1984); Birlik Dirlik (İstanbul de yapılmış binalarda bulunan kitabeleri
1984); Peygamberimize Selam (İstanbul değerlendirmişlerdir.
1985). Kayseri’nin Türkler Dönemi’ne ait tarihi
Kaynakça: Marmara Üniversitesi İlahiyat ve kitabeleri üzerinde ilk çalışmayı yapan
Fakültesi Arşivi Özlük Dosyası; H. Kamil Yıl- Ahmed Nazif Efendi* (1860–1914)’dir.
maz, “Akif Neş’esinde, Sinan Rûhunda Bir Dâvâ
Adamı Kirazoğlu Hocamız”, Altınoluk, Eylül
1989, S. 43, s. 32-33; Ali Ulvi Kurucu, “Hizmete
Doymayan İnsan”, Altınoluk, Eylül 1989, S. 43,
s. 34-35; “Tanınmış Mimar ve Fikir Adamı
Ömer Kirazoğlu Vefat Etti”, Sebil, S. 263-265,
Lahn 1989, s. 15; Hasan Kâmil Yılmaz, “Kira-
zoğlu, Ömer”, DİA, C. 26, s. 61.
K. YUSUF ÜNAL
KİTABELER
Kültepe*’de MÖ iki bin yıllarında Asurlu*
tüccarların çivi yazısını Anadolu’ya getir- Darüzziyafe kitabesi (Y. Akyurt )