Page 236 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 236

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          KİT / 227 [1669]


           ran bir mimar olarak kabul etmek müm-
           kündür.  Projelerini  yaptığı  İstanbul’da
           Beykoz,  Paşabahçe  ile  Bağlarbaşı  Mar-
           mara  Üniversitesi  İlahiyat  Fakültesi
           Camileri,  klasik  özelliklerini  Mimar
           Sinan’ın  Atik  Vâlide,  Azapkapı  Camii
           gibi  örneklerle  ortaya  koyduğu  tarzın
           günümüzde başarılı sayılabilecek uygula-
           maları olarak dikkate değer. Projelerine
           imza attığı Van Merkez ve Akyazı Cami-
           leri  ise  onun  abidevi  boyutlarda  inşa
           ettiği camilerde eriştiği çizgiyi gösterir.
           Ayrıca  hat  sanatıyla  da  ilgilendi  ve  bu
           alanda özellikle kûfi yazı üzerinde yoğun-
           laştı. İstanbul Yüksek İslam Enstitüsünün
           müsennâ lafza-i celâlden meydana gelen   Gülük Camii tamir kitabesi
           rozeti ile Diyanet İşleri Başkanlığı yayın-
           larının  amblemi  de  onun  çalışmaların-  melerinden sonra başlayan tarihî çağlar-
           dandır.                             dan  bugüne,  birçok  yazılı  vesika  (ilk
           Manzum  ve  mensur  eserleri  dönemin   zamanlarda  pişmiş  toprak  tabletler)  ve
           İslâmın  Nuru (1951-1953), İslâm  (1956-  taşlar  üzerine  yazılmış  mezar  taşı,  kilo-
           1964),  Diyanet  (1976,  1987),  Altıno-  metre (mil) taşları ve bina kitabeleri inti-
           luk  (1986-1989)  gibi  mecmualarında   kal  etmiştir.  Hititler*  ve  Geç  Hitit*
           “Mahmud  Kirazlı”  ve  “Ömer  Kirazlı”   Dönemlerinde Hititlerin kullandığı hiye-
           isimleriyle  yayımlanmıştır.  Ayrıca  Mah-  roglif  yazısı  ile  yazılmış  mezar  taşları,
           mud Sami Efendi’nin eserlerinin yayım-  kitabeler, yol boylarında kayalar üzerine
           lanmasında önemli hizmetleri geçmiştir.   yapılmış  tanrı  ve  kral  tasvirleri,  bunlara
           Eserleri:  İslamiyet,  Fatih  ve  Fetih   ait hiyeroglif yazılar Kayseri Müzesi’nde
           Camii Ayasofya  (Konya 1966);  Birinci   toplanmış  veya  yol  boylarında  bulun-
           İstişare  (İstanbul  1975);  İkinci  İstişa-  maktadır. Bütün bunlar yerli ve yabancı
           re  (İzmir  1980);  93  Harbinde  Plevne   uzmanlar tarafından incelenmiş ve yayın-
           Müdâfaası  ve  Gazi  Osman  Paşa  (Ali   lanmıştır.
           Hüsrevoğlu’yla   birlikte;   İstanbul   Kayseri  tarihi  ve  Türk  tarihi  üzerinde
           1980);  Üçüncü  İstişare  -  Hak  Elçisi   çalışan  uzmanlar  yayınladıkları  kitap  ve
           Hazret-i Muhammed Sallallahu Aleyhi   makalelerinde  Kayseri’nin  Türk-İslam
           ve  Sellem  (İstanbul  1981);  Güzel  Ahlak   dönemine ait kitabeleri ve bu dönemler-
           (İstanbul  1984);  Birlik  Dirlik  (İstanbul   de yapılmış binalarda bulunan kitabeleri
           1984); Peygamberimize Selam (İstanbul   değerlendirmişlerdir.
           1985).                              Kayseri’nin Türkler Dönemi’ne ait tarihi
           Kaynakça:  Marmara  Üniversitesi  İlahiyat   ve kitabeleri üzerinde ilk çalışmayı yapan
           Fakültesi  Arşivi  Özlük  Dosyası;  H.  Kamil  Yıl-  Ahmed  Nazif  Efendi*  (1860–1914)’dir.
           maz, “Akif Neş’esinde, Sinan Rûhunda Bir Dâvâ
           Adamı  Kirazoğlu  Hocamız”,  Altınoluk,  Eylül
           1989, S. 43, s. 32-33; Ali Ulvi Kurucu, “Hizmete
           Doymayan İnsan”, Altınoluk, Eylül 1989, S. 43,
           s.  34-35;  “Tanınmış  Mimar  ve  Fikir  Adamı
           Ömer Kirazoğlu Vefat Etti”, Sebil, S. 263-265,
           Lahn  1989,  s.  15;  Hasan  Kâmil  Yılmaz,  “Kira-
           zoğlu, Ömer”, DİA, C. 26, s. 61.
                                K. YUSUF ÜNAL

          KİTABELER
           Kültepe*’de MÖ iki bin yıllarında Asurlu*
           tüccarların çivi yazısını Anadolu’ya getir-  Darüzziyafe kitabesi (Y. Akyurt )
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241