Page 237 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 237
[1670] 228 / KİT KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
bölümü olarak hazırlanan ve Paris’te
1931 yılında yayınlanan kitabında Halil
Edhem’in eserinde bulunmayan bir kısım
bina kitabeleri de vardır. Kitabın Kayseri
kısmı 1954 yılında Kayseri Belediyesince
tercüme ettirilerek Kayseri Türk Anıtla-
rı ismiyle yayınlanmış, 2008 yılında da
Kayseri Enstitüsü Derneği* Yayınların-
dan Faruk Yaman tarafından aynı isimle
yeniden yayınlanmıştır.
Kayseri Müzesi’nin eski müdürlerinden
Büyük Bürüngüz’de bir kitabe Naci Kum*, Kayseri’de yapmış olduğu
görev esnasında 1940 yılında, Kayseri
Yazdığı iki cilt, üç bölümden ibaret Müzesi deposunda ve şehirde bulunan
Mir’at-ı Kayseriye isimli eserinde Ana- kitabe ve mezar taşlarını bir defterde
dolu Selçuklularının ilk zamanlarından toplamış, bunu yazma olarak Türk Tarih
itibaren cami, medrese, türbe ve köprü Kurumuna teslim etmiştir. Eser bugün
gibi yapılardaki kitabeleri tespit etti. Türk Tarih Kurumu El Yazmaları Bölü-
Kitap uzun yıllar yayınlanmadan ailesin- mü, No. 564’de kayıtlıdır.
de muhafaza edildikten sonra 1987 yılın- Yine Eski Konya Müzesi Müdürlerinden
da Kayseri Valiliğince yeni harflere çevir- Yusuf Akyurt’un Anadolu’daki Türk anıt-
ları ve kitabeleri konusunda hazırlayarak
tilerek Kayseri Tarihi (Mir’at-i Kayse-
riyye*) ismiyle bastırıldı. Türk Tarih Kurumuna yazma olarak tes-
Kayseri kitabeleri hakkında ikinci önemli lim ettiği çok miktardaki kitaplarının iki
çalışmayı, Halil Edhem (Eldem*) (1861- cildini Kayseri’nin Osmanlı ve Selçuklu
1938) yapmıştır. Yukarıda ismi geçen kitabelerine ayırmıştır.
Ahmet Nazif’in eserinden istifade ederek Kayseri’nin en eski tarihli İslami kitabesi
kaleme aldığı eserinde, Kayseri’nin en münakaşa konusu olmuştur. Halil
eski kitabesi olarak belirttiği Hoca Hasan Edhem, yukarıda bahsi geçen eserinde en
Medresesi*nden başlayarak tarih sırasına eski kitabenin 1193 tarihli Hoca Hasan
göre Kayseri’nin Anadolu Selçuklu, Eret- Medresesi Kitabesi olduğunu ileri sür-
na, Kadı Burhaneddin* ve Karaman müş ve kitabının başına koymuştur.
Oğulları* Dönemi kitabelerini ele alıp Ancak Ankara Etnografya Müzesi
Müdürlerinden Osman Ferit Sağlam,
aynı zamanda bu dönemin tarihini de 1952'de Kayseri’de Hasbek Kümbeti*
yazmıştır. Kitap ilk önce Kayseriye Şehri denilen Mesut Gülzar Türbesi’nin
Mebani-i İslamiye ve Kitabeleri ismi ile 1184/85 tarihli kitabesini yayınlamıştır. O.
Tarih-i Osmanî Encümeni’nin bir yayını Ferit Sağlam bu makalesinde Kayseriy-
olarak 1918’de yayınlanmış, daha sonra ye’de yayınlanmayan bazı kitabe ve
Prof. Dr. Kemal Göde’nin bu eser üze- mezar taşlarını da yayınlamıştır. Son
rinde ilaveli olarak yaptığı yüksek lisans olarak Sarıoğlan ilçesinde, Eski
tezi Kültür Bakanlığınca, kitabelerin asıl Sarıoğlan’dan getirilip bir mescide monte
metinleri hariç, 1982 yılında Kayseri edilmiş olarak bulunan Anadolu Selçuk-
Şehri ismiyle yayınlanmıştır. Nihayet lularından II. Kılıç Arslan* Dönemi’ne ait
aynı eser 2011 yılında kitabe metinleri 1171/72 tarihli kitabenin Kayseri’nin en
ilave edilerek Halil Edhem (Eldem) ve eski İslami kitabesi olduğunu ortaya koy-
Kayseri Şehri ismi ile Kayseri Büyükşe- muş bulunuyoruz.
hir Belediyesi Kültür Yayınları arasında Yine Konya Müze Müdürlerinden Zeki
yayınlanmıştır. Oral Anadolu’daki camilerde bulunan
Kayseri kitabeleri hakkında üçüncü ahşap minberleri ele alıp onların kitabe-
çalışma meşhur Sanat Tarihçisi Albert lerini yayınladığı Vakıflar Dergisi’ndeki
Gabriel* tarafından yapılmıştır. Moni- makalesinde Hunat Camii* minberi kita-
ments Turcs D’Anatolie (Anadolu’daki belerini de yayınlamıştır. Prof. Dr. Tahsin
Türk Anıtları) serisinin “Kayseri-Niğde” Özgüç* ve Mahmut Akok, Kayseri ve