Page 323 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 323
[1754] 314 / LAL KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
1995, s. 5-8; M. Zeki Oral, “Anadolu’da Sanat
Değeri Olan Ahşap Minberler, Kitabeleri ve
Tarihçeleri”, Vakıflar Dergisi, S. V, Ankara
1962, s. 23-78; Alev Çakmakoğlu Kuru, Fetih-
ten Osmanlı Dönemine Kadar Kayseri’de
Türk Devri Mimarisi, Ankara 1998; Oktay
Aslanapa, “Anadolu’da Türk Sanatı”, Başlan-
gıcından Günümüze Türk Sanatı, Ankara
1993. s. 113-162; Suut Kemal Yetkin, İslam
Sanatı, Ankara 1954; Halil Edhem, Kayseri,
İstanbul, H 1334 (M 1916); Oktay Aslanapa, Türk
Sanatı, İstanbul 1989; Kerim Türkmen, “Kayse-
ri Lala Camii’nin Tarihlendirilmesine Dair Bir
Deneme”, Arkeoloji ve Sanat Dergisi, S. 83,
İstanbul Mart-Nisan 1998, s. 28-34.
KERİM TÜRKMEN
Lala Muslihiddin Türbesi
Lala Muslihiddin Camii içi Kayseri Merkez, Melikgazi ilçesinde
kendi adıyla bilinen eski mahallede, Lala
sında Salâvat-ı Şerif ( Muslihiddin Camii*’nin doğusuna bitişik
) yazılmıştır. Minberin olarak inşa edilmiştir. Tamamen kesme
mihrap tarafında ve şerefe korkuluğunun taştan inşa edilen türbenin yapım tarihi
altında yine Kelime-i Tevhid yazılıdır. bilinmemektedir. Yapı, araştırmacılar
Minberin sol (mihrap) tarafındaki korku- tarafından XII. yüzyılın son çeyreği ile
luğunun üst kenarında İsra Suresi’nin 111. XIII. yüzyılın başları arasında tarihlendi-
ayeti yer almaktadır. İsra Suresi’nde yer rilmektedir. Türbede, caminin de banisi
alan kelimelerini, Cami-i olduğu belirtilen Lala Muslihiddin’in
Kebir minberinde olduğu gibi burada da medfun olduğu ileri sürülmektedir.
aynı hatalı tekrarla görmekteyiz. Türbe, cenazelik ve ziyaret olmak üzere
Kaynakça: Zafer Bayburtluoğlu, “Caca Oğlu iki kattan oluşmaktadır. Cenazelik katı
Nureddin’in Vakfiyesi’nde Adı Geçen kare bir plan arz etmekte olup içerisine
Yapılar”,Vakıflar Dergisi, S. XXV, Ankara kuzey cephe üzerinde yer alan etrafı basit
silmelerle çevrelenmiş dikdörtgen kapı
açıklığından girilmektedir. Cenazelik
katının üzeri beşik tonoz örtülüdür. Ziya-
ret katı kare kaide üzerinde sekizgen bir
gövde ile yükselmektedir. Sekizgen göv-
denin üzeri piramidal külah ile örtülmüş-
tür. Türbenin batı, kuzey ve kuzeybatı
cepheleri hariç diğer cephelerinin her
birinde ikiz kemerli pencere açıklıkları
bulunmaktadır. Türbeye giriş iki kapı
açıklığından sağlanmaktadır. Bu açıklık-
lardan bir tanesi batı duvarı üzerinde
olup cami ile bağlantılıdır. Diğeri ise
kuzey cephede yer alan ve türbeye dışarı-
dan girişin sağlandığı dikdörtgen formlu
bezemesiz kapı açıklığıdır. Ziyaret katın-
da, giriş ile aynı aksta, güney duvarı üze-
rine yerleştirilmiş yuvarlak kemerli mih-
rap nişi yer almaktadır. Nişin etrafı ve içi
kalem işi tekniğiyle, Osmanlı geç döne-
minde görülen barok ve rokoko karak-
Lala Muslihiddin Camii minberi batı cephesi terli bitkisel kompozisyonlar ve taklidî