Page 93 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 93

[1524] 84 / KAY                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    konferanslar düzenlendi. Her yaştan din-  olan Müslüman ve gayrimüslim çocukla-
                                    leyici, salonu doldurur, koridorlara taşar-  rın bir arada öğrenim yapacakları yerdir.
                                    dı.  Ayrıca  çok  kitaplı  kütüphane  tesis   Bu  Nizamnameye  göre  nüfusu  1000
                                    edildi.  Türkiye’nin  her  tarafında  “Kıbrıs   haneden fazla ve önemlerine binaen her
                                    Mitingleri” düzenlendi. Belediye Başkanı   kasabaya  birer  idadi  yapılmalı  ve  öğre-
                                    Mehmet  Çalık  zamanında  harcamaları-  nim süreleri üç yıl olan idadilerde mua-
                                    nın tamamı dernek tarafından karşılana-  vinle  birlikte  6  öğretmen  bulunmalıdır.
                                    rak eski Halkevleri binası onarıldı. Kay-  Devletin yaşadığı ekonomik bunalımlar-
                                    seri’de ilk özel tiyatro “Oba Tiyatrosu”nu   dan dolayı bu okulların sayısı arttırılama-
                                    kurdu  ve  ülke  genelinde  53  yerleşim   dı. Öyle ki 1876 yılında İmparatorluktaki
                                    yerinde  Mahmut  Fidanil*’in  yazdığı  ve   idadi sayısı beşi İstanbul’da, biri taşrada
                                    yönettiği İnsan Yaşadıkça Ölür adlı eseri   olmak  üzere  altıdır.  Bu  okulların  çoğu-
                                    sahneledi.    Kayseri’de  ilk  defa  ücretsiz   nun  yeni  binaları  olmayıp  kiralanmış
                                    üniversiteye hazırlık kursları açtı. Develi*,   konak  veya  başka  amaçla  inşa  edilmiş
                                    Tomarza*, İncesu* ve Hacılar* Bilgi Şölen-  yapılarda  öğretim  faaliyetine  devam
                                    lerinin düzenlenmesinde yönetim kurulu   etmişlerdir.
                                    üyeleri görev aldı. Ağustos aylarının son   II. Abdülhamid (1876-1908) Dönemi’nde
                                    haftasında  Zafer  Sergileri  düzenledi.   maarife verilen önemle birlikte  1884-85
                                    Derneğin yayınladığı kültür konulu kitap   yılından itibaren öncelikle Bursa, Edirne,
                                    sayısı 52’dir.                       Yanya’ya  daha  sonra  İzmir,  Trabzon,
                                    Kitap okumayı teşvik için Dernek merke-  Selanik, Rodos, Ankara, Üsküp, Manisa,
                                    zi  ile  Kayseri  ve  çevresinde  20’yi  aşkın   Adana,  Halep,  Kudüs,  Maraş,  Çankırı,
                                    Kültür Ocakları Kitaplıkları kurdu. Ulus-  Kastamonu,  Kayseri,  Kırşehir,  Sivas,
                                    lararası  Erciyes  Zafer  Kurultaylarının*   İzmit gibi merkezlere idadiler inşa edildi.
                                    düzenlenmesinde önemli görevler aldı.  Mahmut  Cevat’ın  1885-86  tarihli  rapo-
                                    Dernek, 1978 yılı Ocak ayından itibaren   runda “Vilayetlerde ve vilayetlerin dışın-
                                    Erciyes  kültür  dergisini  dernek  adına   da  yeni  kurulacak  olan  300  ve  200
                                    yayınlamaya  başladı.  Hâlen  Anadolu’da   öğrenci  barındıracak  birinci  ve  ikinci
                                    yayınlanan  en  uzun  ömürlü  ve  hakemli   sınıf  idadiler  için  hazırlanmış  ve  koru-
                                    dergidir.  21  Mart  Nevruz  Bayramı  ve   naklı  çantalara  yerleştirilmiş  80  plan
                                    Dünya  Şiir  Günü,  3  Mayıs  Türkçülük   bölgelere gönderilmiştir.” şeklindeki ifa-
                                    Günü programları her yıl düzenli olarak   deler, idadi binalarının birer “tip proje”
                                    yapılmaktadır.                       ürünü olduklarını düşündürür. Planların
                                    Bugüne kadar dernek başkanlığını yürü-  üzerinde mimar adına rastlanmamış olsa
                                    tenler: Av. Nevzat Türkten, Av. Mustafa   da  Burcu  Özgüven,  bu  planların  tama-
                                    Bayır,  Ahmet  Bacanak,  Hasan  Sami   mından  veya  bir  kısmından  Maarif
                                    Bolak*,  Turhan  Berkok,  Zeynel  Timur,   Salnamesi’nde  adı  “Nezaret  mimarı”
                                    Mustafa  Öztürk*  ve  hâlen  30  yılı  aşkın   olarak  geçen  Pavli  Efendi’nin  sorumlu
                                    süredir Alim Gerçel*.                olabileceğini  kabul  eder.  Bu  okulların
                                                           ALİM GERÇEL   mimarisinin dönemin hükûmet konakla-
                                                                         rı, rüştiye mektepleri, hastaneler vs. gibi
                                   KAYSERİ  LİSESİ                       resmî binalarla da benzerlik gösterdiğine
                                    Tarihçe                              dikkat çekilerek medreselere göre toplu
                                    Osmanlı  modernleşmesinin  en  önemli   eğitim için sıra, sandalye, kara tahta, hari-
                                    eğitim  kurumlarından  olan  idadilerden   ta  gibi  ders  araçları  içeren  aydınlık  ve
                                    biri de Kayseri İdadisi (Lisesi)’dir. “İdadi”   geniş  derslik  mekânlarına  sahip  binalar
                                    terimi ilk zamanlar Harp Okulu ve Askerî   olduğu  vurgulanır.  Dönemin  Fransız
                                    Tıbbiyeye girmek isteyen gençlerin eksik   okullarının  örnek  alınarak  şekillendiril-
                                    bilgilerini tamamlamak için açılan hazır-  diği bu okullarda genel bir cephe ve kütle
                                    lık sınıflarını adlandırmak için kullanıldı.   simetrisinin hâkim olduğu, yuvarlak veya
                                    İlk  kez  1845  yılında  İstanbul’da  açıldı.   sivri kemerli ya da alınlıklı büyük pence-
                                    1869  Maarif-i  Umumiye  Nizamname-  relerin  bulunduğu  belirtilerek  inşa  edil-
                                    si’ne göre idadiler, rüştiyelerden mezun   dikleri  bölgelerden  hareketle  üç  farklı
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98