Page 260 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 1
P. 260

262 / BOY                           KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹

                                       Ana do lu’nun çe şit li yer le rin den ipek do -  ma lar, Aka de mi Ki ta be vi, ‹z mir 1992; M. Ali Ka -
                                       ku ma la r›n  ya n›  s› ra  Kay se ri’den  de  bo -  ğ›t ç›, “Bo ya”, ‹k ti sat ve Ti ca ret An sik lo pe di si, ‹s -
                                       yan m›ş  ku ma ş›n  böl ge sel,  böl ge lerara s›  tan bul 1948, C. II I; Tur han Bay top, Türk çe Bit ki
                                                                            Ad la r› Söz lü ğü, TDK Yay., An ka ra 1994; Uy gur
                                       ve ulus larara s› ti ca ret te önem li yer al d› ğ›  Ko ca ba şoğ lu, Kay se ri San ca ğ› Hak k›n da Teğ men
                                       gö rül mek te dir. Bü tün bu ve ri ler le bir lik te  Ben net  Ta ra f›n dan  Ha z›r la nan  Ge nel  Ra por
                                       Kay se ri’de bo ya c› l› ğ›n ne öl çü de önem li  (1880), Kay se ri Ti ca ret Oda s› Ya y›n la r›, Kay se ri
                                       yer tut tu ğu nun bir ifa de si de Ev li ya Çe le -  1996; Uy gur Ko ca ba şoğ lu-Mu ray Uluğ te kin, Sal -
                                       bi’nin  Se ya hat na me’sin de,  Kay se ri’ye  na me ler de Kay se ri, Kay se ri Ti ca ret Oda s› Ya y›n -
                                       iliş kin ola rak be lir ti len “Bo ya c› Ka p›” ad -  la r›, Kay se ri 1998.  ŞENNUR ŞENEL
                                       l› yer le şim ye ri nin bu lun ma s› d›r. Bu ad la
                                       bir sem tin bu lu nu yor ol ma s›, Kay se ri’de  BO YA CI OĞ LU ÜS TAD AB Dİ VAK FI
                                       hem bo ya ha ne nin öne mi ne hem de bo -  Kay se ri’de  1544 y› l›n da  te sis  edil miş  bir
                                       ya c› l›k la iş ti gal eden le rin çok lu ğu na de lil  va k›f olup bir k› s›m ge lir ler Zey ne la bi din
                                       ola rak de ğer len di ril mek te dir.  Za vi ye si ne tah sis edil miş tir. Vâ k›f vak fi ye -
                                       Kay nak ça: Adem Önal, Ceh ri (Rham nus Tinc to -  sin de, Kay se ri Mer kez Ka pan Ha n› (son -
                                       ri a) ile Yün Bo ya ma Me tod la r› n›n ve Renk Özel -  ra dan Pa muk Ha n›* is mi ni al m›ş t›r, bu gün
                                       lik le ri nin Ge liş ti ril me si, (Ba s›l ma m›ş Yük sek Li -  Ca mi ike bir Ma hal le si’n de ona r› ma muh -
                                       sans Te zi), EÜ Fen Bi lim le ri Ens ti tü sü, Kay se ri
                                       1998;  Bru ce  McGo wan,  “Ayan lar  Ça ğ›  1699-  taç hal de mev cut tur) Ma hal le sin de Mir za -
                                       1812”, Os man l› ‹m pa ra tor lu ğu nun Eko no mik ve  bey Ker van sa ra y› (bu ker van sa ray ve yap -
                                       Sos yal Ta ri hi, (edit. Ha lil ‹nal c›k-Do nalt Qu ata -  t› ra n› bil me mek te yiz) ya n›n da ki bir bü yük
                                       ert), çev. Ay şe Berk tay, ‹s tan bul 2004, Eren Yay.,  evi, ço cuk la ra Kur’an öğ re til me si ve öğ re -
                                       II. 827-828; Hü se yin Ben li, “Kay se ri ‹li De ve li ‹l -  ten  mu al lim le rin  kal ma la r›  için;  Kay se ri
                                       çe si Ş›h l› Ka sa ba s› Do ğal Bo ya ma c› l› ğ›”, Develi;  köy le rin den  Sal ku ma  (de ğiş ti ri len  ye ni
                                       Jen nings,  R.  C.,  “Fi re arms,  Ban dits,  and  Gun-
                                       Con trol: So me Evi den ce on Ot to man Po licy To -  ad› Gür p› nar) Kö yü’n de ki Sul tan Ah med
                                       wards Fi re arms in the Pos ses si on of Rea ya, from  (Ka d› Bur ha ned din Ah med ola bi lir) De -
                                       Ju di ci al Re cords of Kay se ri, 1600-1627”, Arc hi -  ğir me ni ’ni, Ta las al t›n da ve Ger mir Kö yü -
                                       vum Ot to ma ni cum, 6 (1980), s.  339-358; Jen -  ’nün ya k› n›n da Ke nas’ta or ta ya ç› kan ve
                                       nings, R. C., “Lo ans and Cre dit in Early 17th Cen -  şeh re üç kol dan ge len ve şe hir de ki bir k› -
                                       tury Ot to man Ju di ci al Re cords-The Sha ri a Co urt  s›m  çeş me  ve  su  ka nal la r› n›  des tek le yen
                                       of Ana to li an Kay se ri”, JES HO, 16 (1973), s. 168-
                                       216; Jen nings, R. C., “ZIM MIS (Non-Mus lims) in  su la r›;  şe hir  için de  Can s›z  Ker van sa ra y›
                                       Early  17th  Cen tury  Ot to man  Ju di ci al  Re cords:  önün de ki iki dük kâ n›; mi sa fir ler için bir
                                       The Sha ri a Co urt of Ana to li an Kay se ri”, JES HO,  evi, şeyh ler için baş ka bir evi, Zey ne la bi -
                                       21 (1978), s. 225-293; Meh met Ca na tar, “Os man -  din  Tür be si*  ya k›n da ki  mes ci di  (y› k› l›p
                                       l› lar da Bit ki sel Bo ya Sa na yi ve Bo  ya ha ne ler Üze -  kay bol muş),  tür be  çev re sin de  bir  evi;
                                       ri ne”, Os man l› Araş t›r ma la r›, C. XVII I; Meh met  mes cid  hi za s›n da  du va r›  na k›ş l›  ki reç ten
                                       ‹p şir li, “Kay se ri” mad., D‹ A, An ka ra 2002, C 25;  ma mul  (al ç›  süs le me li)  bir  çeş me yi  ve
                                       Meh met So mun cu, “Ceh ri Üre ti mi ve Ti ca re ti nin
                                       19.  Yüz y›l da  Kay se ri  Eko no mi sin de ki  Öne mi”,  Çar dak di ye meş hur Şeyh ‹b ra him Mes ci -
                                       EÜ‹ ‹BFD, (Ocak-Ha zi ran 2004), S 22; Mü ba hat  di ci va r›n da ki bir he la y›, ‹mam Zey ne la bi -
                                       Kü tü koğ lu, Os man l› Dev le ti ve Me de ni ye ti Ta ri -  din Tür be si ci va r›n da bir bah çe yi, K› z›l ca -
                                       hi, (Ed. E. ‹h sa noğ lu), ‹s tan bul 1984; Ro nald Jen -  l› Çar ş› s›n da bir dükkân›, şe hir için de iki
                                       nings, “Ur ban Po lu la ti on in Ana to li a In The Six -  par ça ye ri, Akin Kö yü’n de bir ara zi yi, şe -
                                       te enth  Cen tury:  A  Study  of  Kay se ri,  Ka ra man,  hir  ya k› n›n da  Bu lak  mez ra s› n›  ve  En vâ -
                                       Amas ya,  Trab zon  and  Er zu rum”,  IJ MES VII
                                       (1976); Ru hi ye Sü mer, “Bo ya c› l›k Hak k›n da Bil -  rü’l-âş› kîn isim li ki ta b› vak fet miş tir.
                                       gi”, Mes le ki ve Tek nik Öğ re tim, 16 (1987); Su ra› -  Vâ k›f,  Zey ne la bi din  Tür be si nin  et ra f› n›
                                       ya Fa roq hi, Os man l› da Kent ler Ve Kent li ler, 3.  çi ni ile süs le yip içe ri si ne aba, sa r›k, ha l›,
                                       Bas k›, Ta rih Vak f› Yurt Yay., ‹s tan bul 2000; Su -  ki lim, kan dil ve tek ke için ba k›r eş ya lar
                                       rai ya Fa roq hi, “Mo ha ir Ma nu fac tu re and Mo ha ir  koy muş tur.  Ha y›r  şar t›  ola rak  vak fet ti ği
                                       Work shops  in  Se ven te enth  Cen tury  An ka ra”,  ev ler de, Çar dak ve Zey ne la bi din mes ci -
                                       Ord. Prof. Ömer Lüt fi Bar kan’a Ar ma ğan, ‹s tan -
                                       bul Üniv. ‹k ti sat Fa kül te si Mec mua s›, 41 (1985), S  din de  Kur’an  okun ma s›  ve  gö rev li le re
                                       1-4;  Tun cer  Bay ka ra,  Os man l› lar da  Me de ni yet  ma aş öden me si, su yol la r› ve he la n›n ba -
                                       Kav ra m› ve On do ku zun cu Yüz y› la Da ir Araş t›r -  k› m› n›n ya p›l ma s› için tah sis ler yap m›ş,
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265