Page 179 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 179

[650] 170 / END                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         şik, diğer nef bölümleri, galeri ve narteks
                                                                         birimleri  çapraz  tonozlarla  örtülüdür.
                                                                         Naosun  doğusunda  içte  ve  dışta  yarım
                                                                         daire  planlı  apsisler  bulunur.  Narteksin
                                                                         üzerinde, yine naosu “U” biçiminde sa-
                                                                         ran galeri yer almaktadır. Ancak bugün,
                                                                         güney  galerisi  narteks  ile  birlikte  nere-
                                                                         deyse tamamen yıkılmıştır. Üst kottan da
                                                                         girilebilen galeriye, naosun kuzeybatı ve
                                                                         güneybatısından ulaşım sağlayan merdi-
                                                                         venlerin büyük bölümü de bugün mevcut
                                                                         değildir. Yapının üst kat oluşumu galeri
                                                                         ile  sınırlı  kalmamış,  pastoforion  odala-
                                                                         rının  üzerine  köşe  odaları  yapılmıştır.
                                                                         Bu odalara kuzey ve güney duvarlarının
                                                                         cidarları arasındaki merdivenlerle ulaşıl-
         Endürlük Agia Triada Rum Kilisesi içi (Ş. G. Açıkgöz)
                                                                         maktadır
                                                                         Galeri ve narteksi birbirinden ayıran düz
                                   ENDÜRLÜK AGİA TRİADA RUM KİLİSESİ     silme, katlar arasındaki ayırımı vurgular-
                                    Yapının  mülkiyeti  köye  ait  olup  bugün   ken, batı, kuzey ve güney cepheleri yatay
                                    herhangi bir işlev için kullanılmamakta-  yüzeylere  bölmektedir.  Batı  cephesinde
                                    dır. Düz bir zemine oturan kilise, kesme   narteks, köşelerde tek, arada; küçük ke-
                                    taş  duvarlarla  çevrili  bir  bahçeyle  sınır-  merlerle birbirine bağlanmış kare gövde-
                                    lıdır.  Kilisenin  kuzeydoğusunda,  bahçe   li ikili sütunlarla düzenlenmiş beş kemer
                                    duvarına yaslanan çan kulesi bulunmak-  açıklıklıdır. Narteksin gerisindeki duvar,
                                    tadır.                               ortada  dekoratif  vurgularla  dikkat  çeki-
                                    Kilisenin  muhtarlıkta  korunan  mermer   len ana giriş ve iki yanındaki görece sade
                                    kitabesinde  (Parantez  içindeki  kısımlar   kapılarla davetkârdır. Batı cephesini üst
                                    tahrip olduğu için okunamayan, tamam-  kotta sonlandıran alınlık; ortada oval, iki
                                    lanmış harflerdir):                  yanda “yatık yürek biçimli pencereleriy-
                                    “Bu muazzam ibadet(hane) (devle)tlu pa-  le” görünüşe katılmaktadır. Pencerelerin
                                    dişah Sultan (Mahmud) asrında Kayseri   üzerindeki  damlalıklar  ile  dişli  korniş
                                    kâhini fazıl(e)tlu Paisios’un kehanetinde,   ve  üzerindeki  saçak  silmesi  yüzeyi  zen-
                                    Celepoğlu H. Murat Kalfa’nın resmi ile ve   ginleştiren  ayrıntılardır.  Aynı  üslubun
                                    bu köyde ikamet iden cümle mü’minlerin   devam  ettiği  doğu  cephesi  diğer  cephe-
                                    gani imdadı ile, mukaddes teslisin ismine   lerden  farklı  olarak;  apsislerin  dairesel
                                    binn  sekiz  yüz  otuzbeş  senesinde,  mü-  duvarlarıyla hareket kazanmıştır.
                                    ceddeden ahya (ihya) olunup, Septemb-  Taş  işçiliği  ve  girişlerin  çevresinde,  kır-
                                    riosun sekizinde takdislendi 1835    mızı ve gri ile kurulan kromatik düzenle
                                    Mezkur H. Kalfa’nın hayratıdır” yazmak-
                                    tadır.                               sınırlı cephe dekorasyonu, içeride resmin
                                                                         öne çıktığı bezeme programına yerini bı-
                                    Mübadeleden  sonra  1948’e  kadar  cami
                                    olarak kullanılan kilisenin güneybatısına
                                    minare ve güney duvarına mihrap eklen-
                                    miştir.
                                    Kilise,  üç  nefli  bazilikal  planlıdır.  Nar-
                                    teks; batı, kuzey ve güneyden yapıyı “U”
                                    biçiminde  sarmaktadır.  Batıdaki  ana  gi-
                                    rişten  ulaşılan  naos,  dörder  sütunla  üç
                                    nefe ayrılmıştır. Orta nefin 3 ve 4. ayak-
                                    ları  arası;  pandantiflerle  geçilen  kubbe,
          Endürlük Agia Triada Rum   orta nef ile kubbenin kuzey ve güneyi be-  Endürlük Agia Triada Rum Kilisesinin
          Kilisesi planı (Ş. G. Açıkgöz)                                muhtarlıkta saklanan Karamanca kitabesi
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184