Page 179 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 179
[650] 170 / END KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
şik, diğer nef bölümleri, galeri ve narteks
birimleri çapraz tonozlarla örtülüdür.
Naosun doğusunda içte ve dışta yarım
daire planlı apsisler bulunur. Narteksin
üzerinde, yine naosu “U” biçiminde sa-
ran galeri yer almaktadır. Ancak bugün,
güney galerisi narteks ile birlikte nere-
deyse tamamen yıkılmıştır. Üst kottan da
girilebilen galeriye, naosun kuzeybatı ve
güneybatısından ulaşım sağlayan merdi-
venlerin büyük bölümü de bugün mevcut
değildir. Yapının üst kat oluşumu galeri
ile sınırlı kalmamış, pastoforion odala-
rının üzerine köşe odaları yapılmıştır.
Bu odalara kuzey ve güney duvarlarının
cidarları arasındaki merdivenlerle ulaşıl-
Endürlük Agia Triada Rum Kilisesi içi (Ş. G. Açıkgöz)
maktadır
Galeri ve narteksi birbirinden ayıran düz
ENDÜRLÜK AGİA TRİADA RUM KİLİSESİ silme, katlar arasındaki ayırımı vurgular-
Yapının mülkiyeti köye ait olup bugün ken, batı, kuzey ve güney cepheleri yatay
herhangi bir işlev için kullanılmamakta- yüzeylere bölmektedir. Batı cephesinde
dır. Düz bir zemine oturan kilise, kesme narteks, köşelerde tek, arada; küçük ke-
taş duvarlarla çevrili bir bahçeyle sınır- merlerle birbirine bağlanmış kare gövde-
lıdır. Kilisenin kuzeydoğusunda, bahçe li ikili sütunlarla düzenlenmiş beş kemer
duvarına yaslanan çan kulesi bulunmak- açıklıklıdır. Narteksin gerisindeki duvar,
tadır. ortada dekoratif vurgularla dikkat çeki-
Kilisenin muhtarlıkta korunan mermer len ana giriş ve iki yanındaki görece sade
kitabesinde (Parantez içindeki kısımlar kapılarla davetkârdır. Batı cephesini üst
tahrip olduğu için okunamayan, tamam- kotta sonlandıran alınlık; ortada oval, iki
lanmış harflerdir): yanda “yatık yürek biçimli pencereleriy-
“Bu muazzam ibadet(hane) (devle)tlu pa- le” görünüşe katılmaktadır. Pencerelerin
dişah Sultan (Mahmud) asrında Kayseri üzerindeki damlalıklar ile dişli korniş
kâhini fazıl(e)tlu Paisios’un kehanetinde, ve üzerindeki saçak silmesi yüzeyi zen-
Celepoğlu H. Murat Kalfa’nın resmi ile ve ginleştiren ayrıntılardır. Aynı üslubun
bu köyde ikamet iden cümle mü’minlerin devam ettiği doğu cephesi diğer cephe-
gani imdadı ile, mukaddes teslisin ismine lerden farklı olarak; apsislerin dairesel
binn sekiz yüz otuzbeş senesinde, mü- duvarlarıyla hareket kazanmıştır.
ceddeden ahya (ihya) olunup, Septemb- Taş işçiliği ve girişlerin çevresinde, kır-
riosun sekizinde takdislendi 1835 mızı ve gri ile kurulan kromatik düzenle
Mezkur H. Kalfa’nın hayratıdır” yazmak-
tadır. sınırlı cephe dekorasyonu, içeride resmin
öne çıktığı bezeme programına yerini bı-
Mübadeleden sonra 1948’e kadar cami
olarak kullanılan kilisenin güneybatısına
minare ve güney duvarına mihrap eklen-
miştir.
Kilise, üç nefli bazilikal planlıdır. Nar-
teks; batı, kuzey ve güneyden yapıyı “U”
biçiminde sarmaktadır. Batıdaki ana gi-
rişten ulaşılan naos, dörder sütunla üç
nefe ayrılmıştır. Orta nefin 3 ve 4. ayak-
ları arası; pandantiflerle geçilen kubbe,
Endürlük Agia Triada Rum orta nef ile kubbenin kuzey ve güneyi be- Endürlük Agia Triada Rum Kilisesinin
Kilisesi planı (Ş. G. Açıkgöz) muhtarlıkta saklanan Karamanca kitabesi