Page 103 - turk-siirinde-kayseri
P. 103
Bµ»ÍµË KµÊ²¼ Dzɼ²¶’¿¾ Ş··¶¼µ¶·¾½µ K²³´µ¶·
Behçet Kemal Çağlar, Türk şrnn tok sesl şarlernden brdr. Değşk konularda
ve türlerde kaleme aldığı şrlernde hep onun gür sesn duyarız. Destan havası
çersnde yazdığı, mesnevî nazım şeklne benzeyen, uzun soluklu ve hecenn uzun
kalıplarıyla yazılan manzumelernde bunu yakından göreblrz:
Hey TunaÇ Tuna!
–Tarık Zafer Tunaya’ya–
Kaybolmuş kardeşlern ve sen, şte yan yana;
Gönül yangınlarını her su söndürmez, Tuna!
Derdm ne, sevncm ne; sen en y blensn;
Tuna! İç ateşme serplecek su sensn.
Nasıl sessz durursun, görür de Türk’ü, Tuna?
Her çağıltısı br Türk çengne türkü, Tuna!
Ben tanıyacaktır kıyındak her kovuk:
Başımda yok suyuna gölges vuran kavuk
Amma çmde yanan o esk yılmaz erlk;
Gönlüm eder her sene sularında askerlk...
(B. İ. s. 31)
Yukarıdak manzumesnde ve dğer manzumelernde şar Türk tarhn br bütün
olarak görür. Esk Türkler, Selçuklu, Osmanlı ve Cumhuryet onun şrlernde br zn-
crn halkaları gbdr. Bazen Blge Kaan olur Ötüken ormanına tahtını kurar ve Türk’e
seslenr; bazen büyük blge Yusuf Has Hâcb gb öğüt dolu söz sadeÓer saçar; bazen,
Alparslan’ın kapısında nöbet tutar bazen de ateşler çnde kıvranarak Atatürk’ün peşn-
den koşar. Bütün bunları ve daha fazlasını şar, duru br Türkçeyle fade eder. Tarhe,
kültüre ve dle bağlılığını yapmacıklığa düşmeden, tab br anlatımla ortaya koyar.
Behçet Kemal Çağlar’ın yukarıda muhtelf konularda şr yazdığını belrttk. Şrle-
rnn bazılarında Nğde’den, Erzurum’a; Erzurum’dan, Afyon’a; Afyon’dan, Samsun’a
varıncaya kadar brçok yer tarhî olayları ve tab güzellkleryle anlatır. Bu şrler
sanatkâranedr. Bol bol sıfat kullanır ve betmleme yapar.“Bor’da Akşam” şrnden
br bölüm alarak bu söyledklermz örneklemek styoruz:
103