Page 416 - 2 Cilt
P. 416

KAYSERİ DEVELİ İLÇESİ                         kral arasındaki sunak olduğu, ayrıca Eski Hitit

                           FRAKTİN KAYA ANITI                           Dönemi’ne ait olan inandık Vazosu’nun üzerin-
                                                                        de de betimlendiği ve tüm 2. bin yıl boyunca
                                                                        kullanıldığı vurgulanmıştır.
                           Develi ilçesinin Ferhattin (Gümüşören) köyü     Fraktin  kabartmasının  sol  sahnesinde  tanrı
                        yakınında,  Karasu  ırmağı  kenarında  bir  kaya   karşısında duran kral tasvirinde, tekboynuzlu,
                        üzerine işlenen kabartmalar, ilk defa Sayce ta-  sivri  uçlu  konik  bir  külahla  III.  Hattusili’nin
                        rafindan bulunup, Ramsay ve Hoogart’ın ziya-    tanrı gibi gösterilmiş olduğundan bu kabartma-
                        ret ettiği anıt Messerschmidt ve Guterbock’un   nın kralın ölümünden sonra yapıldığı şeklinde
                        yayınlamasıyla önem kazanmıştır. K. Karame-     yorumlanmıştır. Sol tarafta üst köşede bir takım
                        te 1934 yılında kitabenin bir fotoğrafım yayın-  figürlerden parçaların korunduğu, çok boynuz-
                        lamıştır. Burada iyi korunmuş iki parçada kral   lu tanrısal külahı taşıyan sağa bakan bir erkek
                        ve kraliçenin tanrı ve tanrıça huzurunda libas-  başı ve rölyef kalıntılarının varlığı, ince bir ya-
                        yon yapmaları tasvir edilmiştir. Her iki tasvir-  zıt ve rölyef tirizi bulunduğu ve sonradan sili-
                        de de hiyeroglif yazıtlarla III. Hattusili ve eşi   nerek onun yerine III. Hattuşili’nin ölümünden
                        kraliçe Puduhepa’nın isimleri tespit edilmiştir.   sonra, oğlu ve halefi IV. Tutkalla zamanında bu
                        III.  Hattusiîi  Fırtına  tanrısı Tesub’un  önünde,   kabartmanın işlendiği belirtilmiştir.
                        Puduhepa  ise  tanrıça  Hepafın  önünde  libas-
                        yon yapmaktadırlar. Sağ taraftaki kabartmada,      Sol taraftaki kabartmada “tanrılar tarafindan
                        büyük hiyerogliflerle kraliçenin ismi ülkesiyle   sevilen Kizzuwatna’nm kızı Puduhepa” yazısı
                        birlikte yazılmıştır. Anıtın sağ tarafinda yer alan   okunmaktadır. Burada hanedanın açık bir pro-
                        kraliçenin tasviri daha uzun olup, tanrıça figürü   pagandası görülür. Ayrıca Puduhepa’nin yöne-
                        kraliçeden daha kısadır. Ayrıca kralın tasviri de   timdeki eşit statüsü vurgulanır.
                        kısa yapılmıştır. Kraliçe Puduhepa diğer tasvir-   III.  Hattusili’nın  ölümünden  sonra  da  eşi
                        lerden daha yüksekte dururken oturan tanrıça    Puduhepa’ma.  tavananna  unvanım  koruyarak
                        bacaklarım  uzatmış  halde  görülür.  Kraliçenin   ülkeyi  yönetmeye  devam  ettiğim  biliyoruz.
                        üzerindeki  hiyeroglif  yazıt,  kralın  üzerindeki   Fraktin’de Puduhepa tasvrinin, Ugarit’te bulunan
                        yazıttan iki kat büyük gözükür. Bu farklılıkla-  IV. Tuthalia’nın bir mührü üzerindeki Arinna’nın
                        rın iki ayrı heykeltıraş grubu tarafindan farklı   Güneş Tanrıçası figürüne benzerliğine bakılarak,
                        zamanlarda yapıldığı şeklinde yorumlanmıştır.   III. Hattuşili’yi aştığı anlaşılmaktadır. Bu durum
                           Tasvirdeki tanrı ve kralın kıyafetleri birbi-  M. Darga tarafindan, Ugarit mührü gibi Fraktin
                        rine  benzerdir. Tanrı  betimi  kısa  giysili,  sivri   anıtımn da Ptiduhepa’nın oğlu IV. Tutkalla ile
                        uçlu ayakkabılarıyla tipik Hitit tanrısını yansı-  birlikte  ülkeyi  yönettikleri  döneme  ait  olduğu
                        tır, sol elinde bir üçgen iyilik işareti, sağ elinde   şeklinde yorumlanmaktadır.
                        omuzladığı  ucu  kıvrık  bir  bastonla  gösterilir.   Fraktin  anıtıyla  ilgili  bir  diğer  yorum  H.
                        Tanrının kimliğim gösteren işaret bulunmayıp    Gonnet tarafindan yapılmıştır. Tasvirlerin, III.
                        yalnızca tanrı anlamina gelen oval işaret belir-  Hattusili  ile  Puduhepa’nın  evlenme  ritüelini
                        gindir.  Bu  tanrı  genelde  Fırtına  tanrısı  olarak   betimlediği  ve  Hattuşili’nin  başındaki  tacın
                        algılanmıştır.  Görsel  olarak  Koruyucu  tanrı   Mısır geleneklerini yansıttığı, Hepat’ın ise kra-
                        LAMA/KAL/e benzer.                              liçe şerefine kadeh kaldırmak suretiyle rahibesi

                           Buradaki  tasvirlerde  görülen  altar  önün-  Puduhepa’nm  kraliçeliğini  kutsadığı  belirtil-
                        de dua etme sahnesinin î.Ö. 2. bin yılda Hitit   miştir.
                        sanatının  oluşum  safhasında  ortaya  çıktığı,    Fraktin  kabartmalarının  yanında,  kayalık
                        külahlı  adam  motifinin  İ.Ö.  13.  yüz  yıl  glip-  platform üzerinde açılmış iki adet çukur bulun-
                        tiğinde  sıkça  görüldüğü  belirtilir.  Mızraklı   maktadır.  Bunlardan  birincisi  rölyefin  bulun-
                        adam  figürü  yüksek  bir  tabakayı  temsil  eder   duğu  blok  kaya  üzerinde  dikdörtgen  şeklinde
                        ve  Urhi-Tesub’un  mühründe  ve  Hattusa’d’d    kesilmiştir. Uçurumun dik yüzeyinden 120 cm.
                        11.  Suppiîuliuma’nın  bir  portresinde  vardır.   uzaklıkta yer alır. Kaba tarafı dikey olup, dibe
                        Tasvirdeki  bir  başka  değişiklik  büyük  kralın   doğru daralmaktadır. Çukurun üst kısmı kırıl-
                        omuzu  üzerinde  bir  yay  bulunmasi  ve  sicimi   mış ve eksik durumdadır. Bu çukur 70 cm de-
                        belinde  tutması  olarak  görülür.  Buradaki  su-  rinliğinde üst kısmı 35 cm çapında, alt kısmı 16
                        nağın bir benzeri Alacahöyük’te tanrı-boğa ile   cm  çapındadır.  İkinci  çukur,  rölyefin  sağında


               880     Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri
   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421