Page 219 - 3 Cilt
P. 219
TOMARZA ÎMAMKULU KÖYÜ efsanelerin bir tasviri durumundadır. Buradaki
KAYA ANITI (KİTABESİ) prens ise Kuwalanamuwa ismini taşımaktadır.
At koşulu araba tasvirleri Yeni Hitit Çağı’na ait
1933 yılında Kayseri îlk Tedrisat Müfettişle-
rinden Salim tarafindan bölgeye yapılan ziyaret olan Malatya Aslantepe ortostatlarında görülür.
sırasında keşfedilmiştir. Ayrıca buradaki üçlü dağ tanrısı tasvirinin bir
benzeri Yesemek Taş Atölyesi’nde bitmemiş
İmamkulu kabartmasında kral ve tanrılar halde ortaya çıkarılmış olup, bunların Hurri
resmedilmiştir. Sol tarafta, diz boyu elbisesi ve kökenli olduğu anlaşılmaktadır. Araba sürücü-
ucu kıvrık pabuçlarıyla sol elinde bir mızrak, sü sağ elinde bir tokmak ve sol tarafta bir kılıç
sağ elinde omzuna asılan yay ile duran bir kral taşımaktadır. Dağ tanrıları devler üzerine otur-
tasviri yer almaktadır. Kral sağ omzuna asılı bir makta ve onların üzerinde Fırtına tanrısı araba-
yay ve sol tarafinda bir kılıç kuşanmış durum- sıyla ava gitmektedir. Üç sıralı Rölyefin sağda-
dadır. Sol elinde baş hizasına kadar uzanan bir ki grupları iyi anlaşılmıştır. Bunun dört ayaklı
değnek tutmaktadır. Kralın adı Hitit Hiyeroglifi uzun kuyruklu ve uzun kulaklı bir varlık oldu-
ile yazılmıştır. Kral oğlu prens işareti yerel bir ğu ve üzerinde dört kanatlı sopa sarılı hayvan
kralı göstermekte ve Te-su-pa şeklinde okun- başıyla son bulan yılan olduğu söylenir. İşaret-
maktadır. Tasvirlerde yer alan şahıslar Kizzu- ler arasında bir kuş uçuyor şekilde bulunup, bu
watna sarayındaki bir eyalet prensini canlandır- kuşun ağaca benzer bir varlık olduğu ve üzerin-
dığı iddia edildiği gibi, Tesup ismini Muwatalli de bir tanrıçanın bulunduğu, omuzlarından iki
‘nin prens olarak aldığı ve tasvirin bu krala ait kanadın göğe doğru uzandığı, arkadaki üçüncü
olduğu da belirtilir. Diğer bir okunuş önerişi kanadın da aşağı doğru düştüğü görülür. Tan-
ise, Hanyeri anıtındaki KARAS-my-wö ismiyle rıçanın başinda tüyden taç, değnekte ise aslan
aynı olduğudur, ismin Hurrice olmasi bölgede- başı şeklinde bir topuz bulunur. Bu tanrıçanın
ki yoğun Hurri nüfusu dolayısıyla manidardır. Hepat olduğu ve boğa tarafindan çekilen ara-
Burada kral tasvirinin önünde başları öne eğik badaki tanrının Tesup olacağı kabul edilir. Her
durumda üç dağ tanrısının sırtlarına basan Fır- iki tanrı arasındaki kuş Subarların güneş tanrısı
tına tanrısı, iki boğa koşulu (Seri ve Hum) ara- Simegi olup, Hitit tanrılar tapınağının zirvesin-
baya sol ayağını basar durumdadır. Sol eliyle de duran güneş tanrısı, İmamkulu Rölyefinde
dizginleri tutmakta, sağ eliyle topuzunu yukarı üç kez gösterilmiştir.
kaldırmaktadır.
Buradaki tasvirlerin içeriğiyle ilgili olarak
Tanrının önündeki Hitit hiyeroglif işaretten Asertu efsanesinden etkilenildiği kabul edilir.
Göğün Fırtına tanrısı olduğu anlaşılmıştır. Röl- Tanrıça Asertu Fırtına tanrısını baştan çıkar-
yefin orta alanı üst üste yerleştirilmiş üç adet mak için boşuna çaba harcamaktadır.
tasvir grubundan oluşur. En altta insan kafalı
üç karışık cisim ve elleri havada öne eğilmiş Sonunda bunu kocası Elkunirsa başarmıştır.
şapkalı figür görülür. Bunlar Yazılıkaya’dan Her ikisi arasinda bir buluşma gerçekleşmiş ve
Dağ tanrıları olarak bilinir. Buradaki dağ tan- bu buluşma tanrıça îstar tarafindan gizlice din-
rıları Namni ve Hazzî dağları olup, üçüncü dağ
tanrisinin sırıma ise arabayı çeken boğaların
ön ayakları basmaktadır. Bu dağ tanrılarının
bölgede kutsanan dağlar olması gerekir. Tan-
rıça figürü ikonografık açıdan Yazılıkaya’daki
tanrıça tasvirlerine benzer. Fırtına tanrisinin
karşisinda betimlenen tanrıça tanrının eşi yada
Yazılıkaya’daki Hepafın arkasından gelen
kızlarından biri olmalıdır. Bu kabartmada I.
Hattusili’’nin Kuzey Suriye seferi sırasında bo-
ğaların çektiği savaş arabasıyla Toros Dağları-
nı Hitit ordularına açan Fırtına tanrısını anlatan
İmamkulu Kaya Kabartması.
Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri 1225