Page 219 - 3 Cilt
P. 219

TOMARZA  ÎMAMKULU  KÖYÜ                        efsanelerin bir tasviri durumundadır. Buradaki

              KAYA ANITI (KİTABESİ)                         prens ise Kuwalanamuwa ismini taşımaktadır.
                                                            At koşulu araba tasvirleri Yeni Hitit Çağı’na ait
              1933 yılında Kayseri îlk Tedrisat Müfettişle-
           rinden Salim tarafindan bölgeye yapılan ziyaret   olan Malatya Aslantepe ortostatlarında görülür.
           sırasında keşfedilmiştir.                        Ayrıca buradaki üçlü dağ tanrısı tasvirinin bir
                                                            benzeri  Yesemek  Taş  Atölyesi’nde  bitmemiş
              İmamkulu  kabartmasında  kral  ve  tanrılar   halde  ortaya  çıkarılmış  olup,  bunların  Hurri
           resmedilmiştir. Sol tarafta, diz boyu elbisesi ve   kökenli olduğu anlaşılmaktadır. Araba sürücü-
           ucu kıvrık pabuçlarıyla sol elinde bir mızrak,   sü sağ elinde bir tokmak ve sol tarafta bir kılıç
           sağ elinde omzuna asılan yay ile duran bir kral   taşımaktadır. Dağ tanrıları devler üzerine otur-
           tasviri yer almaktadır. Kral sağ omzuna asılı bir   makta ve onların üzerinde Fırtına tanrısı araba-
           yay ve sol tarafinda bir kılıç kuşanmış durum-   sıyla ava gitmektedir. Üç sıralı Rölyefin sağda-
           dadır. Sol elinde baş hizasına kadar uzanan bir   ki grupları iyi anlaşılmıştır. Bunun dört ayaklı
           değnek tutmaktadır. Kralın adı Hitit Hiyeroglifi   uzun kuyruklu ve uzun kulaklı bir varlık oldu-
           ile yazılmıştır. Kral oğlu prens işareti yerel bir   ğu ve üzerinde dört kanatlı sopa sarılı hayvan
           kralı göstermekte ve Te-su-pa şeklinde okun-     başıyla son bulan yılan olduğu söylenir. İşaret-
           maktadır. Tasvirlerde yer alan şahıslar Kizzu-   ler arasında bir kuş uçuyor şekilde bulunup, bu
           watna sarayındaki bir eyalet prensini canlandır-  kuşun ağaca benzer bir varlık olduğu ve üzerin-
           dığı iddia edildiği gibi, Tesup ismini Muwatalli   de bir tanrıçanın bulunduğu, omuzlarından iki
           ‘nin prens olarak aldığı ve tasvirin bu krala ait   kanadın göğe doğru uzandığı, arkadaki üçüncü
           olduğu  da  belirtilir.  Diğer  bir  okunuş  önerişi   kanadın da aşağı doğru düştüğü görülür. Tan-
           ise, Hanyeri anıtındaki KARAS-my-wö ismiyle      rıçanın başinda tüyden taç, değnekte ise aslan
           aynı olduğudur, ismin Hurrice olmasi bölgede-    başı şeklinde bir topuz bulunur. Bu tanrıçanın
           ki yoğun Hurri nüfusu dolayısıyla manidardır.    Hepat olduğu ve boğa tarafindan çekilen ara-
           Burada kral tasvirinin önünde başları öne eğik   badaki tanrının Tesup olacağı kabul edilir. Her
           durumda üç dağ tanrısının sırtlarına basan Fır-  iki tanrı arasındaki kuş Subarların güneş tanrısı
           tına tanrısı, iki boğa koşulu (Seri ve Hum) ara-  Simegi olup, Hitit tanrılar tapınağının zirvesin-
           baya sol ayağını basar durumdadır. Sol eliyle    de duran güneş tanrısı, İmamkulu Rölyefinde
           dizginleri tutmakta, sağ eliyle topuzunu yukarı   üç kez gösterilmiştir.
           kaldırmaktadır.
                                                               Buradaki  tasvirlerin  içeriğiyle  ilgili  olarak
              Tanrının önündeki Hitit hiyeroglif işaretten   Asertu efsanesinden etkilenildiği kabul edilir.
           Göğün Fırtına tanrısı olduğu anlaşılmıştır. Röl-  Tanrıça  Asertu  Fırtına  tanrısını  baştan  çıkar-
           yefin orta alanı üst üste yerleştirilmiş üç adet   mak için boşuna çaba harcamaktadır.
           tasvir grubundan oluşur. En altta insan kafalı
           üç karışık cisim ve elleri havada öne eğilmiş       Sonunda bunu kocası Elkunirsa başarmıştır.
           şapkalı  figür  görülür.  Bunlar  Yazılıkaya’dan   Her ikisi arasinda bir buluşma gerçekleşmiş ve
           Dağ tanrıları olarak bilinir. Buradaki dağ tan-  bu buluşma tanrıça îstar tarafindan gizlice din-
           rıları Namni ve Hazzî dağları olup, üçüncü dağ
           tanrisinin  sırıma  ise  arabayı  çeken  boğaların
           ön  ayakları  basmaktadır.  Bu  dağ  tanrılarının
           bölgede  kutsanan  dağlar  olması  gerekir. Tan-
           rıça figürü ikonografık açıdan Yazılıkaya’daki
           tanrıça  tasvirlerine  benzer.  Fırtına  tanrisinin
           karşisinda betimlenen tanrıça tanrının eşi yada
           Yazılıkaya’daki  Hepafın  arkasından  gelen
           kızlarından  biri  olmalıdır.  Bu  kabartmada  I.
           Hattusili’’nin Kuzey Suriye seferi sırasında bo-
           ğaların çektiği savaş arabasıyla Toros Dağları-
           nı Hitit ordularına açan Fırtına tanrısını anlatan
                                                            İmamkulu Kaya Kabartması.


                                                              Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri   1225
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224