Page 224 - 3 Cilt
P. 224

ESERİN ADI  : TOMARZA

                                             MERKEZ CAMİSİ


                           İnceleme Tarihi  : Nisan 2007
                           Yeri : Kayseri ili, Tomarza ilçe merkezinde
                        bulunmaktadır.
                           Bugünkü durumu :    Günümüzde  sağlam
                        durumda olup, ibadete açıktır.

                           Tarihi :  1906 tarihlidir.
                           Plan ve mimari özellikleri :  Merkezi me-
                        kanlı  camiler  grubunda  değerlendirilebilecek
                        olan cami,  mekanın tümüne hakim kubbeli bi-
                        rim ile bu bölüme kuzeyden eklenmiş tonozlu
                        birimden  oluşmaktadır. Yapının  kuzey  cephe-
                        sinde üç bölümlü son cemaat yeri bulunmakta-
                        dır. Son cemaat yerinin yanları açıktır. Kuzey-
                        güney doğrultuda dikdörtgen bir düzenlemeye
                        sahip olan caminin cepheleri oldukça simetrik
                        bir tasarım yansıtmaktadır. Doğu ve batı cep-
                        heler de biri üstte, diğerleri altta olmak üzere
                        toplam  beşer  pencere  açıklığı  yer  almaktadır.
                        Güney cephede ise biri üstte diğerleri mihra-
                        bın iki yanında olmak üzere toplam üç pencere
                        açıklığı dikkati çeker. Kuzey cephede de diğer
                        cephelerde olduğu gibi altta dikdörtgen biçimli
                        yuvarlak kemerli  iki pencere, üstte diğerlerinde            (Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi’nden)
                        farklı olarak iki adet yuvarlak pencere bulun-  miştir. Harime girişi sağlayan kapı kuzey cephe
                        maktadır. Doğu, batı ve güney cephelerde üstte   ortasına yerleştirilmiş olup anıtsal düzenleme-
                        yer alan pencereler duvardan taşırılmış konsol-  siyle  taçkapıları  hatırlatmaktadır.  Düz  lentolu
                        lara oturan dikdörtgen prizmal kaidelerin taşı-  olarak tasarlanan kapı yanlarda ikişer sütunce
                        dığı çifte sütunlarla çerçevelenmiştir. Pencere-  ile sınırlandırılmıştır. Bu sütunceler duvara biti-
                        ler üstten alınlıklı altta ise kıvrımlı bir kartuşla   şik olarak yerleştirilmiş olup dikdörtgen prizma
                        çerçevelidir. Alınlık yüzeyleri akantüs yapraklı   şeklindeki kaidelerinin ön yüzlerinde on yap-
                        kıvrımdalla süslenerek cepheyi olağanüstü  ha-  raklı çiçek kabartması yer almaktadır. Sütunce-
                        reketli birer duvara çevirmiştir.  Güney, doğu   lerin başlıkları üzerinde konsolvari düzenleme-
                        ve batı duvarları üçgen alınlıklı olarak tamam-  den sonra ikinci bir sütun daha yer alır. Burada
                        lanmıştır. Dış cephede duvarlar alt pencerelerin   da sütunlar bitişik biçimdedir ancak daha kısa
                        kemer alınlık hizalarından başlayan ve alınlık-  tutulmuşlardır.  Üstteki  sütuncelerin  başlıkları
                        larıda çerçeveleyecek şekilde yatay olarak do-  korint tarzındadır. Üstteki sütuncelerin arasında
                        laşan profilli bir silme kuşağıyla ikiye bölün-  kalan yüzeye üçgen alınlık uygulaması yapıl-
                        müştür. Harimin kuzeybatı köşesinde caminin     mıştır. Alınlık içinde de yapının okunamayan
                        tek şerefeli minaresi yer almaktadır.
                                                                        kitabesi  yer  almaktadır.  Kapıyı  çerçeveleyen
                           Yapıya kuzey cephedeki son cemaat yerin-     yuvarlak kemer, yalın tarzda kaide ve başlığa
                        den girilmektedir. Son cemaat yeri dört sütun   sahip sütunlara oturmaktadır. Kemer kırmızı ve
                        ve duvar payelerine atılmış yuvarlak kemerlerle   siyah renk taşların dönüşümlü dizilimiyle oluş-
                        üç gözlü olarak biçimlendirilmiştir. Sütunların   turulmuştur. Kapı alınlığında ortadaki “maşal-
                        başlıkları ve kaideleri yalın biçimde düzenlen-  lah”  ibaresini  çerçeveleyen  akantüs  yaprakla-



               1230    Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229