Page 90 - 3 Cilt
P. 90

ESERİN ADI :  PINARBAŞI/

                                             ALTIKESEK
                                             KÖYÜ CAMİSİ


                           İnceleme Tarihi : Nisan 2007

                           Yeri  : Kayseri ili, Pınarbaşı ilçesi, Altıkesek
                        Köyünde bulunmaktadır.
                           Bugünkü durumu :  Sağlam  ve  ibadete
                        açıktır.
                           Tarihi :Yapının kitabesi yoktur. 20.yüzyılın
                        başında inşa edilmiş olmalıdır.
                           Plan  ve  mimari  özellikleri  :Kuzey-güney
                        yönde dikdörtgen bir plâna sahip olan caminin
                        kuzey  cephesinde  son  cemaat  yeri,  kuzeybatı
                        cephede minaresi bulunur. Son cemaat yerinin
                        doğu ve batı cepheleri harimin uzantısı duvar-
                        larla kapatılmıştır. Son cemaat yeri ikisi duvara
                        gömülü, ikisi serbest toplam dört ahşap direğin
                        taşıdığı üç yuvarlak kemerle dışarı açılmıştır.
                        Düz ahşap tavan üzerine dairesel bir göbek yer-                            (Mustafa Denktaş’tan)
                        leştirilmiştir. Tavan yüzeyine çiviyle tutturulan
                        göbekte,  merkezdeki  rozet  motifinin  etrafına   tir. Göbek merkezinde iç içe geçmeler yaparak
                        ışınsal olarak dizilen ve düz ve ters S kıvrımları   kesişen  daireler  ve  bunlara  dışarıdan  ışınsal
                        yapan saplarla ona bağlanan üç yapraklı palmet   olarak eklenen dilimli yaprakların oluşturduğu
                        ve dilimli yaprak motifleri yüzeyi doldurmak-   rozet motifi gözlenir. Rozet etrafına dizilen beş
                        tadır. En dışta yan yana çakılmış yedi yapraklı   yapraklı  çiçeklerden  sonra  kompozisyon  dışa
                        palmet uygulaması dikkati çeker. Ahşap tavan    doğru S ve C kıvrımları yapan sapların taşıdığı
                        açık, göbek kompozisyonu koyu yeşile boyan-     dilimli  yapraklarla  genişletilip  yıldız  uçlarına
                        mıştır.                                         yerleştirilen sekiz kollu yıldız ve beş yaprak-
                           Son  cemaat  yerinin  güney  duvarı  ortasın-  lı  çiçek  motifleriyle  tamamlanmıştır.  Göbek
                        daki düz lentolu kapıdan harime girilmektedir.   kompozisyonundaki motiflerin koyu yeşile bo-
                        Ahşap tavanla örtülü olan harim, ikisi duvara   yandıkları gözlenir.
                        gömülü,  ikisi  bağımsız  dört  sütunla  mihra-    Harim doğu, batı ve güney cepheleri ikişer
                        ba  paralel  iki  sahna  bölünmüştür.  Güneydeki   adet alt pencere ve doğu cephesine açılan bir
                        sahın  diğerinden  daha  geniş  düzenlenmiştir.   üst pencere ile aydınlatılmaktadır. Güney du-
                        Sahınları  ayıran  sütunlar  sekizgen  kesitlidir.   varı  ortasındaki  yarım  daire  biçimli  mihrap
                        Mihrabın önündeki geniş sahının kareye yakın    nişi herhangi bir süsleme içermeden sade ola-
                        tavanı köşelerde üçgenlerle pahlandırılarak se-  rak düzenlenmiştir. Caminin minberi ahşaptan
                        kizgene  dönüştürülmüştür.  Sekizgen  alan  çö-  çakma tekniğiyle yapılmış olup, geometrik ve
                        kertme tavan olarak düzenlenmiştir. Köşelerde   bitkisel  motiflerin  işlendiği  panolarla  süslen-
                        üçlü grup oluşturacak şekilde düzenlenmiş yedi   miştir.  Minber  kapısının  tacında,  kafes  oyma
                        yapraklı palmet motifleri gözlenir. Tavan yüze-  tekniğiyle işlenen balık sırtı biçimindeki oyma-
                        yi merkezden dışa doğru genişleyen ve iç içe    lar ve bunları çevreleyen dilimli yapraklara sa-
                        geçmiş şekilde düzenlenmiş sekizgenlerle kur-   hip palmetler gözlenmektedir. Harimin kuzey
                        gulanmıştır.  Sekizgenin  merkezindeki  göbek   cephesindeki kadınlar mahfili sekizgen kesitli
                        düzenlemesi on dokuz köşeli yıldız oluşturacak   iki ahşap üzerine yerleştirilmiş olup, yuvarlak
                        şekilde işlenmiş bitkisel kompozisyona sahip-   kemerlerle harime açılmaktadır.



               1096    Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95