Page 64 - İbrahim Tennuri
P. 64

Dr. Mustafa Fidan


               Ki sonra nakdi zâyi’ kılmayasın
               Ol işte çok nedâmet bulmayasın

               Çü şer ahkâmını bildün bu işden
               Meşâyıh yoluna ko can ile ten


                           31. Beyân-ı Sırr-ı Havâle-i Ma’nevî (2557-2632)
               Burada, havale yoluyla borçlanma ve tasavvuftaki havalenin ne demek olduğu
            Allah’ın insanlara havalesi yani Allah’ın insanlara peygamberler vasıtasıyla göndermiş
            olduğu emirle uyulması gerektiği üzerinde durulmuştur. Daha sonra insanlara havale
            edilen şeylerin neler olduğu ve bunlara uyanların neler elde edeceği ele alınmıştır.

               Bularun sırrını gel bir bir anla
               Çü senündür kamu ışk ile dinle

               Havâle kıldı anı enbiyâya
               Didi varsun alanlar rehnümâya


                        32. Beyân-ı Sırr-ı Edeb-i Kâzî-i Ma’nevî (2633-2750)
               Bu bölümde; Birlik denizinin cuşa geldiği, hikmet tahtının ve şeref tacının geti-
            rildiği, gönlün o taca hakim olmak istemesiyle hikmetten alimlerin sırlarının öğre-
            nileceği belirtilmiştir. Bu hikmetli iş kadılıktır. Kadı âdil olmalı kararlarını toplum
            içinde vermeli ve halk onun bu hükmüne uymalıdır. Ayrıca bu işin bir görünen bir
            de görünmeyen tarafları olduğu açıklanıp insanın kendi yaptığı davranışlarına karar
            vermesi gerektiği, nefsi mücadele ve Allah’a kavuşma çabasında aşka yapışmak, aşkı
            kadı yapmak gerektiğini tasavvufi anlayışın bir sonucu olarak ortaya koyar.·

               İşinde müctehid hükminde ‘âdil
               Nazarda zahid vü ‘ilminde ‘âmil

               Özine ‘ışkı sultân etdi ol dem
               Ki anun ile işi ola muhkem

               Veli aklı ki nâyib kılmış idi
               Anı işinde toğrı bulmış idi




            64
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69