Page 64 - İbrahim Tennuri
P. 64
Dr. Mustafa Fidan
Ki sonra nakdi zâyi’ kılmayasın
Ol işte çok nedâmet bulmayasın
Çü şer ahkâmını bildün bu işden
Meşâyıh yoluna ko can ile ten
31. Beyân-ı Sırr-ı Havâle-i Ma’nevî (2557-2632)
Burada, havale yoluyla borçlanma ve tasavvuftaki havalenin ne demek olduğu
Allah’ın insanlara havalesi yani Allah’ın insanlara peygamberler vasıtasıyla göndermiş
olduğu emirle uyulması gerektiği üzerinde durulmuştur. Daha sonra insanlara havale
edilen şeylerin neler olduğu ve bunlara uyanların neler elde edeceği ele alınmıştır.
Bularun sırrını gel bir bir anla
Çü senündür kamu ışk ile dinle
Havâle kıldı anı enbiyâya
Didi varsun alanlar rehnümâya
32. Beyân-ı Sırr-ı Edeb-i Kâzî-i Ma’nevî (2633-2750)
Bu bölümde; Birlik denizinin cuşa geldiği, hikmet tahtının ve şeref tacının geti-
rildiği, gönlün o taca hakim olmak istemesiyle hikmetten alimlerin sırlarının öğre-
nileceği belirtilmiştir. Bu hikmetli iş kadılıktır. Kadı âdil olmalı kararlarını toplum
içinde vermeli ve halk onun bu hükmüne uymalıdır. Ayrıca bu işin bir görünen bir
de görünmeyen tarafları olduğu açıklanıp insanın kendi yaptığı davranışlarına karar
vermesi gerektiği, nefsi mücadele ve Allah’a kavuşma çabasında aşka yapışmak, aşkı
kadı yapmak gerektiğini tasavvufi anlayışın bir sonucu olarak ortaya koyar.·
İşinde müctehid hükminde ‘âdil
Nazarda zahid vü ‘ilminde ‘âmil
Özine ‘ışkı sultân etdi ol dem
Ki anun ile işi ola muhkem
Veli aklı ki nâyib kılmış idi
Anı işinde toğrı bulmış idi
64