Page 315 - kappadokia_kralligi
P. 315
B-BİZANS DÖNEMİ (DOĞU ROMA) MS 395-1453
sında yarımadanın kuzeybatısında faaliyet gösteren Pers ordusunun mevzile-
rini çember içine aldı. Böylece Persler Kappadokia ve Pontos’tan kesin olarak
atılmıştı ki Avrupa’da başlayan Avar istilası yüzünden Konstantinopolis’e
dönmek mecburiyeti doğdu . Ancak MS 626 tarihinde yeniden toparlanan
5
Sasaniler (Persler), Bizans batıda Avarlarla uğraşırken Anadolu’ya girdiler
Caesarea’yı tekrar işgal ettiler. Hatta Kalkhedon (Kadıköy) kıyılarına kadar
ilerlediler.
Hz. Ömer tarafından MS 642 yılında Sasani Devleti sona erdirilince bu
tarihten itibaren Arapların istilaları başladı. Arap kumandanı Abdul Melik
oğlu Hişam’ın (MS 726), sonra Hişam oğlu Seyyid’in (MS 729) Hişam oğlu
Süleyman’ın (MS 732) deki seferleri ile Kayseri işgal edilmiştir.
5-Leon III
(MS 717-741)
Bizans İmparatorluğu, bu döneme kadar çok zor anlar geçirmiştir. Bizans,
VII. ve IX. yüzyıllar arasında yaşadığı dâhili ve harici bunalımlar nedeniyle
yalnızca toprak kaybetmekle değil, aynı zamanda yok olma tehlikesi ile karşı
karşıya kaldı. Leon III, siyasal otoritenin çok zayıf olduğu bir dönemde tahta
çıktı. Arapları Akroinon mevkiinde yenmesi ile Arap istilası bir müddet
durdurulabilmiştir (MS 739) . Bu zaferle halkın kahramanı olan imparator,
6
başarısının devamlılığı ve devletin çökmüş ekonomik yapısının iyileştirmek
gayesiyle gevşemiş orduyu kuvvetlendirdi. Taht kavgalarını engellemek için
büyük ‘thema’ları böldü ve güçlerini azalttı.
Leon III, belki İslam orduları ile mücadele ederken İslamiyetten etkilenerek
veya çeşitli politik ve ekonomik sebeplerle İncil’de anlatılan konuları res-
meden ikonaları yasaklayarak Hrıstiyanlıka “ikonoklazma= tasvir kırıcılık”
denilen bir dönem başlattı. MS 843 yılına kadar 117 sene süren bu zaman
dilimi içinde maddi ve manevi olarak çok güçlenen, zenginleşen kiliselerin,
manastırların ve din adamlarının etkinliği büyük oranda darbe yedi. Bu
5 Grousset, s. 262-63,
Bütün bu olayların olacağı önceden Kur’an-ı Kerim’in Rum suresinin 1-6. ayetlerinde anlatılmıştır. O dönemde Allah’a inananları Bizanslılar, inanmayanları ise Persler
temsil ediyordu.
6 Auguste Baillly, Bizans Tarihi, Cilt: 1 Tercüman 1001 Temel eser, s. 159
315