Page 310 - kappadokia_kralligi
P. 310

HALİT ERKİLETLİOĞLU / KAPPADOKİA KRALLIĞI VE ROMA-BİZANS DÖNEMİ

            yardımcı oldular. Bu tarihlerde Kapadokya da Hristiyanlık için önemli
            anıtlar, kiliseler ve manastırlar yaptırıldı.
              V. yüzyıl başlarından itibaren Kappadokia bölgesi de, bölünmeden önce
            doğru inanç olarak belirlenmiş olan ve Ortodoksluğu devletin resmi dini
            kabul etmiş bulunan Bizans’ın yedi piskoposluğundan biri olarak varlığını
            sürdürdü.  Bu düzenlemelerden sonra Hristiyanlık kurumsallaştı ve devlet
                     1
            dini haline geldi. Ama bu sefer de uzun yüzyıllar boyunca eziyet gören
            mağdur ve mazlum Hristiyanlar ise zalimleştiler ve önceki pagan (çok tanrılı)
            dinlerin bütün izlerini yok etmek üzere tapınaklarını yaktılar, yıktılar veya
            kiliseye çevirdiler. Bu arada Kapadokya krallığı ve Roma Dönemleri’nde
            daima metropolit (dini merkez= büyük şehir) olan Kayseri’deki büyük
            tapınaklar tamamen yok edildi.
              Ayrıca bir kale-şehir yapısına bürünen Kayseri şehri, çok önemli ticari ve
            askerî yollar üzerinde bulunması sebebi ile önemli bir toplanma merkeziydi.
            İmparatorlar Doğu seferlerinde ordugâhlarını burada kuruyorlardı. Bu
            seferlerde asker toplama, ordunun yiyecek ve su ihtiyacını karşılama gibi
            önemli lojistik desteklerin sağlandığı yerdi.

              Bizans Dönemi’nde idari yönetim olarak başlangıçta İmparatorluk Dio-
            cese adı verilen eyaletlere ayrılmıştı. Daha sonra VIII. yüzyılda askerî ve
            mülki yönetimin bir elde toplandığı ‘tehema’lara bölündü. Thema siste-
            minde esas olan mantık kendi kendine yetebilmesiydi. Thema askerleri
            savaş zamanında asker barış zamanında ise işçidirler. Başlarında bulunan
            “Strategos” ise yarı sivil bir validir. Bu çerçevede themaların Roma Döne-
            mi’ndeki sınır bölgelerine yerleştirilmiş “Limitahei” (Limes) toprağa bağlı
            askerlik sistemiyle benzerlik göstermektedir. Herakleios’un kurduğu themalar
            şunlardı; Opsikion: Kuzey Batı Anadolu’da, Armenikon: Doğu Anadolu’da,
            Anatolikon: Batı Anadolu’dan başlayarak Orta Anadolu’yu da kapsayan
            bölgede, Karabision (Kybration): Antalya civarında olan deniz themasıdır .
                                                                               2
              Kapadokya, Diocese Dönemi’nde; I. Kapadokya (Kayseri, Nissa, Therma,
            Reğepodandos) ve II. Kapadokya (Tiana, Fafstinupolis, Kivistra, Nanzi-
            anzos, Sasima, Parnasos, Reyedoara) olarak iki eyalete ayrılmıştı. Coğrafi
            konumu sebebiyle de Bizans İmparatorluğu’na doğudan gelen seferlere

            1   M. V. Levtchenko, Bizans, çev. Erdoğan Berktay, İst. 1979, s. 13
            2   Güçlüay, Sezgin, “Bizans İmparatorluğunda Toprak Sistemi İçerisinde Themalar (IV-VII. Yy. lar)”,
               Fırat Üniversitesi Ortadoğu Araştırmaları Merkezi, Ortadoğu Araştırmaları Dergisi,
               Ocak, 2011, c. IX, s. 1, Elazığ, 2013. s. 83


            310
   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315