Page 307 - kappadokia_kralligi
P. 307

A-ROMA DÖNEMİ

              365 yılında toplanan Aşdişad Konsilikararlarından sonra 369-370 yıllarında
            Caesarea’ya bir hastane yapıldığı kaynaklarda belirtiliyor. Bu hastanede
            cerrahi ve enfeksiyon hastalıklar konusunda uzmanlaşmış hekimler bulunu-
            yordu. Kanonakir denilen kurallara göre bu hastaneden vergi alınmadığı gibi
            aksine burası için ayrıca vergi toplanıyordu. Hastalığı tespit edilen kişilerin
            ise evlenmeleri hizmet yapmaları ve hatta çocuk aldırmaları yasaklanmıştı .
                                                                               33
              Romalıların Hristiyanlara karşı uyguladıkları baskı ve zulüm, Hristiyanlık
            tarihinde önemli bir yer kaplayan “martyr”lerin ortaya çıkmasına sebep
            olmuştur. IV. yüzyıldan sonra ve Bizans devleti döneminde; “Hyacinthus,
            Kyrillos, Markurios, Eustratios, Auxentios, rahibe Khreste ile Kalliste ve
            Sebasteia’nın Kırk Asker Şehidi ” isimli Kapadokyalı martyr ler daima
                                          34
            teoloji kaynaklarında gösterilmiş ve anılmıştır.  Eupsychius da İmparator
                                                       35
            Julianus zamanında Hristiyanlık inancı uğruna martyr (şehit) olan tanın-
            mışbir Kappadokialı idi.

              Kappadokia eyaleti, Caesarea Metropoliti Basileos ile İmparator
            Valentinus’un tartışmaları sebebi ile MS 371/372 tarihinde yeniden organize
            edildi ve Kappadokia Prima (I. Kappadokia) ve Kappadokia Secunda (II.
            Kappadokia) olmak üzere iki eyalete ayrıldı. Prima denilen kuzey kısmının
            Metropolisi (başkenti) Caesarea kalmıştır. Secunda’nın, yani güney kısmı-
            nın ilk başlarda başkenti Podandus yapılmak istense de, sivil ve kiliseye ait
            işlerin metropolisi Praesesin komutasındaki Tyana Metropolis (başkent)
            olmuştur ve Podandus buraya bağlanmıştır.
              MS 381 yılındaki İstanbul Konsülünden sonra, Kayseri Episkoposluğu
            İstanbul Kilisesi’ne bağlanmıştır. Kayseri daima Başpiskoposluk makamı
            olmuştur.
              IV. yüzyılda Kapadokyalı kilise babalarının gayretleri ile çok tanrılı pagan
            dinler büyük oranda yok oldu ise de hala küçük bir grup bu eski inanışla-
            rına devam etmekte idiler. Caesareapiskoposu Basileios’un küçük kardeşi
            olan Gregorius, Nyssa piskoposluğuna seçildikten sonra MS 381’de İkinci


            33   Yarman Arsen, Osmanlı Sağlık Hizmetlerinde Ermeniler, s. 56
            34   Kırk asker, İmparator Licinius’un emrine karşı gelerek pagan idollere kurban adamayı
               redderler ve bu itaatsizliğin cezası olarak kış günü bütün gece boyunca buz tutmuş bir
               gölün üzerinde bekletilirler ve hepsi de donarak ölürler. Bu kırk asker bütün Hristiyan
               dünyasında büyük saygınlık kazanmış ve birçok sanat eserine konu olmuşlardır.
            35   Akyürek, Engin, MS IV-XI. Yüzyıllar: Kapadokya’daki Bizans, Kapadokya, Ayhan
               Şahenk Vakfı, 1998 s. 232


                                                                             307
   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312