Page 164 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 164

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          HAT / 155 [1115]


           düzenleme olarak dikkat çeker.
           Yapının  taç  kapısı  yenilenmiş  olduğun-
           dan, orijinalinde nasıl bir süslemeye sa-
           hip olduğunu bilememekteyiz. Ancak taç
           kapının mukarnas bezemeli bir kavsara-
           sının  olduğu  kabul  edilebilir.  Bunların
           dışında  herhangi  bir  bezeme  bulunma-
           maktadır.
           Medrese  düzgün  kesme  taş,  kısmen  de
           devşirme malzeme kullanılarak inşa edil-  Hatuniye Medresesi kesit: (çizim: A. Gabriel)
           miştir. Bugün müze deposunda bulunan
           iki satır Arapça yazılı kitabenin Türkçesi   yapmaktadır. Bey, hacca gittiği dönemde
           şöyledir:                           beyin karısı güveç yapar ve kocasının da
           Bu medrese büyük emir, hayır ve hase-  bu yemeği çok sevdiğini, onun da bu ye-
           nat sahibi, Arap ve Acem’in sultanlar   mekten  yiyemediğine  üzüldüğünü,
           sultanı, dünyada emirler sultanı, dünya   İbrahim’e söyler. İbrahim de beyin payını
           ve dinin yardımcısı, saadetli Emir Zey-  kapaklı bir kaba koymasını söyler. İbra-
           niddin  oğlu,  Merhum  Halil  oğlu   him bu kabı alarak Hicaz’a varır ve kadı-
           Mehmed-Allah  iktidar  günlerini  daim   nın beyinin yanına gider. Bey önce şaşırır
           eylesin-  sevabını  umarak  ilim  öğren-  ve  koyunlarını  sorar.  İbrahim  onların
           mekle  uğraşacak  bilgin  ve  öğrenciler   emniyette  olduğunu  söyledikten  sonra
           için, büyük şevval 835 (Haziran 1432)’te   kabı beye verir. Bey kabı alıp kapağını a-
           yaptırdı. Allah ondan lütuf ve ihsanıyla   çınca yemeğin üzerinden buhar çıktığını
           kabul buyursun.                     görür. İbrahim, beyin yanından ayrılarak
           Kitabesinden hareketle eserin H 835 (M   Kayseri’ye geri döner. Döndüğünde be-
           1432)  yılında  inşa  edilmiş  olduğu  ileri   yin hanımına olanları anlatır ancak kadın
           sürülebilir.                        inanmaz. Kadın olanlara ancak, eşi hac-
           Kaynakça: H. Edhem, Kayseri, (Göde), s. 30;   dan döndüğünde, kendisine güveç kabını
           Albert Gabriel, Monuments Turcs D’Anatolie,   verince  inanır.  Bu  olay,  çevrede  dilden
           C I,  Paris    1931;  Albert  Gabriel, Kayseri  Türk   dile anlatılarak yayılır. İbrahim’in bir er-
           Anıtları,  (çev.  Ahmet  Akif    Tütenk),  Ankara   miş olduğuna inanılır.
           1954, s. 24; A. Nazif, Mir’at (Palamutoğlu); Kara
           Mehmet  Ağazade  Kemaleddin,  Erciyes   Yine  Hacı  İbrahim  Devletli’ye  atfedilen
           Kayserisi ve Tarihine Bir Bakış, Kayseri 1934;   bir diğer anlatıda ise, İbrahim, sürüsünü
           Y.  Demircan  (Özırmak),  Tahrir  ve  Evkaf   otlatmaya çıktığında bir kaya gölgesinde
           Defterlerine  Göre  Kayseri  Vakıfları, Kayseri   uyuyakalır.  Bu  esnada  koyunlar  ırmağa
           Vakıflar Bölge Müdürlüğü Yayınları, Yayın No:   girer. Beye, koyunların ırmakta boğuldu-
           2,  Kayseri  1992;  Hamza  Gündoğdu,  Dulkadir
           Beyliği Mimarisi, Ankara 1985;      ğu haberini iletirler. Bey ırmak kenarına
                                 CELİL ARSLAN

          HAVA İKMAL BAKIM MERKEZİ (2.) bk.
          TAYYARE FABRİKASI

          HAVA ULAŞIMI bk. ULAŞIM VE
          HABERLEŞME

          HAVADAN KÖYÜ ŞEYH HACI İBRAHİM
          TEKKESİ
           Hacı İbrahim Devletli Menkıbesi
           Develi*  ilçesinin  Havadan  köyüne  bağlı
           olarak anlatılan menkıbedir. Menkıbeye
           göre İbrahim, bir beyin yanında çobanlık   Şeyh Hacı İbrahim Tekkesi genel görünümü (H. Akbaş)
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169