Page 166 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 166

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          HAV / 157 [1117]


           maktadır: Kayseri’de Deli Derviş; Elazığ’-  Kültüründe  Demirtaş  Dede  Kültü  Etrafında
           da Hasan Baba; Tunceli’de Munzur Ba-  Oluşan  Efsaneler”,  http://turkoloji.cu.edu.tr/
           ba; Sivas’ta Yüğrük Şahin; Niğde’de Yua-  HALK%20EDEBIYATI/17.php - 21.06.2012.
           nis;  Gaziantep’te  Gafur  Baba,  Memik                 BETÜL AYDOĞDU
           Dede ve Şeyh Bilecen; Erzurum’da Kara-  Yapı
           caoğlan ve ‘Zamanın Kutbu’; Kars’ta Ke-  Şeyh Hacı İbrahim Tekkesi veya Manzu-
           loğlan;  Bergama’da  Lokman  Dede;  To-  mesi, Develi’nin 40 km güneybatısındaki
           kat’ta  Halepli  bir  zengin;  Mudurnu’da   Havadan köyünün 1,5 km kuzeybatısında
           Fariğ  Emine;  Yozgat’ta  Şehzade  Ahmet   yer  alan  köyün  mezarlık  alanı  içinde
           Efendi;  Bursa’da  Helvacı  Baba;  Ağrı’da   “tekke salanı” diye tanımlanan mevkide
           Şeyh  Bekir;  Adıyaman’da  Üryan  Baba;   bulunmaktadır. Manzume, kuzeyden gü-
           Uşak’ta  gayrimüslim  bir  hizmetçi;   neye doğru meyilli bir arazi üzerine kaba
           Adana’da  Demirtaş  Dede  için  ve   yonu kesme taş kullanılarak inşa edilmiş-
           Vilâyetnâme’de  Hacı  Bektaş  Velî  için   tir. Eser üzerinde inşa tarihini gösterecek
           anlatılan  bu  efsanelerde,  genellikle  kah-  herhangi  bir  kitabe  yoktur.  Ancak  XV.
           raman,  sırrı  anlaşılınca  ölür.  Hacı  İbra-  yüzyıldan  kalmış  bazı  vakıf  kayıtlarında
           him Devletli söylencesi bu yönüyle fark-  tekkenin  adından  bahsedilmektedir.  Bu
           lılık göstermektedir.               kayıtlara rağmen, tekkeyi XV. yüzyıl ola-
           Kaynakça:  Fehmi  Anlaroğlu,  Dilden  Dile   rak kesin tarihleyemiyoruz. Sekizgen tür-
           Nesilden  Nesile  Anadolu  Efsaneleri,  Ankara   benin  kubbe  eteğindeki  ahşap  levhalar
           1968;  Pertev  Naili  Boratav,  “Ali  Rıza  Önder,
           Yaşayan Anadolu Efsaneleri “, Kayseri 1955, s.   üzerindeki boyalı naturalist çiçek demet-
           76  ,  Yeni  Erciyes  Yayınları,  (çev.    Bekir   leri,  yapının  XVIII.  yüzyılda  bir  tamirat
           Üstündağ,  hzl.  İsmail  Görkem,  Millî  Folklor   geçirdiğini göstermektedir. Kimi araştır-
           Dergisi,  S  33,  Bahar  1997,  s.  112-117;  Erhan   macılar  ise  yapının  bir  Selçuklu  yapısı
           Çapraz,  (Fahri  Bilge  Defterleri  Işığında)   olabileceğini ileri sürmektedir.
           Kayseri  ve  Yöresi  Halk  Şairleri,  Kayseri   Tekke; yedi cepheli bir avlunun ortasına
           2008;  Afif  Evren,  “Mekke’ye  Giden  Yuanis”,   yerleştirilen  sekizgen  gövdeli  kubbeyle
           Türk Folklor Araştırmaları, C IV, S 73, 1955, s.
           1165-1166;  Abdülbâki  Gölpınarlı,    Vilâyet-
           Nâme (Menâkıb-ı Hünkâr Hacı Bektâş-ı Velî),
           Ankara 1958; İsmail Görkem, Elazığ Efsaneleri
           (İnceleme-Metinler),  Elazığ  2006;  Ünver
           Günay,  Harun  Güngör,  Abdulvahap  Taştan,
           Huzeyfe Sayım, Ziyaret Fenomeni Üzerine Bir
           Din  Bilimi  Araştırması  -Kayseri  Örneği-,
           Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri 2001, s.
           43-44;  Cemil  Cahit  Güzelbey,  Gaziantep
           Evliyaları,  Gaziantep  1964;    M.  Fahreddin
           Kırzıoğlu,   “Pek   Doğruluğundan   Ermiş
           Hizmetkâr: Karsita Keloğlan Menkıbesi”, Türk
           Folklor  Araştırmaları,  C  VIII,  S  170,  Eylül
           1963,  s.  3164-3165;  Ali  Rıza  Önder,  Yaşayan
           Anadolu  Efsaneleri,  Kayseri  1955;Mehmet
           Önder,  Anadolu  Efsaneleri,  Ankara  1966;
           Saim Sakaoğlu,  101 Anadolu Efsanesi, İstanbul
           1976;  Saim  Sakaoğlu,  “Yılan  Kayası-Munzur
           Dağı”,  Türk  Folklor  Araştırmaları,  C  XIX,  S
           362,  Eylül  1979,  s.  8770;  Saim  Sakaoğlu,
           “Anadolu  Efsaneleri  İçin  Eski  Bir  Kaynak”,
           Efsane Araştırmaları, Konya 2009, s. 49-80;
           Ahmet  Adnan  Saygun,  Karacaoğlan  (Yeni
           Bilgiler-Bir Rivayet-Melodiler), Ankara 1952;
           Bilge   Seyidoğlu,  Erzurum   Efsaneleri
           (Erzurum’da  Belli  Yerlere  Bağlı  Olarak
           Derlenmiş Efsaneler Üzerinde Bir İnceleme),
           Ankara  1985;  Refiye  Şenesen,  “Adana  Halk   Şeyh Hacı İbrahim Tekkesi türbe (C. Arslan)
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171