Page 368 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 368

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           İST / 359 [1319]


           ti.  Şehrin, planlı gelişim uygulamaları ve
           İstasyon Caddesi’nin yapımı ile şehirden
           bu alana erişim güçlendirildi.
           Tren istasyonu yapıldığı dönemde, ulaşım
           işlevi dışında sunduğu yeni işlevlerle (loj-
           manlar, misafirhane, açık alan vb.) şehri
           de  etkileyen  modern  bir  yaşam  biçimi
           sunmaktaydı. Ana İstasyon Binası ile bir-
           likte, işletme şefliği binası, ambar binası,
           lokomotif bakım atölyesi, su depoları, re-
           vizörlük  binaları,  işçi  barakaları,  Şehit
           Nazım  İlkokulu  ve  istasyon  lojmanları,
           istasyon kompleksini oluşturmaktadır.
           İstasyon  binası,  tren  hattına  paralel  ko-  İstasyon binası-2010
           numlanmış,  dikdörtgen  biçiminde,  iki
           katlı, yığma bir yapıdır. Giriş bölümü tek   İSTİHDAM
           katlı, yanlardaki bölümler ise iki katlıdır.   Kayseri, 6.000 yıldır kesintisiz gelişmiş,
           Yapı, ortadaki giriş aksına göre simetrik   ticaret ve istihdamın önde gelen şehirleri
           biçimde planlanmış, orta bölümün yük-  arasına girmiştir. İpek Yolu’nun yanı sıra
           seltilmesiyle  simetri  vurgulanmıştır.  Gi-  hem  Sinop-Fırat  ulaşım  ve  ticaret  yolu
           rişteki  bekleme  salonunun  iki  yanında   hem  de  Fars  ticaret  yollarının  üzerinde
           gişeler,  hareket  memurluğu,  bagaj  gibi   bulunması  neticesinde,  ticaret  pek  çok
           hizmet birimleri ve yönetim yer almakta-  medeniyet  ve  kültürün  iletişiminde  ve
           dır.  Yapının  doğu  ve  batı  cephelerinin   etkileşiminde rol oynamış, şehri göç alan
           ortasında yer alan merdivenlerle üst kat-  bir  ticaret  merkezi  hâline  getirerek  MS
           taki lojmanlara ulaşım sağlamaktadır.  III. yüzyılda nüfus 400.000 kişi civarına
           Yapı,  pencere  oranları  ve  ritmi,    giriş   ulaşmıştır.
           mekânının  vurgusu,  yan  mekânların  si-  Tarih boyunca şehre hükmeden Hititler*,
           metrik kurgusu, iç mekânların netliği ve   Roma  İmparatorluğu,  kısa  süreliğine  de
           yapı  bütününe  hâkim  mimari  dil  nede-  olsa  Emevi  Halifeliği*,  Selçuklu  Devleti*
           niyle  Birinci  Ulusal  Mimarlık  Dönemi’-  ve Osmanlı Devleti*’nin ardından günü-
           nin anıtsal nitelikli gar yapılarındandır.  müzde  Türkiye  Cumhuriyeti’nin  önemli
           İstasyon kompleksinin korunması adına   ticaret  merkezleri  arasında  bulunan  ve
           ilk çalışmalar 2001 yılında beş adet loj-  yoğun göç alan bölgelerden biri olma ö-
           manın  tescili  ile  başlamış,  daha  sonra   zelliğini  sürdürmekte  olan  Kayseri’nin
           2006  yılında  istasyon  binası  tescillen-  üç  “Altın  Çağ”  yaşadığı  ileri  sürülebilir.
           miştir.  Kompleks  içinde  yer  alan  diğer   Bunlar;  MÖ  II.  bin  yılda  Asurlular*  ve
           yapıların tescili ise 2006 ve 2007 yılla-  Hititlerin  ticaretinde  söz  sahibi  olduğu
           rında yapılmıştır.                  yıllar,  MS  III.  ve  IV.  asırlarda  geçirdiği
           Kaynakça: “Kayseri Tren İstasyonu” , Doğal ve   yıllar ve 1178-1243 yılları arasında Selçuk-
           Kültürel  Varlıkları  Koruma  Envanteri,  (hzl.   lu  İmparatorluğu’na  ikinci  başkentlik
           Selma  Ünlüdil  ve    Filiz  Özyalçın),    Kayseri   yaptığı yıllar olarak gösterilebilir.
           Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel  Müdürlüğü,   Cumhuriyet  tarihinin  ilk  dönemlerinde
           2006;  F. Sönmez,   “Erken Cumhuriyet Dönemi
           İstasyon Yapılarından Bir Örnek: Kayseri  Tren   de  Sümer  Tekstil*  ve  Kayseri  Tayyare
           İstasyonu   ve   Lojmanları”,      Türkiye   Fabrikası* gibi devlet eliyle kurulmuş üre-
           Mimarlığında  Modernizmin  Yerel  Açılımları   tim tesisleriyle birlikte Kayseri gelişmeye
           III  Bildiri  Özetleri  ,  Docomomo  Türkiye   devam  etmiş,  1940’lı  yıllarda  ilk  Türk
           Çalışma  Grubu,  ERÜ    Mimarlık  Fakültesi,   malı uçak imal edilmiş, ne var ki 1950’li
           Kayseri 2007; İ.Tekeli, ve S. İlkin, Cumhuriyetin
           Harcı,  İstanbul  Bilgi  Üniversitesi  Yayınları,   yıllara  gelindiğinde  kamu  yatırımlarının
           İstanbul 2010; “Demir Yolu”, C 1 s. 432.   azalmasıyla beraber şehirdeki atılım sü-
                             FÜSUN KOCATÜRK    reci bir duraklama içine girmiştir. 1980’li
   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373