Page 365 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 365
[1316] 356 / İSL KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
rüntülü olarak tefsiri hedeflendi ve 2008 birliği) yetişip Cebecibaşı oldu. 1806’da
yılında tamamlandı. Görüntülü tefsir ile görevinden azledilip, 1807’de görevine
başlayan “Gerekçeli Meal” adı verilen iade edildi. İstanbul’da Koşuyolu’nda
Kur’an’ın Türkçe tercüme çalışması da defnedildi.
yukarıdaki projeyle eş zamanlı olarak yü- Kaynakça: M. Süreyya, SO , C III, s. 812.
2
rütüldü ve aynı tarihte tamamlandı. YAYIN KURULU
Bir gazetede yazdığı makale nedeniyle bir
yıl ve Ankara’da kapalı bir forumda sun- İSMAİL EFENDİ
duğu “Kürt Sorununa İslamî Çözüm” Müderris, Kayseri kadısı (Kayseri, ?– Di-
başlıklı tebliğinden dolayı bir buçuk yıl yarbakır, 1686). Küçük yaşta İstanbul’a
olmak üzere toplam iki buçuk yıllık Göl- gitti, tahsilini tamamladı. Şeyhülislam E-
cük Cezaevi’nde başlayan mahkûmiyeti- bu Said Efendi’ye mülâzım (stajyer) oldu.
ni, Ankara Yarıaçık Cezaevi’nde tamam- Müderrislik yaptı. Daha sonra kadılık
ladı. Cezaevinde Ignaz Goldziher’den yolunu seçti. Rumeli Kazaskerliğine bağlı
yaptığı tercüme nedeniyle 1997 yılında küçük yerleşim yerlerinde kadılık göre-
“Human Rights Watch Helmann- vinde bulundu. Hanya kazası mevleviye-
Hammet 1997” ödülünü aldı. tine (müderrisliğin üst sınıfı-vilayet kadı-
1992 yılında başlattığı Akabe Kültür ve lığı) atandı. Kayseri Kadılığına getirildi.
Eğitim Vakfı’ndaki sohbetlerine devam Manisa (1680-81) ve Diyarbakır (1685-
etmekte, Hilal TV’de de sohbetleri yayın- 86)’da kadılık yaptı.
lanmaktadır 2
İslami İlimler Akademisinde tefsir usulü Kaynakça: M. Süreyya, SO , C III, s. 818;
KYTSB , s. 339.
2
dersleri vermekte ve Anadolu’da Vakit YAYIN KURULU
gazetesinde köşe yazarlığı yapmaktadır.
Evli ve beş çocuk babasıdır. İSMAİL EFENDİ
Eserleri: Heyelan (1987); Yürek Devleti Naip (Kadı Vekili) (Kayseri, 1862– ?).
(1990); İmamlar ve Sultanlar (1990); Ka- Karamercanzade Musa Efendi’nin oğlu-
dının Özgürlüğü (1990); Ya-sîn (1991); dur. Hacıveled Mahallesi*’nde doğdu.
Adayış Risalesi (1992); Anadolu İslami Hüseyin Efendi Medresesi’nde okudu ve
Hareketleri (1991-1993); İman (1993);Ya- oradan icazet aldı (1904). Bünyan* kazası
hudileşme Temayülü (1994); Tavsiyeler Eytam (Yetimler Yurdu) Müdürlüğü yap-
I (1995); Divan (1996); Tavsiyeler II tı (1909). Sarıaslan naipliğine getirildi
(1998); Hac Risalesi (1998); Üç Muham- (1911). Ferâizden bahseden Arapça bir e-
med (2000); Ne Yapmalı-Nasıl seri ile aruz hakkında Türkçe üç eseri bi-
Yapmalı-Kiminle Yapmalı (2002); Sey- linmekteyse de tercümelerinin basılma-
rani (2002); Allah: Tanımak-Bilmek- dığı belirtilmektedir.
Anlamak (2002); Efendim (2008); Ha-
yat Kitabı Kur’an & Gerekçeli Meal Kaynakça: Albayrak, SDOU, C II, s. 256.
YAYIN KURULU
(2008); Kur’an Sûrelerinin Kimliği
(2011); Kur’an’a Göre Esma-i Hüsna İSMAİL EL-HEREVÎ
(2011). İslam Tefsir Ekolleri, ismi ile Ig-
naz Goldziher’in De Richtungen der İs- Âlim, Kayseri kadısı (Herat, ?– Kayseri,
lamichen Koranauslegung isimli eserini 1142). Hanefi hukukçusu el-Halvani’den
Arapça tercümesinden Türkçeye çevirdi (Ö 1060) ders aldı. Fahru’l-islam Pezde-
(1997). Ayrıca yazarın konferans, semi- vi’den de (Ö 1089) fıkıh usulü dersi aldı.
ner, hutbe ve konuşmalarından oluşan Bağdat, Basra, Hemedan ve Şam gibi
onlarca görüntülü eseri bulunmaktadır. birçok ilim merkezinde müderrislik yap-
YAYIN KURULU tı. Danişmendli* Devleti Hükümdarı Me-
lik Mehmed Gazi tarafından Kayseri’ye
İSMAİL AĞA davet edildi (1135-43). Melik Mehmed
Cebecibaşı (Kayseri, ?– İstanbul, 1809). Gazi, Cami-i Kebir’in (Ulu Camii*) kıble
Cebeci Ocağı’nda (Osmanlı ordusu zırhlı yönünde camiye bitişik olarak Melik