Page 228 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 228

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          KIZ / 219 [1661]


           men,  batı  duvarı  ise  kısmen  yıkılmıştır.
           Batıda  yıkılmadan  kalan  duvar  güneye
           doğru  yönelerek  dikdörtgen  sofanın
           sınırlarını  oluşturmaktadır.  Sofanın
           kuzey  duvarı  ortasında  hemen  eyvan
           açıklığının  yanında  bitişiğindeki  odaya
           açılan  kapı  geçişi  bulunmaktadır.  Sofa-
           nın kuzey yüzündeki bütün kaplama taş-
           ları sökülmüş, sadece bir tane tonoz kavi-
           sini  gösteren  taş  kalmıştır.  Köşkün  çatı
           duvarları  düzgün  olmayıp  duvar  kapla-
           malarının  soyulması,  çatı  sisteminin  de
           bozulmasına neden olmuştur. Çatıda yer
           yer  tamir  izleri  görülmektedir.  Bu   Kızılköşk’ün  günümüze ulaşan durumu (Özbek - Arslan, KTKVE, s. 709)
           bölümlerde  kireç  karışımlı  bir  toprak
           tabakası  vardır.  Buna  karşılık  asıl  örtü-  lardan  iki  tanesi  günümüze  gelememiş
           nün  toprak  olmadığı,  horasan  harçla   olmalıdır. Bunlar eyvanın önündeki sofa
           kaplı olduğu yer yer dökülen parçalardan   ile sofanın önündeki giriş mekânı olarak
           anlaşılmaktadır.  Köşkün  çevresinde  ve   düşündüğümüz  bölümdür.  Buna  göre
           çatısında  bol  miktarda  firuze  renkli   girişi batıdan olan köşkün, girişten son-
           küçük çini parçaları bulunmaktadır. Çatı,   raki  mekânı,  dağıtım  görevini  de  üstle-
           tonoz  sırtlarında  düzgün  bir  biçimde   nen  üzeri  çapraz  tonozla  örtülü  kareye
           teraslanmıştır. Teras toprağı içinde kireç   yakın bir odadır. Buradan doğudaki sofa-
           parçaları  ve  firuze  çini  parçaları  karışık   ya ve kuzeydeki odalara geçit veren birer
           bir  hâldedir.  Bu  durum  köşkün  çatısı   kapı bulunuyordu. Köşkün kuzey cephe-
           aktarılırken  zemindeki  dökülmüş  çini   si  boyunca  sıralanan  pencereler  eşsiz
           parçaları  bulunan  toprağın  kullanılmış   manzarayı  yakalamak  isterken  güney
           olduğunu göstermektedir. Yapı, süsleme   cephede sadece aydınlatma amacını taşı-
           bakımından  bugün  herhangi  bir  değer   yan  ve  sayısı  fazla  olmayan  pencereler
           taşımamaktadır. Ancak orijinalinde zen-  olması  gerekir.  Kızılköşk’ün  Selçuklu
           gin çini kaplamalarının olduğu, çevreden   mimarisi içindeki yerini değerlendirirken
           toplanılan  bol  miktardaki  firuze  renkli   Anadolu  Selçuklu  mimarisinde  köşk
           çini  parçalarından  anlaşılmaktadır.   mimarisinin genel özelliklerine göre bir
           Bunun dışında yapıda bazı taşçı işaretleri   tartışma  yapmakta  fayda  vardır.  Kızıl-
           de görülmektedir. Bu taşçı işaretleri Kay-  köşk neredeyse bütün özellikleriyle Ana-
           seri’deki  diğer  Selçuklu  yapılarıyla  ben-  dolu  Selçuklu  saray  ve  köşkleriyle  ben-
           zerlik   taşımakta,   özellikle   Çifte   zerlikler  taşımaktadır.  Özellikle  Kayseri
           Medrese*’deki  bazı  taşçı  işaretleriyle   çevresindeki  köşklerle  benzer  yönleri
           neredeyse  örtüşmektedir.  Ancak  taşçı   çok fazladır. Köşkü plan açısından değer-
           işaretleri  tarihlendirme  için  tek  başına   lendirdiğimizde de diğer Selçuklu köşk-
           yeterli bir unsur değildir. Elimizde bulu-  leriyle benzer nitelikler taşıdığını görüyo-
           nan bu bilgilerin ışığında Kızılköşk’ün bir   ruz.  Bilindiği  üzere  Anadolu  Selçuklu
           restitüsyon denemesini yapmamız müm-  mimarisinde  planı  yönlendiren  ana
           kündür. Buna göre köşk, kuzey batıdaki   unsur  avlu  ve  eyvan  olmuştur.  Köşkün
           mekânın, bugün yıkılmış bulunan pence-  planına baktığımızda doğudaki eyvan ve
           re  ve  batıya  doğru  devam  eden  duvarı,   önündeki sofa planı belirleyici bir unsur
           belirli  bir  mesafe  sonrasında  güneye   olmuştur.  Eyvanın  güneyindeki  oda  ve
           doğru yönelerek köşkün batı cephesinin   köşkün  diğer  unsurlarının  düzenlenme-
           sınırını  oluşturuyordu.  Yine  güney  cep-  sinden  eyvan  ve  sofanın  nitelikleri  hep
           hesinde  kotun  ani  düşüşler  göstermesi   göz önünde bulundurulmuştur. Eyvan ve
           bu  bölümde  yıkılmış  odaların  olamaya-  önündeki  sofanın  planı  şekillendirmesi-
           cağını ortaya koymaktadır. Bu durumda   ne karşılık, Anadolu Selçuklu mimarisin-
           köşkün ilk yapıldığı dönemdeki mekân-  de görülen simetrik plan düzenlemesinin
   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233