Page 268 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 268

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          KOY / 259 [1701]


           1575 (H 973-983) yıllarına ait olduğu anla-
           şılan bir mecmuanın 85. yaprağında kayıt-
           lı olduğunu belirtmiştir. Fahri Bilge, başka
           hiçbir yerde Koyun Abdal’a ait bir manzu-
           meye rastlanmadığını ifade ettikten sonra
           Kayseri’nin Bünyan ilçesine bağlı Akkışla
           köyündeki türbeye değinmiştir. Bilge, biz-
           zat buraya giderek köyde incelemeler yap-
           mıştır.  Bilge’nin  tespitlerine  göre  köyün
           tarihi en fazla 150 yıl öncesine kadar git-
           mektedir. Bilge tarafından, daha önceleri
           de bu mevkiye “Koyun Abdal” denildiğine
           işaret edilmiş, buradan da bu şahsın Türk-  Koyun Abdal’a ait olduğu tahmin edilen sonradan
           menler  arasında  önemli  bir  kişi  olduğu-  yapılı mezar  (S. B. Akbaş)
           nun anlaşılabileceği belirtilmiştir.
           Şaban Hacıpaşaoğlu, 1417 tarihinde Şeyh   ne Ait Araştırmaları”, Kayseri ve Yöresi Kültür,
           Bedreddin  İsyanı’nda  Bedreddin'in   Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni (12-13 Nisan
           müritlerinden  olan  Koyun  Abdal’ın   2001)/  Bildiriler,  C.  I,  Erciyes  Üniversitesi
           1420’de bu mevkiye gelerek tekke açtığı   Fen-Edebiyat  Fakültesi  Türk  Dili  ve  Edebiyatı
           bilgisini vermektedir.              Bölümü  Yayınları,  Kayseri  2001,  s.  323-332;
                                               Şaban  Hacıpaşaoğlu,  Her  Yönüyle  Bünyan,
           Türbesi  Bünyan’a  bağlı  Koyunabdal   Ankara 1993.
           Mahallesi'ndedir.  S.  Nüzhet  Ergun’un,                 BETÜL GÖRKEM
           Bektaşi  Şâirleri  ve  Nefesleri  eserinde
           Koyun  Abdal’ın  Divanı’ndan  naklettiği   KOYUN BABA SULTAN TEKKESİ
           şiirlerden:                        (TÜRBESİ)
                                               Kayseri’nin  batı  girişinde  Yılanlı  Dağı’-
           Seni Şâh’a gider derler
                                               nın  eteklerinde  bulunmaktadır.  Günü-
           Gel gitme güzel Kalender            müzde  çevresi  ve  bina  yenilenmiştir.
           Atan anan yüzün suyun
                                               Tekke  görünümlü  olmayıp  içinde  bir
           Terk itme güzel Kalender            sanduka  bulunmaktadır.  “Koyun  Baba”
           …………….
                                               olarak  adlandırılan  bu  türbe  hakkında
                                               elimizde fazla bilgi yoktur. Yeni bir türbe
           Sen Hacı Bektaş oğlusun
           Şu âleme dopdolusun                 binası  yapılarak  eskiden  bir  şey  bırakıl-
           Sen de bir erin oğlusun             mamıştır.  Bina  kapısındaki  levhada
                                               "İbrahim Sinancı" yazmaktadır. Mezar da
           Gel gitme güzel Kalender
                                               normalden  uzun  yapılmıştır.  Buradan
           Kuvvetli bir “hulûl” ve “tenâsûh” inancı
           gösteren diğer bir şiiri:


           Gel ey mü’min tevellâ Şâh’a eyle
           Teberrâ düşmen-i evlâda eyle
           Hudâ Kur’an içinde dedi bile
           Var imdi Cân ile bu mehdi söyle
           Hüseyin ibn-i Ali sırr-ı Hudâ’dır
           Habîb-i nûr-ı çeşm-i Mustafâ’dır.
           Kaynakça: Ahmet Yaşar Ocak, Osmanlı İmpa-
           ratorluğunda  Marjinal  Sûfîlik:  Kalenderîler
           (XIV-XVII.  Yüzyıllar),  TTK  Yayınları,  Ankara
           1999, s. 218; Fahri Bilge, “1527 Tarihindeki Bir
           İsyanı  Hatırlatan  Bir  Manzume:  Kalender
           Vak’ası ve Koyun Abdal”, Erciyes Halkevi Der-
           gisi,  S.  17,  Kayseri  1941,  s.  503-506;  İsmail
           Görkem, “Fahri Bilge ve Kayseri Halk Kültürü-  Koyun Baba Sultan Tekkesi’nin (Türbesi) yenilenmiş durumu
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273