Page 268 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 268
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ KOY / 259 [1701]
1575 (H 973-983) yıllarına ait olduğu anla-
şılan bir mecmuanın 85. yaprağında kayıt-
lı olduğunu belirtmiştir. Fahri Bilge, başka
hiçbir yerde Koyun Abdal’a ait bir manzu-
meye rastlanmadığını ifade ettikten sonra
Kayseri’nin Bünyan ilçesine bağlı Akkışla
köyündeki türbeye değinmiştir. Bilge, biz-
zat buraya giderek köyde incelemeler yap-
mıştır. Bilge’nin tespitlerine göre köyün
tarihi en fazla 150 yıl öncesine kadar git-
mektedir. Bilge tarafından, daha önceleri
de bu mevkiye “Koyun Abdal” denildiğine
işaret edilmiş, buradan da bu şahsın Türk- Koyun Abdal’a ait olduğu tahmin edilen sonradan
menler arasında önemli bir kişi olduğu- yapılı mezar (S. B. Akbaş)
nun anlaşılabileceği belirtilmiştir.
Şaban Hacıpaşaoğlu, 1417 tarihinde Şeyh ne Ait Araştırmaları”, Kayseri ve Yöresi Kültür,
Bedreddin İsyanı’nda Bedreddin'in Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni (12-13 Nisan
müritlerinden olan Koyun Abdal’ın 2001)/ Bildiriler, C. I, Erciyes Üniversitesi
1420’de bu mevkiye gelerek tekke açtığı Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı
bilgisini vermektedir. Bölümü Yayınları, Kayseri 2001, s. 323-332;
Şaban Hacıpaşaoğlu, Her Yönüyle Bünyan,
Türbesi Bünyan’a bağlı Koyunabdal Ankara 1993.
Mahallesi'ndedir. S. Nüzhet Ergun’un, BETÜL GÖRKEM
Bektaşi Şâirleri ve Nefesleri eserinde
Koyun Abdal’ın Divanı’ndan naklettiği KOYUN BABA SULTAN TEKKESİ
şiirlerden: (TÜRBESİ)
Kayseri’nin batı girişinde Yılanlı Dağı’-
Seni Şâh’a gider derler
nın eteklerinde bulunmaktadır. Günü-
Gel gitme güzel Kalender müzde çevresi ve bina yenilenmiştir.
Atan anan yüzün suyun
Tekke görünümlü olmayıp içinde bir
Terk itme güzel Kalender sanduka bulunmaktadır. “Koyun Baba”
…………….
olarak adlandırılan bu türbe hakkında
elimizde fazla bilgi yoktur. Yeni bir türbe
Sen Hacı Bektaş oğlusun
Şu âleme dopdolusun binası yapılarak eskiden bir şey bırakıl-
Sen de bir erin oğlusun mamıştır. Bina kapısındaki levhada
"İbrahim Sinancı" yazmaktadır. Mezar da
Gel gitme güzel Kalender
normalden uzun yapılmıştır. Buradan
Kuvvetli bir “hulûl” ve “tenâsûh” inancı
gösteren diğer bir şiiri:
Gel ey mü’min tevellâ Şâh’a eyle
Teberrâ düşmen-i evlâda eyle
Hudâ Kur’an içinde dedi bile
Var imdi Cân ile bu mehdi söyle
Hüseyin ibn-i Ali sırr-ı Hudâ’dır
Habîb-i nûr-ı çeşm-i Mustafâ’dır.
Kaynakça: Ahmet Yaşar Ocak, Osmanlı İmpa-
ratorluğunda Marjinal Sûfîlik: Kalenderîler
(XIV-XVII. Yüzyıllar), TTK Yayınları, Ankara
1999, s. 218; Fahri Bilge, “1527 Tarihindeki Bir
İsyanı Hatırlatan Bir Manzume: Kalender
Vak’ası ve Koyun Abdal”, Erciyes Halkevi Der-
gisi, S. 17, Kayseri 1941, s. 503-506; İsmail
Görkem, “Fahri Bilge ve Kayseri Halk Kültürü- Koyun Baba Sultan Tekkesi’nin (Türbesi) yenilenmiş durumu