Page 27 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 27
[1458] 18 / KAV KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
KAVGACIZADE OSMAN USTAOĞLU bk. özelliklerini ve Kayseri tezene tavrını
USTAOĞLU, OSMAN birçok sanatçıya, konservatuvar öğrenci-
lerine öğretti. 1990’lı yıllarda bir süre
KAVUKÇUZADE HACI NİYAZİ EFENDİ sanat faaliyetlerine ara verdi. Repertuva-
Müftü, imam-hatip (Kayseri,?- 1834?). rında bulunan bazı Kayseri türkülerini
Doğum tarihi bilinmemektedir. Lakabın- Şaban Uyan derledi. Bu türküler içinde
dan “Kavukçuzade” ailesine mensup aslı olduğunu iddia ettiği Gesi Bağları
olduğu anlaşılmaktadır. Mahalle mektebi türküsünün farklı bir versiyonu da vardır.
ve medrese tahsilinden sonra müderris Eserlerinden bir diğeri de kendisine ait
olmaya hak kazanmıştır. Hacı Bekir olan Varın da Bakın Sandığında Nesi
Paşa’nın Kayseri mutasarrıfı olduğu Var türküsüdür.
dönemde, 1818 senesinde Hükûmet Dai- Kaynakça: Mehmet Kınık, Kayseri’de Halk
resi Camii’ni yaptırmış, imam-hatipliğini Müziği ve Kayseri Türküleri, Ankara 2011, s.
Niyazi Efendi’ye vermiştir. Müftü Hisar- 71; Çınar, Musiki yolcuları s. 95.
cıklızade Mustafa Efendi*’nin yaşlanması YAYIN KURULU
nedeniyle ilk defa 1820 tarihinde müftü
oldu. 1827 yılında Kayseri müftülüğüne KAVUNCU, OSMAN FEVZİ
Hisarcıklızade Salim Efendi* atanmış Belediye başkanı, Kayseri milletvekili
ancak Kavukçuzade 1832 yılı Recep ayın- (Kayseri, 1918-Kayseri, 11 Kasım 1966).
da ikinci defa müftü olmuştur. Yerine Tacıkızıl Mahallesi*’nde doğdu. Babası
tekrar Hisarcıklızade Salim Efendi’nin Sadık Efendi Hoca’nın oğlu Murat Efen-
atanması bu konuda bir rekâbet yaşandı- di, annesi ise Akçakayalızade Esad Bey’in
ğı ihtimalini göstermektedir. kızı Ulviye Hanım’dır. Bedenî açıdan
Hacca gittiği, “Hacı Niyazi” lakabından oldukça ufak tefek görünümlü olan
anlaşılmaktadır. 1834 tarihli Temettuat Kavuncu, ömrü boyunca 45-50 kilo ağır-
Defteri kayıtlarına baktığımızda, Gülük lığında olmuş ve çocukluğunda geçirdiği
Mahallesi’nde ikamet etmektedir. Ayrıca hastalık nedeniyle de sağlık açısından
Osman Kavuncu bu kayıt, o tarihte yaşadığını gösterir. Bu hiçbir zaman yeterince iyileşememiştir.
(V. Altınkaya Arşivi) yüzden, kaynaklarda ölüm tarihi olarak Eğitiminin ilk üç yılını Terakki Mektebin-
verilen 1821 tarihi yanlış olmalıdır. Bu de, dört ve beşinci sınıfları ise İnönü
durumda 1834 yılı sonrasında vefat İlkokulunda okudu. Orta eğitimini
etmiştir. Kavukçuzade Hacı Niyazi Efen- tamamladıktan sonra liseyi Kayseri Lise-
di, Gözübüyükzade İbrahim Efendi*’nin sinde bitirdi (1935). İstanbul Yüksek İkti-
(Ö. 1837) çağdaşlarındandır. sat ve Ticaret Okulundan mezun oldu.
Kaynakça: A. Nazif, Meşâhir (Diriöz’ler) , s. Kayseri’ye dönüşünde Kayseri Tayyare
58, 112; A. Nazif, Mir’ât (Palamutoğlu), s. 32, Fabrikası'nda muhasebe şefi olarak göre-
170–171; Satoğlu, Ansiklopedi, s. 218; Güven, ve başladı.
Kayseri’de Mecmualar, s. LXXVI; Kayseri Sosyal meselelere olan ilgisiyle Tek Parti
Temettuât Defteri I, hzl. İsmet Demir, 2. baskı,
Kayseri 1998, s. 266. Dönemi’nin baskılarıyla mücadele
MUSTAFA IŞIK düşüncesi onu Uçak Fabrikası’ndan istifa
KAVUNCU, MURAT edip Doğruyol* gazetesini çıkartmaya
Bağlama sanatçısı ( Kayseri, 1939-Kayse- yöneltti. Gazetesinde Kayseri’deki bir
ri, 2001). Amcası Osman Kavuncu*’nun stokçu-vurguncu çetesini tespit edip
bağlamasını çalarak musikiye başladı. ortaya çıkardı ve hırsızları valinin, onu da
Emmi* ve Osman Kavuncu onun bağla- İçişleri Bakanı'nın, İçişleri Bakanı'nı da
ma çalmasına yardımcı olmuşlardır. Başbakan Şükrü Saraçoğlu’nun korudu-
1958 yılında genç bir delikanlıyken Kay- ğunu söyledi. Hatta bizzat Başbakan’ın
seri tavrı ile çok güzel bağlama çalmaya huzuruna çıktı ve iddialarını yineledi.
başladı. Bu yıllarda rahmetli Emmi’nin Başbakan Saraçoğlu’nun, “Sayın Kavun-
tüm repertuvarını banda alarak onu taklit cu, bu söylediklerinizi ispat edip altına da
etti. Belediye konservatuvarının kurul- imzanızı atar mısınız?” diye sorması üze-
masında ve sonrasında büyük emeği rine, “Ne imzası beyefendi, kalıbımızı
A. Murat Kavuncu
(M. Kınık Arşivi) geçti. Burada Kayseri türkülerinin asıl basarız.” diye cevap verdiği söylenir.