Page 153 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 153

Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi  153

                Cumhuriyet Meydanı’ndaki çözülmesi gereken sorunların büyüklüğü, tarihi
            süreçte oluşan fiziksel engellerin aşılmazlığı ve bu alanın kent yaşamındaki öne-
            mi ve değiştirilmesi mümkün olmayan eşikler, planlama girişimlerini sonuçsuz
            bırakmaktaydı.
                Bununla birlikte planlanması ve düzenlenmesi kaçınılmaz bir kent meydanı
            ve çözülmesi zorunlu sorunlar orta yerde varlığını sürdürmekteydi. Büyükşehir
            Belediyesini endişelendiren önemli hususlar, yapılacak bir mimarlık yarışmasın-
            da ortaya çıkacak projenin gerek kent yaşamı açısından, gerekse fiziksel çevre
            açısından uygulanamaması sonucu Cumhuriyet Meydanı için planlanan düzenle-
            melerin tamamen suya düşmesi idi.

                Çünkü zaman zaman Cumhuriyet Meydanı’nın şehrin genel konumundaki
            yeri yeterince anlaşılamadığından, bu alandaki trafik akışının kesilmesi ve Cum-
            huriyet  Meydanı’na  araç  sokulmaması  yönünde  ağırlık  kazanan  fikirlere  rast-
            lanmaktaydı.  Böyle  bir  meydan  projesinin  bugünün  Kayserisi’nde  uygulanma
            imkânı yoktu. 2001 yılında Hunat yaya alt geçidinin yapımı sırasında 4 ay süre
            ile Cumhuriyet Meydanı’nın Talas Caddesi girişindeki motorlu araç trafiğinin
            kesilmesinden dolayı şehrin ekonomik ve sosyal hayatında önemli problemler
            meydana gelmiş, inşaatın derhal tamamlanarak Cumhuriyet Meydanı’na girişin
            açılması için belediye üzerinde yoğun baskılar oluşmuştu.
                Yapılacak olan projenin bir diğer uygulanabilirlik problemi ise, Cumhuriyet
            Meydanındaki araç trafiğinin yeraltına alınması ile ilgili idi. Bu görüşün önünde
            de çok önemli fiziki engeller vardı. Cumhuriyet Meydanı’nın altındaki yer altı
            çarşısında 200 adet dükkân ve bu dükkânların şehir ekonomisindeki etkileri göz
            ardı edilemezdi. Ayrıca daha öncede sözü edilmiş olan iç kale surlarının kuze-
            yindeki Sahabiye Medresesi ve Ok Burcu istikametinde devam ederek Dizdar
            Kapısı’nda tamamlandığı bilenen kuzey dış surlarının temel kalıntılarından dola-
            yı Cumhuriyet Meydanı’nın altında kapsamlı şekilde araç alt geçitleri yapılması
            mümkün değildi.
                2004 yılından itibaren Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Cumhuriyet Meydanı’nın
            planlanması amacıyla sınırlı bir proje yarışması yapmaya karar verdi.
                Bu maksatla Cumhuriyet Meydanı ile ilgili proje geliştirme yeterliliğine sa-
            hip olduğu düşünülen Kayseri’den Toprak Mimarlık Ofisi, Lifos Mimarlık Ofisi
            ve Dama Mimarlık Ofisi ile Ankara’dan Kaba Mimarlık Ofisinden Cumhuriyet
            Meydanı için proje hazırlaması istendi. Sözü edilen 4 mimarlık bürosunun hazır-
            lamış oldukları ilk çalışmalar Büyükşehir Belediyesi Meclis salonunda, meslek
            örgütleri, sivil toplum örgütleri Kayseri’deki tüm kurum ve kuruluşların yetkili-
            lerinin katıldığı bir toplantıda hazırlayıcılar tarafından katılımcılara sunuldu. İlgi-
            lilerin hazırlanan projelerle ilgili değerlendirme ve eleştirileri alındı. Hazırlanan
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158