Page 28 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 1
P. 28

30 / ADA                            KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹

                                                                            uy gu la ma la r›n dan bel li bir k›s m›, za man -
                                                                            la  iş lev sel li ği ni  ve  öne mi ni  yi tir miş  bu -
                                                                            lun mak ta d›r.  Bu na  kar ş› l›k,  H› d› rel lez
                                                                            kut la ma la r› na son y›l lar da ar tan il gi, Sey -
                                                                            yid Bur ha ned din Tür be si ve De ve li mer -
                                                                            ke zin de ki tür be le rin sü rek li zi ya ret edil -
                                                                            me si bu ra la r›n öne mi ni ar t›r m›ş t›r. Özel -
                                                                            lik le Sey yid Bur ha ned din Tür be si, baş ka
                                                                            amaç lar la  ya p› lan  zi ya ret le rin  d› ş›n da,
                                                                            son y›l lar da ev len me ve sün net dü ğün le ri
                                                                            ve si le  siy le  dü zen le nen  me ra sim ler  için
                                                                            de önem li bir mer kez hâ li ne dö nüş müş -
                                                                            tür. Bu nun ya n› s› ra, Mi mar si nan Ka sa -
                                                                            ba s›’n da her y›l Haziran ay›n da dü zen le -
                                                                            nen ‘Ev li ya lar Gü nü’ kut la ma la r› da fark -
                                                                            l› çev re ler den in san la r› zi ya ret yer le ri ne
                                                                            çe ke bil mek te dir. Ge nel de “Halk ‹s la m›”
                           Mimarsinan Kasabasıʼnda düzenlenen Evliyalar Günü
                           (Efkan-Sinan)                                    ola rak  da  kav ra m sal laş t› r› lan  ve  bi rin -
                                                                            cil/tö ren sel iliş ki ler için bel li öl çü de at›f
                                       sal, ay n› za man da bir an lam kay na ğ› ve  nok ta s› oluş tu ran bu çe şit din sel tec rü be,
                                       kim lik gös ter ge si ola rak da iş lev gö rür ve  bir ta raf tan ge le nek sel ‹s lam’›n de ğer ve
                                       bu yö nüy le ki şi sel ve top lum sal gü ven lik  norm la r›y la uyum lu la ş›r ken, di ğer ta raf -
                                       alan la r› n› be lir ler.            tan Kay se ri’de pek çok ör ne ği ne rast la d› -
                                       Kay se ri,  öte den  be ri  di nî  ya şa y›ş  ba k› -  ğ› m›z  ga zi/ve lî  tip le me si nin  ve  bu nun
                                       m›n dan  ol duk ça  zen gin  ve  ha re ket li  bir  tür be, tek ke ve kut sal me kân lar da so mut -
                                       çev re  ola rak  ken di ni  gös ter miş tir.  Bu  laş m›ş mo tif le riy le bü tün leş mek te dir. Ni -
                                       zen gin lik  ve  çe şit li li ği,  di nî  ya şa y› ş›n  te kim  gü nü müz de  tür be,  ya t›r  ve  de de
                                       önem li  bir  bo yu tu nu  oluş tu ran  zi ya ret  me za r› gi bi me kân lar da ve taş, ka ya ve ya
                                       inan c›  ve  uy gu la ma la r›  ko nu sun da  da  ağaç  gi bi  ob je le re  yö ne lik  ya p› lan  di lek
                                       gör mek müm kün dür. Ge rek ta ri hî şah si -  ve adak uy gu la ma la r›n da “ön ce Al lah’tan
                                       yet ler  ge rek se  de  kut sa l›n  or ta ya  ç› k›ş  son ra bu ra da ki zat tan is ti yo rum” şek lin -
                                       alan la r› n› teş kil eden ağaç, taş, ka ya ve su  de ki  ifa de ler le  in san la r›n,  hem  ‹s la mi
                                       kay nak la r› n›n  zi ya re te  ko nu  ol ma s›,  bu  inanç la ra bağ l› kal ma, hem de adak ni ye -
                                       yer le ri zi ya ret amaç la r› ve zi ya ret bi çim -  tiy le ağaç ve tür be le re ça put bağ la ma; su,
                                       le ri  aç› s›n dan  ol duk ça  zen gin  k›l mak ta -  taş, ağaç kül tü gi bi es ki Türk inanç la r› na
                                       d›r. Adak ve zi ya ret uy gu la ma s› ev ren sel  ka dar uza nan ge le nek sel uy gu la ma la r› n›
                                       bir  ol gu dur.  Zi ya ret  gi bi  bü yük  öl çü de  bel li öl çü ler de de vam et tir me yo lu na git -
                                       ay n› ya p› için de yer alan adak inan c› ve  tik le ri gö rül mek te dir.
                                       dav ra n› ş› da yay g›n bir ni te lik ta ş› mak ta -  Kay se ri ve çev re sin de 106 ci va r›n da tür -
                                       d›r.  Ku rak  za man lar da  yağ mur  yağ ma s›  be, tek ke, ya t›r ve de de me za r›; 40 adet
                                       için ya p› lan tö ren ler de ço cuk lar ta ra f›n -  ağaç, taş, ka ya, te pe ve kut sal sa y› lan yak -
                                       dan  top la nan  yi ye cek ler le  pi şi ri len  ye -  la ş›k 10 su kay na ğ› bu lun mak ta d›r. Bu zi -
                                       mek  (adak  aş›);  bir  di le ğin  ka bu lü  ve ya  ya ret me kân la r›n dan bir k›s m› bel li tür -
                                       mey da na gel me sin den kor ku lan bir fe la -  den amaç lar için zi ya ret edi lir ken, bir çok
                                       ke tin yak laş ma s› hâ lin de Al lah r› za s› için  yer de çe şit li amaç la ra yö ne lik zi ya ret le re
                                       ke si len  kur ban  (adak  kur ba n›);  do ğum,  ko nu ol mak ta d›r. Ge nel lik le Türk dün ya -
                                       ev len me, ev, iş sa hi bi ol ma gi bi di lek le rin  s›n da  adak,  tür be  ve  zi ya ret  din dar l› ğ›
                                       ger çek leş me si ha lin de şük ran ifa de si ola -  ola rak bi li nen bu uy gu la ma lar, baş ta has -
                                       rak  oku tu lan  mev lit  (adak  mev li di)  gi bi  ta l›k lar dan kur tul ma ve şi fa bul ma ya yö -
                                       uy gu la ma lar dan  ba z› la r›,  özel lik le  k›r sal  ne lik ol mak üze re bir çok di lek, is tek ve
                                       böl ge ler de ki tür be ve bu na bağ l› zi ya ret  ih ti yaç lar la  il gi li  amaç la r›  kap sa mak ta -
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33