Page 115 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 115
[586] 106 / EĞİ KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
Harf İnkılabı’dır. Nitekim yıllardır tartışı-
lan bu konuya son nokta konulmuş ve 8
Temmuz 1928 yılında Harf İnkılabı açık-
lanmıştır. Atatürk yeni alfabeyi tanıtmak
amacıyla yurt gezisine çıkmış ve Kayseri-
’de de erkek ve hanımlara kara tahta ba-
şında ders vermiş, halkla bu konuda bilgi
alışverişinde bulunmuştur.
Okuma yazma oranının % 6 olduğu ülke-
mizde, yeni alfabeye geçildikten sonra
geniş kitlelere okuma yazma öğretmek ve
okuma yazma oranını artırmak amacıyla
1 Ocak 1929 tarihinde Millet Mektepleri /
Halk Mektepleri kuruldu. 14–24 yaş gru-
Atatürk ve İnönü Kayseri Cumhuriyet Halk Fırkası binası önünde halka yeni
harfleri öğretirken (20 Eylül 1928) bundakiler Halk Mekteplerine yazıldı.
1924’te bu mekteplerde yeniden açılan
Cumhuriyet Döneminde Eğitim ve Öğretim
Okuryazarlık Oranları Türk Ocağı, 1931’de kapatılıp tüm yurtta
1926-1927 6,26 Türk eğitim tarihindeki en büyük gelişim olduğu gibi Kayseri’de de Halkevi* açıldı
ve değişim, şüphesiz Atatürk’ün önderli-
1933-1935 12,8 (24 Haziran 1932). Her iki kültür ocağı da
1980 63,38 ğinde kültürel alanda yapılan bir dizi ye- Millet Mekteplerine önem ve destek ver-
nilikle başladı. Bu gelişmeler Kayseri’de
1985 79,17 de görüldü. İptidaiye ve sıbyan mekteple- miştir. Her iki kurum da köy gezileri dü-
1990 82,52 zenleyerek okuma alışkanlığı kazandır-
ri ilkokula, rüştiyeler ortaokula, idadiler
2000 91,36 de liseye çevrildi. maya çalışmış, değişik kurslar düzenle-
2003 93,69 Önce öğretmen konusu ele alındı. Med- miş ve eğitici konferanslar vermiş ve
2004 93,69 reselerde müderrisler görevlerine devam verdirmiştir. Halkın eğitim ve öğretim
2005 93,87 ederken, iptidaiyelerde Dârülmuallimîn yoluyla aydınlanmasına çalışmışlardır.
2006 93,94 Halkevleri 1952 yılında kapatılmışsa da
mezunu öğretmenler görev almışlardı.
2007 94,06 Müderris olup da öğretmen olmak iste- 1960’da yeniden açılmıştır. İlimizin son
2008 94,11 yıllardaki okuryazarlık oranı:
yenler, Kayseri İdadisinde açılan sınava
girerek yeterlik belgesi aldıktan sonra bu
okullarda görevlendirildi. Okullar geliş- Okullar
tikçe öğretmen ihtiyacı da arttı. Bunun İlköğretim: Kayseri’de ilkokulların gelişimi
için Zincidere’de altı yıl sürecek Zincide- ve kırsal kesimlere yayılması Cumhuriyet
re Köy Muallim Mektebi (1926), İncesu’- döneminde olmuştur. 1923 yılında Kay-
da Seyyar Köy Muallim Mektebi* (1930), seri’de 81 ilkokul vardı. İlkokul sayısı ba-
Pınarbaşı’na bağlı Sıradan Köyü’nde Ge- kımından 20. il durumundaydı. 1926–
çici Öğretmen Mektebi, merkezde de 1927 öğretim yılında Kayseri’de Ahmet
Gazi Paşa Mektebi* adında öğretmen Paşa, Cumhuriyet (Darü’l-Edep), Gazi
okulları açılarak merkez ve köy okulları- Paşa (Darü’l-İrfan), Gülük (açılamamış
na öğretmen yetiştirilmeye çalışıldı. Da- ve Gesi ile birleştirilmiştir), Hacı Kılıç,
ha sonra 1939’da Pazarören Köy Enstitü- Hacı Mansur, Hasinli, Hunat, İnönü, İs-
sü ile Kayseri Merkez’de öğretmen okulu tiklal, Kurşunlu, Lale, Peşeker, Safa, Sa-
açıldı. karya, Tacettin/Etiler, Terakki gibi top-
1922’de Yunanlılar Polatlı’ya kadar gelin- lam 17 okulda, 62 öğretmen, 55 sınıfta,
ce, orada görev yapan öğretmenler Kay- 2970 öğrenciye hizmet vermekteydi. Gö-
seri’ye gönderildi. rülüyor ki dört yıl gibi kısa bir sürede
Cumhuriyet’in ilanından sonra 1924 yı- okul sayısında 12, öğretmen sayısında 46,
lında Tevhid-i Tedrisat Kanunu çıkarıldı öğrenci sayısında 2550 artış sağlanmış
ve eğitimde birlik sağlandı. Çağdaşlaşma oluyor. Buna rağmen okur yazar oranı
yolunda kültürel çalışmalar arttı. Bunlar ise: % 6,262’dir.
içerisinde en önemli kültürel çalışma, 1933-1935 yılları arasında Hacı Mansur,