Page 115 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 115

[586] 106 / EĞİ                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         Harf İnkılabı’dır. Nitekim yıllardır tartışı-
                                                                         lan bu konuya son nokta konulmuş ve 8
                                                                         Temmuz 1928 yılında Harf İnkılabı açık-
                                                                         lanmıştır. Atatürk yeni alfabeyi tanıtmak
                                                                         amacıyla yurt gezisine çıkmış ve Kayseri-
                                                                         ’de de erkek ve hanımlara kara tahta ba-
                                                                         şında ders vermiş, halkla bu konuda bilgi
                                                                         alışverişinde bulunmuştur.
                                                                         Okuma yazma oranının % 6 olduğu ülke-
                                                                         mizde,  yeni  alfabeye  geçildikten  sonra
                                                                         geniş kitlelere okuma yazma öğretmek ve
                                                                         okuma yazma oranını artırmak amacıyla
                                                                         1 Ocak 1929 tarihinde Millet Mektepleri /
                                                                         Halk Mektepleri kuruldu. 14–24 yaş gru-
         Atatürk ve İnönü Kayseri Cumhuriyet Halk Fırkası binası önünde halka yeni
         harfleri öğretirken (20 Eylül 1928)                             bundakiler  Halk  Mekteplerine  yazıldı.
                                                                         1924’te  bu  mekteplerde  yeniden  açılan
                                    Cumhuriyet Döneminde Eğitim ve Öğretim
           Okuryazarlık Oranları                                         Türk Ocağı, 1931’de kapatılıp tüm yurtta
           1926-1927  6,26          Türk eğitim tarihindeki en büyük gelişim   olduğu gibi Kayseri’de de Halkevi* açıldı
                                    ve değişim, şüphesiz Atatürk’ün önderli-
           1933-1935  12,8                                               (24 Haziran 1932). Her iki kültür ocağı da
           1980       63,38         ğinde kültürel alanda yapılan bir dizi ye-  Millet Mekteplerine önem ve destek ver-
                                    nilikle başladı. Bu gelişmeler Kayseri’de
           1985       79,17         de görüldü. İptidaiye ve sıbyan mekteple-  miştir. Her iki kurum da köy gezileri dü-
           1990       82,52                                              zenleyerek  okuma  alışkanlığı  kazandır-
                                    ri ilkokula, rüştiyeler ortaokula, idadiler
           2000       91,36         de liseye çevrildi.                  maya  çalışmış,  değişik  kurslar  düzenle-
           2003       93,69         Önce öğretmen konusu ele alındı. Med-  miş  ve  eğitici  konferanslar  vermiş  ve
           2004       93,69         reselerde müderrisler görevlerine devam   verdirmiştir.  Halkın  eğitim  ve  öğretim
           2005       93,87         ederken,  iptidaiyelerde  Dârülmuallimîn   yoluyla  aydınlanmasına  çalışmışlardır.
           2006       93,94                                              Halkevleri  1952  yılında  kapatılmışsa  da
                                    mezunu  öğretmenler  görev  almışlardı.
           2007       94,06         Müderris olup da öğretmen olmak iste-  1960’da yeniden açılmıştır. İlimizin son
           2008       94,11                                              yıllardaki okuryazarlık oranı:
                                    yenler,  Kayseri  İdadisinde  açılan  sınava
                                    girerek yeterlik belgesi aldıktan sonra bu
                                    okullarda  görevlendirildi.  Okullar  geliş-  Okullar
                                    tikçe  öğretmen  ihtiyacı  da  arttı.  Bunun   İlköğretim: Kayseri’de ilkokulların gelişimi
                                    için Zincidere’de altı yıl sürecek Zincide-  ve kırsal kesimlere yayılması Cumhuriyet
                                    re Köy Muallim Mektebi (1926), İncesu’-  döneminde olmuştur. 1923 yılında Kay-
                                    da Seyyar Köy Muallim Mektebi* (1930),   seri’de 81 ilkokul vardı. İlkokul sayısı ba-
                                    Pınarbaşı’na bağlı Sıradan Köyü’nde Ge-  kımından  20.  il  durumundaydı.  1926–
                                    çici  Öğretmen  Mektebi,  merkezde  de   1927  öğretim  yılında  Kayseri’de  Ahmet
                                    Gazi  Paşa  Mektebi*  adında  öğretmen   Paşa,  Cumhuriyet  (Darü’l-Edep),  Gazi
                                    okulları açılarak merkez ve köy okulları-  Paşa  (Darü’l-İrfan),  Gülük  (açılamamış
                                    na öğretmen yetiştirilmeye çalışıldı. Da-  ve  Gesi  ile  birleştirilmiştir),  Hacı  Kılıç,
                                    ha sonra 1939’da Pazarören Köy Enstitü-  Hacı Mansur, Hasinli, Hunat, İnönü, İs-
                                    sü ile Kayseri Merkez’de öğretmen okulu   tiklal, Kurşunlu, Lale, Peşeker, Safa, Sa-
                                    açıldı.                              karya,  Tacettin/Etiler,  Terakki  gibi  top-
                                    1922’de Yunanlılar Polatlı’ya kadar gelin-  lam  17  okulda,  62  öğretmen,  55  sınıfta,
                                    ce, orada görev yapan öğretmenler Kay-  2970 öğrenciye hizmet vermekteydi. Gö-
                                    seri’ye gönderildi.                  rülüyor  ki  dört  yıl  gibi  kısa  bir  sürede
                                    Cumhuriyet’in  ilanından  sonra  1924  yı-  okul sayısında 12, öğretmen sayısında 46,
                                    lında Tevhid-i Tedrisat Kanunu çıkarıldı   öğrenci  sayısında  2550  artış  sağlanmış
                                    ve eğitimde birlik sağlandı. Çağdaşlaşma   oluyor.  Buna  rağmen  okur  yazar  oranı
                                    yolunda kültürel çalışmalar arttı. Bunlar   ise: % 6,262’dir.
                                    içerisinde  en  önemli  kültürel  çalışma,   1933-1935 yılları arasında Hacı Mansur,
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120