Page 147 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 147
[618] 138 / ELD KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
ilmî dergi ve gazetelerde yayımladı. Kay- Alâeddin Keykubad*’a nispet edilmiştir.
seri’deki mahallî gazetelerde “Çivi Yazı- Cuveynî, İbn Bîbî’ye Rum ülkesinin fet-
ları” ve “Hayatımızın Kıyısından” başlıklı hinden başlayarak Anadolu Selçukluları-
köşelerde günlük yazıları yayımlandı. nın tarihini yazmasını emretmiştir. O ise
Mahallî televizyonlarda bugüne kadar önceki olayları araştırma imkânı bula-
“Kitap Dünyasında Yeni Yayınlar”, “Ha- madığından, eserini II. Kılıç Arslan’ın
yatımızın Kıyısından”, “Satır Arası”, oğlu Gıyâseddin Keyhüsrev*’in veliaht
“Dağlar ve Bağlar”, “Yörelerimiz Kültü- tayininden ve kısa bir süre sonra ölü-
rümüz” ve “Kütüphaneli Evlerimiz” münden (1192) itibaren başlatmıştır. İbn
isimli programları hazırlayarak sundu. Bîbî’nin en çok üzerinde durduğu Ana-
Kayseri Bölgesinde millî voleybol, kayak, dolu Selçuklu hükümdarı I. Alâeddin
boks ve hentbol hakemi olarak Türk spo- Keykubad,* bahsettiği en son hükümdar
runa 17 yıl boyunca hizmet etti. ise Gıyâseddin Mes’ûd b. Keyhüsrev
Eserleri: Hayatımızın Kıyısından (1280–1284)’dir. Müellifin en son bah-
(1991); Şu Bizim Persenk Persek Kapı- settiği olay ise II. Gıyâseddin Mes’ûd’un
kaya (2006); 1990’lı Yıllardan Günü- Kırım’dan Sinop’a gelişi ve 1280 kışında
müze Ne Değişti Neler Değişmedi? Abaka Han’ın yanına gidişidir. Eserin
(2007); 1844 ve 1872 Kayıtlarında Per- orijinal nüshası Ayasofya Kütüphanesin-
senk (Kapıkaya) (2007) de 2985 numarada kayıtlıdır. 744 sayfa-
YAYIN KURULU
lık eserin 263 sayfası I. Alâeddin Keyku-
EL-EVÂMİRÜ’L-ALÂ’İYYE Fİ’L-UMÛRİ’L- bad dönemine aittir. Bu orijinal nüsha-
ALÂ’İYYE (SELÇUKNÂME) dan başka 15. yüzyılda kimliği bilinme-
İbn Bîbî ismiyle bilinen el-Hüseyin b. yen biri tarafından kaleme alınan
Muhammed b. Ali el-Ca’ferî er-Rugadî Muhtasar’ı; Osmanlı hükümdarlarından
tarafından Farsça olarak yazılan eserdir. II. Murad döneminde Yazıcızade Ali ta-
Anadolu Selçukluları dönemindeki si- rafından yazılan Tevârih-i âl-i Selçuk
yasî ve sosyo-kültürel gelişmeleri takip veya Oğuznâme bulunmaktadır.
edebilmek için en önemli kaynaktır. Kaynakça: Herbert W. Duda, “İbn Bîbî’nin
Eserde verilen bilgiler dışında, yazar Selçuk Tarihi”, Şarkiyat Mecmûası, (İstanbul
hakkında fazla malumat bulunmamakta- 1958), S. 1; İbn Bîbî, El-Evâmirü’l-Alâ’iyye fî’l-
Umûri’l-Alâ’iyye (Selçuk-Nâme), Haz. Mürsel
Selçuknâme kapağı dır. Babası, Kurh-ı Sorh seyitlerinden ve Öztürk, Kültür Bakanlığı 1000 Temel Eser Dizi-
Cürcan’ın ileri gelen bir ailesinden Mec- si (2 cilt), Ankara 1996; İbn Bîbî, El-Evâmirü’l-
deddin Muhammed Tercüman’dır. An- Alâ’iyye fi’l-Umûri’l-Alâ’iyye, Neşr. Feridun
nesi, el-Bîbî el-Müneccime ismiyle bili- Nafiz Uzluk, Ankara 1942; İbn Bîbî, El-
nen Nişabur’daki Şafii cemaatinin reisi Evâmirü’l-Alâ’iyye fi’l-Umûri’l-Alâ’iyye,
Kemaleddin Simnanî’nin kızıdır. İbn Neşr. Adnan Sadık Erzi, TTK, Ankara 1956;
Mehmet Fuad Köprülü, “Anadolu Selçukluları
Bîbî, Anadolu Selçuklu Devleti’nde ba- Tarihinin Yerli Kaynakları”, Belleten VII/27
basından miras kalan emîrlik unvanını (Ankara 1943), s. 379-522.
alarak Emîr Nasıreddin adıyla da anıl- AHMET DEMİR
mış ve muhtemelen Gıyâseddin Keyhüs-
rev b. Kılıç Arslan’ın saltanatı sırasında ELGÜN, ABDULLAH ÇAĞRI
(1267–1283) ölen babasının yerine Yazar, eğitimci (Kayseri/Akkışla, 1954-).
“dârü’l-inşâ-yı saltanat” veya “divân-ı İlk, orta ve lise öğrenimini Kayseri’de ta-
tuğra reisliği”ne getirilmiştir. Anadolu mamladı. Gazi Üniversitesi Eğitim Fa-
Selçuklularının 1192–1280 yılları arasın- kültesinden mezun oldu. Erciyes Üniver-
daki devresi hakkında temel kaynak olan sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde yük-
Tarih-i İbn Bîbî veya Selçuknâme adla- sek lisans eğitimini tamamladı. Ankara
Abdullah Çağrı Elgün rıyla anılan eserde adı geçen Alâ’iyye’nin Keçiören Sağlık Meslek Lisesinde ve
birincisi ünlü tarihçi ve Moğolların Bağ- Kayseri Sağlık Meslek Lisesinde Türk dili
dat Valisi Alâeddin Ata Melik Cuveynî, ve edebiyatı öğretmeni olarak görev yap-
ikincisi de Anadolu Selçuklu Sultanı tı. Kazakistan Abay Devlet Üniversitesin-